H
Harryman: När jag var lite hade vi en granne som grävde runt huset i vad jag tror var nästa tre år. Lite väl långsam men tror detta kan ta tid!
11 svar · 2,3k läst
·
S
skanfals: Så klart! Tack till er båda och det här fina forumet! 😊
3 svar · 3,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: Som du beskriver det låter det som att stugan står på plint- eller torpargrund? Isolera då köksgolvet igen, förslagsvis med frigolit, och se sedan till att råttor och möss inte kan knapra i sig den, lämpligen med musnät. Väggarna verkar ju vara enkla att ta sig an. Riv dän gammal panel, sätt ångspärr, regla upp, fläska på med mer isolering, sätt ny panel. Rensa rent på vinden,
1 svar · 1,1k läst
T
Teo11: Såhär blev slutresultatet. Lite fog och färg på det så tycker jag det blev riktigt bra! Tack återigen! [bild] [bild]
13 svar · 5,7k läst
·
H
Hallerudsbo: [citat] Slagankare kräver väl bara ett dorn eller liknande för att driva ut botten.
9 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det kan ju vara bra att inte bara välja ett lim som sitter väldigt bra utan också att om olyckan skulle vara framme och hon skulle bli allvarligt skadad så ska det gå att byta ut den utan att byta ut bänkskivan också.
3 svar · 4,6k läst
M
MrVDV: Hej! Vi håller på att bygga in en garderob i ett sovrum här men innan vi fortsättar hade jag gärna kollat om ljudisoleringen kommer funkar i detta rum eftersom vi har upptäckt några glipor nära golvet. 1) Det sitter ett fördelarskåp till golvvärmen mellan väggarna. Så det är mest tomrum och en plåtdörr till skåpet i en del av väggen. Det borde väl leda till mycket ljudinsläpp?
0 svar · 837 läst
·
H
Händige_Helge: [citat] Ja, jag har tagit till mig tipset😀 Tänker förstärkning 1 gång per m2. Då lutar det åt att jag nyttjar tunnfogsbruk från Weber. Vet du skillnaden på tunnfogsbruk och blockfix? Bägge är ju cementbaserade…
22 svar · 2,6k läst
F
fribygg: Brädgårdstorkning utomhus under plåt bör fungera utmärkt för ditt ekvirke, skippa presenningen.
1 svar · 1,5k läst
Dowser4711
Dowser4711: Generellt ska man kunna hantera den typen av vägg som en trävägg, dvs ingen plugg. Men om du är orolig över den tilltagna vikten av en stor TV, speciellt om du har en lång arm eller liknande kan du ju alltid använda dig av mollyplugg avsedda för dubbelgips som expanderar bakom plyfan.
4 svar · 4,2k läst
·
Ola Melén
Ola Melén: [citat] Tusen tack!
11 svar · 3,3k läst
·
B
Browning74: [citat] Tack så mycket!
6 svar · 1,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du för operera lite i väggen och fälla in extra reglar att fästa i.
7 svar · 3,3k läst
T
Tompafix: [citat] Knarret får du bara bort om ni åtgärdar det underliggande problemet. Sedan behöver underlaget vara nog jämt för att lägga laminatgolv, vilket sällan golv från 40-talet är...
1 svar · 1,5k läst
T
tyomka: Kommer behöva att använda en del lätt spackel framöver för skivskarvar och sprickor i väggar. Undrar då vilken spackel som är lätt att arbeta med, menar då att applicera och slipa. Hade för många år sedan använd byggmaxs gamla produkt som var mycket enkelt att applicera och slipa efter åt. (Se bilden) Men sen har jag provat nyligen byggmaxs senaste basic lätt spackel och det var
0 svar · 944 läst
·
ulfben
ulfben: Jag behöver lägga tillbaks stenarna som vi tagit ner i vår gillestuga (byggt 1969), se foton. Vilket bruk bör man använda här, och finns det någon chans att färgmatcha nya bruket med originalet? Testade att blanda lite Finja Murbruk B men det blir rätt tydligt mer brunt/rött än den ljusgråa fog vi har. [bild] [bild]
0 svar · 746 läst
·
psonander
psonander: Har ett rum jag tänkte använda som tv-rum och kontor, med en flyttbar vägg i. På ena sidan är tanken att sätta en TV-bänk längst ner sen hänga en TV en bit, andra sidan kommer ha en datorskärm och ett utfällbart skrivbord. Allt ska stå på hjul så att väggen går att flytta beroende på om det arbetsdag och kontoret skall användas eller om det är TV-kväll. Tankar om det, någon
0 svar · 1,2k läst
N
neo11: Nja, främst på tegel. Men väggarna måste vara "dammfria" innan, annars måste du förvattna för att binda dammet. Men vattna inte för mycket, betonghålsten suger inget.
27 svar · 24,2k läst
wildeside
wildeside: Nä varken dyrt eller svårt och tar inte ens lång tid att fixa.
5 svar · 1,2k läst
·
J
JED: [citat] Det är ett alternativ, men tänkte vara snål och skippa skivorna. Panelen är ändspontad.
2 svar · 796 läst
M
Makkan1234: Tack, aha, kan man måla huntonitskivorna matt kanske?
2 svar · 1,2k läst
J
john_l: [citat] Tack, låter så som jag tänkt mig också. Blir lite "man tager vad man haver" och så lite överdimensionering på det.
2 svar · 3,5k läst
·
H
hemmabyggaren1337: [citat] Det ser plant ut, kontrollerar det idag och återkommer. Räcker det att sätta ångspärr över skarvarna som det är på bilden? [/QUOTE]
2 svar · 4,2k läst
·
S
Sernando: Ja regla upp, sätta gips och lister.
1 svar · 2,1k läst
·
P
pjkw: Vad är bakom masoniten? Jag hade troligtvis dragit ner masoniten och spacklat med gipsbruk följt av vanligt spackel, alternativt limmat vanligt gips med gipsbruk. Renoveringsgips är rätt svårt att limma för det är så sladdrigt, är min erfarenhet.
1 svar · 2,0k läst
·
I
Icka79: Det är inte tretex. Huntonit kan det vara men då är jag rädd för att dom utgått för längesen
3 svar · 1,2k läst
·
S
springer-jr: Vi har ett hus från 70 talet som inte har något fönster på gavelväggen idag och vi vill nu sätta in två fönster i den väggen med cirka 3 meter i mellan dem. Huset är två våningar och det finns ingen takstol vid gavelväggen så gavelväggen är bärande, den är uppreglat i 45x120 cc60 och de nya fönstren har måtten 11X13. Vi kommer behöva kapa en regel i varje fönsteröppning och
0 svar · 882 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.