Byggmaterial & Byggteknik
VidarH: Jag ser att syftningen i inlägget blev lite skevt efter min lilla omstrukturering. Det var motiveringen till att ha plastlådor i bilen. Vilket jag valde att inte ha med i en tråd om hyllor inomhus... 😅
13th Marine: [citat] Det fanns förr, men den verkar ha försvunnit igen? Vi frågar @Per Eskilsson
KJD: [citat] Det är 100mm, rejält stöd lär ju behövas, men känns oklart hur säker man kan vara att det inte "ramlar ner" senare .. kör lättbetong nedtill och på sidorna, och lösningen med våtrumsskivor för överhänget. sover bäst så (y)
PappasHammare: Då tar vi och lyfter tråd ordentligt... Frun har fått för sig att hon vill ha ett svängt/böjdhörn på en av väggarna. 90 grader med radie 60cm. Spårad MDF har jag lyckats googla fram att det finns men! Den kostar multum och svår att få tag i. 2500 och uppåt för EN skiva. Jag behöver ju två för båda sidorna av väggen behöver ju skiva. Jag har tillgång till sänksåg med 2
Daniel 109: Okej, det tycks vara främst Oliven som inte förstår hur det fungerar. Och att det finns ett par olika benämningar på samma sak och betydelser på samma ord.
Kapsyl: Hur gammal är källaren? Jag antar att det inte kan dölja sig något gammalt avlopp eller ventil någonstans om du rivit ut allt. Vad är det för tak? Jag hjälpte till att plocka ner ett källartak en gång i en 20-talsvilla. Verkade vara någon typ av tunna skifferskivor och innanför dem var det någon form av ullisolering. Inte trä- eller stenull utan typ fårull eller liknande. I varje
Kristina J: [citat] Åh tack för att du tog dig tid! Jag har inte börjat än, så jag hinner.
ClasseClas: Kolla monteringsanvisningen för trappen. Förmodligen ska stegen och infästningarna i vangstyckena smörjas med paraffin, något som förmodligen inte är gjort. Ska det bli bra så är det "bara" att montera ner trappen och åtgärda för att sen montera den igen.
Baskavoda: Bygger nytt kök nu och letar för tillfället efter bänkskiva. Det är ett u-kök och tyvärr hittar jag inget byggvaruhus som levererar bänkskivor indenmptt jag behöver. Skulle tex behöva en bardel som är lite bredare (70cm) och ca 220cm. Hornbach säljer en skiva som är 64cm bred som passar resterande del av köket, men den går bara att få tag i som 90x202 vilket blir för kort för
snikanor: Hej, Vi håller på att renovera ett rum där det har suttit tapeter direkt på spånskivor. Efter att ha läst på lite så verkar det som att man bör sätta upp gipsskivor på spånskivorna och sedan tapetsera (eller måla) för att förhindra sprickbildning och liknande. Många rekommenderar också vanliga gipsskivor (12-13mm) istället för renoveringsgips då renoveringsgipset både är
Ossian K Olsson: [citat] [citat] Inlägg från tidigare tråd om samma ämne!
HSP: Gipsputs är som du skriver lätt att arbeta med. I taket ska det inte vara någon fuktbelastning så det ska fungera. Jag har dock aldrig putsat tak så jag kan inte ge några tips på metoder mm. Väggar har jag putsat åtskilliga både med traditionell puts och med gipsputs. Min erfarenhet är att gipsputsen är mer förlåtande och hänger kvar bra, när man är ovan är det en fördel.
Cir: [citat] Skönt att få en second opinion på att jag inte är helt ute och cyklar. Jag tänker att jag sågar upp lite där det klämts ihop och ger golvet en extra cm att expandera på så att det kan lägga sig igen. Spånskivan är inte skruvad om byggaren inte dragit den i fjädern, så jag ska nog gå över det och tokskruva också så att det håller.
Du och 19till: Du har ju bevis på att den gamla bryggan höll ganska bra, så jag föreslår att ni försöker efterlikna den konstruktionen med järnrör.
BirgitS: Om det är fuktigt så kanske en våtrumsskiva är ett bra val? Eller om det är torrt, så att enda kravet är att det inte är organiskt, en golvgipsskiva?
Adb: [citat] Lite sent nu antar jag.. 😬 Men men, det blir vad det blir
Sernando: Tvätta rengör och mura tillbaka den. Säger som arga snickarn 😳
Prodigys: Fyller igen tomrummet under altanen
Jonatan79: [citat] Bra. Doften i huset beror säkert på andra saker, oftast pga undermålig ventilation.
Rickard.lj: Skarva där du har stolparna å dra balkar på varsin sida om stolparna ?
Petam: Hej Jag har varit medlem ett tag och läst mycket på forumet, och nu är det dags att söka råd i mitt eget projekt. Vi har nyligen förvärvat en skånelänga byggd ca 1860 med murade stenväggar och putsad fasad, därav kan jag inte se om det är något korsvirke. Men mest troligt inte. Vi ska installera en luftluftvärmepump och då blev det aktuellt att tänka lite på framtida
neo11: Mindre borr eller större plugg. Eller bygglim innan du stoppar in pluggen, då sitter den. Men du måste blåsa ut dammet ur hålet innan då. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/fog/kraftlim-024210/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzZmwBhD8ARIsAH4v1gUhTksC2MAZOiYWtLkRWguMb1BJwUM6mhEq1wL8SJVDISRfFvb5ezsaAkbzEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
octomore: Jag håller på och bygger ett musikrum med en extra akustikdämpad vägg på en sida, där jag nu vill regla ut för ett extra lager mineralull framför den befintliga glasullen som syns i de bifogade bilderna. De liggande reglarna i bild är del av den nya reglingen. Något som slog mig medan jag höll på med de första liggande reglarna är hur man ska tänka med infästning och placering
Argastesnickaren: [citat] Jag sköter om lite fastigheter och kan bara prata för mig själv. Om jag får bestämma aldrig mer epoxi. I alla fastigheter vi lagt (mot min vilja) så har vi fått problem inom ett par år. Det har släppt eller missfärgats på alla våra kök där detta ligger inlagt. I fortsättningen blir det någon form av matta istället. En liten parantes när problemen börja komma så sa en
BirgitS: [citat] Om jag förstår det rätt så är det idag en betongplatta som fukten kan avdunsta från och i så fall är det ju svårt att veta om det blir några fuktproblem med stora klinkerplattor med smal fog.