4 690 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Nybörjarfråga: Renovera staket
Målar man staket så är det viktigt att färgen låter träet att andas, eftersom alla sidor målas.. Akrylatfärger är som en regnkappa och träet börjar svettas = färgen lossnar. Alkydfärger lite mittemellan och linoljefärg eller slamfärg tillåter träet att andas bäst.
Vill du i ditt projekt hålla lite budget och inte förkasta hela staketet så skulle jag testa och byta ut de regler och ribbor som du vill och måla med linoljefärg, så får det lite samma utseende som befintliga. Risken är dock att man målar för tjocka lager så att färgen torkar utifrån och förr eller senare finns risk att man måste skrapa mycket för att måla om.
Slamfärger är smidigare då man bara behöver borsta eller blåsa av när det är dags för ommålning.
Överväger själv att testa lasyrfärg som tränger in mer i träet på vårt tryckimpregnerade staket som nu stått ca 2,5 år.. Men den kombon med ditt befintliga kanske ser lite konstigt ut..
Vill du i ditt projekt hålla lite budget och inte förkasta hela staketet så skulle jag testa och byta ut de regler och ribbor som du vill och måla med linoljefärg, så får det lite samma utseende som befintliga. Risken är dock att man målar för tjocka lager så att färgen torkar utifrån och förr eller senare finns risk att man måste skrapa mycket för att måla om.
Slamfärger är smidigare då man bara behöver borsta eller blåsa av när det är dags för ommålning.
Överväger själv att testa lasyrfärg som tränger in mer i träet på vårt tryckimpregnerade staket som nu stått ca 2,5 år.. Men den kombon med ditt befintliga kanske ser lite konstigt ut..
Jag har gjort sektioner som jag skruvar ner och renoverar alla ändar står i en blandning av fotogen och linolja ändarna mot jorden sågas i 45 grader minst 200 mm ovan mark för att inte suga vatten från jorden och ovandelen har jag bokat rostfri plåt som skydd mot regn och reglarna sågas oxå i 45 grader och målas innan dom spikas på och sen målar jag alltihop en gång tillG Gunman skrev:Hej!
Jag har tänkt ge mig på att renovera vårt staket, där vissa av de horisontella brädorna ("liggarna") har ruttnat och det har spridit sig till några av de vertikala brädorna ("ribborna"). Ursäkta om jag använder felaktiga termer här, hoppas ni förstår.
[bild]
Nybörjare som jag är har jag några frågor:
Jag vill förstås undvika att problemet uppstår igen. Vad ska jag tänka på?
* Tryckimpregnerat är väl inget bra alternativ gissar jag, eftersom det inte kan målas direkt?
* Jag har hört att man ska olja än ändarna av liggarna för att undvika att de ruttnar från ändarna. Stämmer det eller är det bättre att bara måla? Om jag ska olja, vilken typ av olja?
* Något annat att tänka på?
Sedan har vi infästningen av ändarna. Det är idag gjort med vinkeljärn, som har fasats in i ändarna av liggarna. Det gör att man slipper det glapp mellan liggaren och den del som liggaren fästes emot (stolpe resp vägg i bilden). Jag antar att jag ska göra likadant med de nya liggarna.
* Hur gör man en sådan infasning? Att gå loss med stämjärn känns inte rätt, man borde nog fräsa ur gissar jag, men med vilken typ av verktyg?
Till sist: När jag tar bort de gamla vinkeljärnen kommer ju ett antal gamla skruvhål "öppnas".
* Bör jag täta de skruvhålen med något, vad isåfall?
[bild][bild]
Alla goda råd emottages med tacksamhetDet behöver inte nödvändigtvis vara svar på mina frågor ovan.
/Fredrik
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har själv använt Alcro bestå just för att få samma som på huset. Men då måste man grunda ordentligt. Jag skulle nog göra som tidigare påpekats: skaffa allt virke nytt. Det är ju inte så många meter det rör sig om. Såga till alla bitar och därefter behandla med träolja av någon sort. Framförallt ändträet som med fördel kan få doppas i oljan. Därefter får oljan torka in ordentligt och på det ett lager grundfärg. Först därefter kommer ytfinishen med Alcro-färgen.Gärna två lager. Ett före montering och ett efter för att täcka spikar/skruvar. Omständigt kanske men hållbart. Jag skulle inte bry mig om att fälla in vinkeljärnen. De syns väl knappt där på undersidan ändå?G Gunman skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden