Kollar på ett hus på hemnet. På bilderna ser man tydligt att tapeten har mörka partier efter reglarna. Det verkar (får kolla närmare när jag tittat på huset) som att det bara gäller yttervägg.

Huset är byggt 1967 och har tegelfasad (mexi). Är ovanstående symptom tydliga indikationer på fukt? Har aldrig sett detta förr. I övrigt ser man inte tecken på fukt typ tapetsläpp eller så. Mellan reglarna ser allting helt normat ut.

Finns ett mindre takläckage vid skorstenen. I övrigt är huset slitet men inga uppenbara katastrofer. Kan detta vara att reglarna är tryckimpregnerade och att impregnerings-medlet vandrat in i väggskivorna?

Någon som har idéer? Det verkar vara likadant i alla rum mot yttervägg men inga andra synbara indikationer på fukt och enligt mäklaren är det ingen direkt lukt ens i källaren.

Får kolla på plats men tänkte få lite idéer från folket på forumet vad det kan vara och vad man skall kolla efter.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Kollar på ett hus på hemnet. På bilderna ser man tydligt att tapeten har mörka partier efter reglarna. Det verkar (får kolla närmare när jag tittat på huset) som att det bara gäller yttervägg.
Detta är ett vanligt fenom i hus från den tiden.
Reglarna utgör köldbryggor som medför att väggen blir kallare just där.
Då kondenseras fukten i inneluften just där. Sen fastnar smuts lättare på dessa
fuktiga ytor.
Man kan ofta se samma effekt av spikhuvud.

Det är alltså inte ett tecken på läckage utifrån.
 
  • Gilla
Maalkl
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kollar på ett hus på hemnet. På bilderna ser man tydligt att tapeten har mörka partier efter reglarna. Det verkar (får kolla närmare när jag tittat på huset) som att det bara gäller yttervägg.

Huset är byggt 1967 och har tegelfasad (mexi). Är ovanstående symptom tydliga indikationer på fukt? Har aldrig sett detta förr. I övrigt ser man inte tecken på fukt typ tapetsläpp eller så. Mellan reglarna ser allting helt normat ut.

Finns ett mindre takläckage vid skorstenen. I övrigt är huset slitet men inga uppenbara katastrofer. Kan detta vara att reglarna är tryckimpregnerade och att impregnerings-medlet vandrat in i väggskivorna?

Någon som har idéer? Det verkar vara likadant i alla rum mot yttervägg men inga andra synbara indikationer på fukt och enligt mäklaren är det ingen direkt lukt ens i källaren.

Får kolla på plats men tänkte få lite idéer från folket på forumet vad det kan vara och vad man skall kolla efter.

/Anders
Ventilations problem
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.