Har ett problem. Har köpt en ny taklampa som väger 4 kg som ska upp i vardagsrummet. Det finns ingen krok så behöver sätta en ny. Innertaket är treetex tror jag (återkommer med bild). Läste i en annan tråd att i längsgående skarvarna ska det vara gles bakom, håller de för en taklampa och räcker det med en vanlig skruvkrok eller behöver jag något kraftigare fäste?

T
Om du träffar en regel/glesen så kommer det att räcka med en skruvkrok som har trägänga. 4Kg är inte så mycket.

Nu har jag borrat ett hål i mellanrummet mellan skivorna, men lyckades inte träffa trä. Bifogar bild. Försöker även knacka för att höra om det blir stumt någonstans. Vad kan det vara för konstruktion, eller hur ska jag hitta något att fästa i?

• Ett borrat hål i vit gipsskiva mellan två skarvar utan synligt trästöd bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska jag gå upp på vinden och försöka gräva i sågspånet för att hitta hur det är uppsatt och var det finns trä att fästa i? Eller är det bättre att borra fler hål på chans?

Du trycker upp en ståltråd 30 cm eller liknade i borrhålet, när du kommer upp hittar du den. Annars får du vara grävling för att hitta. Du blir desorienterad där uppe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.