F
fribygg: Pärlsponten
1 svar · 871 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Bygg en stor trapp med en rejäl avsats utanför dörren, som på bild. Kan du, fäll in ett galler i avsatsen så det går att skrapa av skorna. Trappen kan byggas löst i garaget eller under tak och sen ställas på plats. Taket, som inte är med på bild kan nog stöttas med snedsträvor för att slippa ha stolpen i vägen. Lycka till. /W
1 svar · 2,1k läst
·
C
Chnorin: [citat] Tack! Ja, såklart det är så.
4 svar · 1,2k läst
·
N
Nybyggarn: Enklast är väl fingerskarvade bjälkar som finns i ganska långa längder. Ett annat alternativ är sk. högprofilplåtar istället för träbjälkar som det går att bygga ganska stor spännvidd med. Men det beror ju lite på vilken typ av byggnad det är om det passar.
2 svar · 2,1k läst
BruketsCustom
BruketsCustom: Håller på och är i startgroparna och dränera huset byggt 1943. Har gjort ett antal dräneringar innan så har hyfsad koll på traditionell dränering/isolering. Har börjat kolla på sprutisolering med polyuretan, verkar smidigt. Så vad tror ni, för/nackdelar?
0 svar · 1,2k läst
J
Jens5: [citat] Okej, jag får undersöka vidare med dimensioner för att va säker på om det är syllen helt enkelt. Det kanske är tydligt på bilden men det ska sitta en bit panel i hålrummet vid det gröna
5 svar · 1,7k läst
·
J
Jimgus123: [citat] Hur mycket isolering gick det åt? Superwool?
39 svar · 18,7k läst
·
A
AndersS: [citat] Byt till Hammerit och behöver inte vara Hammarlacken. Men är det på bilar kanske det är annorlunda, där verkar inget fungera riktigt bra.
13 svar · 2,0k läst
H
hensvik88: Söker golvlist med denna profil
0 svar · 695 läst
·
H
Ht33781: Diskuteras flitigt, jag vet, men det hjälper inte för jag har inte hittat några svar på hur 😅 Jag skulle behöva ha lite hjälp att förstå hur man skall snickra ihop en avväxling. Jag har en liten tillbyggnad på G, ca 3x3m där det skall till ett brutet isolerat plåttak med ca 20 graders lutning med takstolar utmed varje vägg. I tillbyggnaden skall det dels till en pardörr om ca
0 svar · 1,2k läst
·
A
adbjn: [citat] Impregnerat virke väger ca 830kg/m3. Källa: https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/byggande/hantering-och-lagring/
7 svar · 16,8k läst
M
Manstralen: Hej! Vi bor i ett gammalt hus och vill återställa trappan med spegelpaneler. 1) Hur gör man det lättast när vagnstycket är vågformat? Jag gissar att de planslipade brädorna inte har något giv alls… 2) Handräcket är ju också vågformat, och det finns en höjdskillnad om 60mm. Har ni tips för hur man ska göra i överkant för att få räcket i linje med den över tvärgående
0 svar · 1,3k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: Jag bor högst upp i ett hus, lägenhet. 50-tals-kåk där vi hade uppspänt tyg i som innertak. Sedan skulle det braddskyddas och man rev ner tyget och satt upp dubbel gips. Jag minns att det satt spont bakom tyget, och bakom spont finns en typ av kraftigare plyfa. Nu var detta många år sedan men jag kan inte minnas av att det satt elrör draget i taket, däremot har tidigare ägare dragit
0 svar · 942 läst
B
Boan: kör limträ
2 svar · 720 läst
K
Kardan79: [citat] Det har jag aldrig gjort (iofs bara kaklat på betong 2 ggr, och då över bänkskiva). Kanske någon annan som kan dela med sig av sin erfarenhet.
3 svar · 721 läst
·
A
asa-nesse: Kan någon berätta för mig vad detta är för pryl jag hittar i ett köksskåp. Måste vara länge sedan den kom dit. Varför slängde jag den inte direkt? Hårdplast, ca 5 cm bred.
0 svar · 883 läst
·
R
Rotekopp: [citat] Ja, det finns ett teoretiskt c/c mått men det är knappast något man kan räkna med. Det kan finnas skarvar mellan armeringsmattor och järn flyttade p.g.a. formstag, eldosor, avloppsrör, ingjutningsgods eller, om det bara är s.k. säkerhetsarmering, en 12mm varje 40-100 cm. Regelsökare brukar ha inställning för metallsökning annars.
9 svar · 4,8k läst
A
Arne999: Japp tänkt tanken lär ju va bättre än inget iaf
2 svar · 706 läst
Johan Enander
Johan Enander: [citat] Tack för utförligt svar :)
2 svar · 1,0k läst
·
P
PJSL: Hur gör man bäst när man ska gjuta, fylla en plintform med betong när den står under huset? Behöver gjuta 2 plintar som är ca 120 cm höga diameter 20 cm, blir således rätt mycket att fylla i i röret och väldigt trångt. Blir också våldigt svårt att röra om? Tacksam för tips? Med vänlig hälsning, Per
0 svar · 587 läst
E
Ellenjustine: Hej, vi har fuktproblematik i köket , där vi har krypgrund. Tanken är att riva upp, rensa och sedan ev lägga skumglas, geoduk och sedan gjuta. Hur tjockt behöver jag lägga skumglaset, har läst alltifrån 0,3-0,6. Vi tänker alltså inte lägga någon isolering utöver. Andra alternativet är att lägga makadam, cellplast och därefter gjuta. Tips råd - mottages gärna Tack på förhand!
0 svar · 1,6k läst
S
sepani: Jag funderar på hur man kan bygga stöden till denna konstruktion? Beställa av en smed? Eller finns att köpa? [bild]
0 svar · 837 läst
·
B
Baskavoda: Ja precis, kan ju vara smart att köra två lager minerit eller liknande istället för plyfa+gips
2 svar · 808 läst
Rickard.
Rickard.: Är det ett isolerat varmgarage är det rätt svårt att inte få till ei30, jag vet inte exskt vad du behöver visa men en traditionell ytterväggslösning är tillräcklig. Detta citat är i och för sig inte från världens säkraste källa men jag tycker informationen är lätt att förstå till skillnad från mycket annat. *Som exempel konstruerar vi våra isolerade garage med: 12 mm
2 svar · 1,6k läst
Grannens Häck
Grannens Häck: [citat] Jag kan inte svara på vad som är korrekt men själv hade jag slipat eller tvättat av det utomhus iklädd lämplig mask och därefter använt det som planerat. Mögeltillväxten slutar så fort du tar bort förutsättningarna för det.
3 svar · 1,3k läst
·
Z
z_bumbi: Skruven ska kunna hålla ihop det även utan lim eller tvingar så du kan göra en sektion i taget och sen flytta tvingarna. Jag skulle hellre låna tvingar eller göra max två sektioner per dag för att limfogen ska få tid att ta men det går. Ska du inte limma så ät det så du gör i alla fall dvs ingen skillnad.
40 svar · 14,1k läst
·
J
jonaserik: Inget att bry sig om, asvabord har en asvaliknande indigriens i sig och tål en del väta, klart den ska ju inte stå öppen för väder och vind i åratal. Panelen ska säkert fästas upp på en list/spikbräda och då luftar den ur.
1 svar · 729 läst
Farstatjej90
Farstatjej90: Jag tror inte på det. Det är rätt stor belastning. Borra genom vägg och regel, sätt en planka på andra sidan och fäst alltihop med skruvar, bricka och mutter. Då håller det tror jag.
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.