Byggmaterial & Byggteknik
Farstatjej90: Jag tror inte på det. Det är rätt stor belastning. Borra genom vägg och regel, sätt en planka på andra sidan och fäst alltihop med skruvar, bricka och mutter. Då håller det tror jag.
Kubikton: [citat] Intressant! Låter som att det finns möjliga lösningar utan att såga upp golvet och om en balk kan lösa detta är jag nöjd. Jag kommer konsulta mina planer med en byggnadskonstruktör innan jag kör igång men är ute efter lite idéer att fundera på.
cpalm: [citat] Kan gå åt mer än vad man spontant kan tro för ett sånt där dike. Beroende på hur tjockt man gjuter så klart. Gjorde nog av med en pall vid mitt stambyte i källaren bara för dikena i golvet.
Maalox: Jag köpte i omgångar 40-50kg av vintervarianten av HME och allt fungerade kanon. För mig skickades prylarna senast dagen efter beställning.
Byggabullen: [citat] Tack för svaret! Det är nog det vi får göra bara för att vara på den säkra sidan :)
fribygg: Vad har du för kunskaper och erfarenheter? Kan du hantera spade,yxa, hammare och såg? Är du beredd att lägga det mesta av din vakna tid och en del ekonomiska resurser under ett par år skulle jag inte avråda från köp, ska du leja ut arbetet kan det ju bli dyrbart då det lär gå åt många timmar.
jonaserik: [citat] Jepp och för att få ett stumt mothåll på bjälklaget, kilarna knackas in så dom bara biter, inte så att bjälklaget lyfter.
Wasssp: Jag måste tacka för alla era kommentarer, nu har jag fått upp fönstret med en förstärkning ovanför. Dock började det snöa nu så blev paus i det bygget en stund nu. Lite kyligt utan drevning, har ni något tips där, ex fogskum eller såndär fönster drivning som finns att köpa. Här får ni en bild från igårkväll, nu är det pressenning över. Ska upp några kortlingar och nån
OmpaOmpaa: Tack! Ja då hade det känts sämre, men rummet är ganska litet så det är bara 1.5 skiva per vägg. Och där skivorna möts i hörnen blev det rätt bra med mellanrum så det borde vara helt lugnt. Har tidigare råkat sätta en hel vägg med OSB kloss an och märkte inte alls då, men den här gången blev jag lite nojigare med tanke på att det skall upp tätskikt och kakel, då är man ju
Farstatjej90: Jag vet inte om det spricker, om det inte gör det kommer det i alla fall säkert hålla värme bra. Men är ytan tillräckligt slät för pizza på ett brunnslock? 🤔
Joakim654: Hej! Under vår entrétrappa i betong finns ett utrymme som är tänkt som mat//potatis-källare. När jag idag skulle slipa av gammal färg och avlagringar märkte jag att putsen satt löst i ena hörnet och gick väldigt lätt att knacka ner. Bakom putsen finns lättbetongblock och det var ca 5 mm luft mellan blocken och putsen. Vissa av lättbetongblocken är helt lösa och skulle nog gå att
Dilato: [citat] Ja, så är det (alla area som värms till minst 10 grader ingår). Atemp beskriver i stora drag arean för våningsplan som uppvärms och befinner sig inom byggnadens klimatskärm. Det finns ingen begränsning av denna area med hänsyn till takhöjden i utrymmet. Atemp = Summan av invändig area för respektive våningsplan, vindsplan och källarplan som värms till mer än 10 °C. Area
Oldboy: Jo, det är lite fuktigare här i söder... [bild] Detta är utomhus. (Hoppas bilden är klickbar så det går att urskilja detaljerna...) Ok, ingen skorsten. Direktel från början. Antar att du då inte vet när mögel började dyka upp på vinden? Det kan ha börjat redan -69, men mer troligt att det kommit efter tidigare tilläggsisolering. Att det är värst ut mot gavlarna, och på
sarsag: [citat] Eller är det bättre att köra en z-dörr och sätta på plasten utanpå (för att få enhetligt material)på utsidan men inte gå hela vägen ut? Då kan man ju öppna helt utan att plasten går emot karmen. Så istället för den ljusblå ljusblå dekorationslisten på dörren på bilen har jag plast.
boohoo: Har inte noterat att hunton skulle krympt här hemma.
anders07: [citat] Vilken som borrhammare med SDS chuck lär vara bättre än den du har. Beror lite på hur mycket du vill lägga och om du har nytta av den sen. Runt 1000kr och uppåt får du räkna för en vettig maskin. Skulle satsa på en på minst 600W. Biltema och Jula har helt ok borrhammare, men AEG, Metabo, Makita är aningen bättre och kanske värt att satsa på.
Norrtull: Enligt mina små exempel så har både spade och trädgårdsmöbler härdat. Kanske va ner mot -6 grader ute under dygnet.
z_bumbi: Jag har byggt av tryckta reglar. Jag är inte orolig för att slå på det eller spetsa någon enstaka stolpe etc. Det dubblerar dessutom som byggnadsställning och att stå på 45x220 känns stadigare än vanligt trallvirke. Speciellt som de vilar på 45x90 reglar och spännvidden är bordslängd. Jag har för litet mellanrum mellan reglarna så en vanlig tving går inte ner vilket ibland skulle
Jorak: Eller sätt en list runt som en ram. Typ av list kan väljas efter bredden på springan.
ByggMac&Co: Hej Carl, har du några bilder på hur du löste detta ? Jag ska göra precis samma sak och behöver lite inspiration till hur den lööpingsbara väggen ska se ut..
AG A: [citat] Det är ju bara 3-4 reglar med en spännvidd på ca 4meter. Det är ungefär nästan vad en 195-regel klarar i ett bjälklag. I ett bjälklag är det dimensionerat för ca 400kg/m2, vilket ju är nära 10ggr så mycket som du kommer att belast bryggan. Så jag lovar att du inte kommer uppleva någon svikt. Du hade nog även kunnat använda 45x145 utam problem. Vad gäller plintar, så vet
a_w: Jag gjorde ett liknande ingrepp för några år sedan i en 60 tals villa. Dörhållet var 100cm bred. Väggen var då murad av betongblock och ovan dörr fans en betongbalk som var ihop gjuten med ett armerad betong bjälklag. Det var väldigt mycket jobb att såga upp hållet för dessa 10 cm i extra höjd. Från ett strukturellt perspektiv var detta inget problem då balken var ihop gjuten med
torparavgrund: Jag hade låtit bli plasten utan bara lagt ut grålumppapp under laminaten. Var beredda på att det kommer ta evigheters evighet att få det jämnt och utan svikt, beroende på hur noggranna ni är. Fukttrycket nedåt är mycket litet, och tvärtom ser det ju ut som att detta mögel växt fram av att fukt har lagt sig där utan att kunna torka ut - kanske för att man haft ett för tätt golv
ricebridge: Beror på hur petig du tänker vara och vad det är för panel. Det bästa är givetvis att du värmer upp och låter panelen acklimatisera sig. Är den spåntad är det dock inte riktigt så stora problem. Spåntningen är ju till för att det inte ska bli glipor när träet rör sig.