Hej,
Vill använda denna ritning på vedbod: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Men skulle vilja öka bredden från 2230 mm till 5000 mm
Kommer limträ stolparna 115x115 samt limträ balk 90x180 klara det eller skulle ni gå upp en dimension?
Snözonen är 2.5
Jag försökte titta på Svensk Trä efter spännvidder men jag vet inte om 90x180 är en lustig dimension då jag inte hitta den ens.
Om jag måste upp en dimension kanske det ser lustigt ut och det helt enkelt är bättre att bygga ihop två stycken vedbodar enligt dimensioneringen i ritningen
Tacksam för input
Vill använda denna ritning på vedbod: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/
Men skulle vilja öka bredden från 2230 mm till 5000 mm
Kommer limträ stolparna 115x115 samt limträ balk 90x180 klara det eller skulle ni gå upp en dimension?
Snözonen är 2.5
Jag försökte titta på Svensk Trä efter spännvidder men jag vet inte om 90x180 är en lustig dimension då jag inte hitta den ens.
Om jag måste upp en dimension kanske det ser lustigt ut och det helt enkelt är bättre att bygga ihop två stycken vedbodar enligt dimensioneringen i ritningen
Tacksam för input
Till en enkel vedbod behöver du inte så grova dimensioner, det duger utmärkt med vanligt virke och det dyrbara limträt kan du låta bli.J jehr skrev:
F fribygg skrev:
Jo jag har massor med 145 reglar tryckt virke över efter altanbygge så det kanske vore något.F fribygg skrev:
Hur långa?
Om du satsar på ett par tre fack med kanske 3m spännvidd tror jag begagnade 145x45 blir urstarkt, det är väl inte så att du ska ha pool eller liknande ovanpå ? Om du kör bara vanligt vanligt trallvirke 28* 145 på högkant med 2,3m mellan stolparna håller det med men ger kanske en viss nedböjning vilket inte har nån betydelse på en vedbod.
Om du satsar på ett par tre fack med kanske 3m spännvidd tror jag begagnade 145x45 blir urstarkt, det är väl inte så att du ska ha pool eller liknande ovanpå ? Om du kör bara vanligt vanligt trallvirke 28* 145 på högkant med 2,3m mellan stolparna håller det med men ger kanske en viss nedböjning vilket inte har nån betydelse på en vedbod.
ändra måtten på den så den blir så pass hög att du inte slår skallen i taket när du böjer dig in för att lasta/lossa ved i den, din skalp kommer tacka dig. Samt lite längre utsprång på taket på framsidan skulle inte göra någon skada
I ett vanligt villaområde kan man dock behöva anpassa måtten så att det inte blir en byggnad om grannarna och byggnadsnämnden är kinkiga.L LantbrukarN skrev:
Den där känns otroligt överdimensionerad. Du hade kunnat halvera grovleken på allt det där och den hade fortfarande fungerat utmärkt. Det är i alla fall vad jag tror! .. snölast på det där taket behöver du inte tänka på heller.🤔👍😊
Om man ska ha poolen ovanpå tror jag dimensioneringen kan vara rimlig, dock låter 90 mm tjocka limträbalkar överdrivet även då, 56mm hade räcktFarstatjej90 skrev:
De är 5.1 meter långa! Kanske kan limma ihop två för att utgöra stolpar? Nej jag har bara planerat att ha snö på taket.F fribygg skrev:Hur långa?
Jag har tänkt öka djupet lite så man kan ha tre ved på 30 cm och att de fortfarande inte är i "regnet". Men angående höjden; jag håller med. Men detta är tänkt att bli lite av ett staket också, där det vore snyggt om det var lågt över en längre spännvid helt enkelt.L LantbrukarN skrev:
---
Tack för alla övriga svar!
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer