Byggmaterial & Byggteknik
LB: Dubbla tätskikt ska man passa sig för när det är något som kan ruttna eller mögla emellan. Om du bara avser att måla utanpå den plastisolerade plåten så ser jag inga hinder med det, bara det är en färg som tillverkaren kan rekommendera - risk för att det flagar annars.
ledighetskommiten: [citat] Observera bara att många typer av "sjösten" kräver en hel del undehåll samt att fogar ofta blir "missfärgade" (ändrar färg) då det vandrar fukt genom dem.
marten70: Skall du byta ytterdörr måste du lägga ner 15´lätt om du vill ha en dörr somm funkar efter ett par år och tål dagligt slitage. Man vill gärna att en dörr håller 15-20år!
marten70: Det är även tillåtet med enkel gips vid tätplacerade reglar c/c 450 mend et är inget att rekommendera. Det finns även Kågcem samt cebonit som är godkännda och betydligt stabilare och kraftigare än gips. Våtrumsgips används mycket i vårt grannland Danmark och har gjorts så länge. Per
sollentuna: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1083142668; Några länkar till, billigt eller ej låter jag vara osagt.
MathiasS: Lite beroende på vad du har för fasad så ser ju inte plankorna likadana ut på båda sidorna. För de flesta typer av stående panel använder man ju klyvsågat virke som har en hyvlad sida och tre "klyvda". Vänder du på sådant virke ser det ju lite knasigt ut. Är plankorna så risiga skulle jag byta ut dom helt.
Fasting65: David myntade ju uttrycket "Kungligt Kn***ad" en gång i tiden...
sol: Blir lite konfunderad apropå riktningen på krympningen. Jag har läst i boken "slöjda i trä" av Jögge Sundquist att när träet torkar kommer kärnsidan att bli konvex och därför bör denna läggas uppåt. Tvärtemot vad de sa på brädgården alltså. Hm, kan det skilja på tryckt virke och annat? Borde inte göra det tycker jag. Någon som är stensäker på hur det ligger till?
norrlandshus_sthlm: testa med natronlut inte skojsigt men det kan funka blir nog flammigt men du ska väl olja eller nåt efteråt. använd skyddsutrustning ...elaka prylar liksom
mgb62: Hej I Västerås finns/fanns F:a Idé-rum. Ett jättebra ställe att åka till för att få idéer och i vissa fall handla till skapliga priser. (Om man hittade en expedit, och om artiklarna fanns hemma) Nu har de tydligen gått i KK. (igen) Är det någon som vet huruvida de har öppet och/eller om det blir någon utförsäljning av lagret ?. Vi hade ju faktiskt hittat en del vi tänkte köpa,
CATengustav: Hej. På tippen i Eskilstuna så fär privatpersoner lämna slipers kostnadsfritt, om du är företagare får du nog betala c:a 5000 kr/ton. Mvh Gustav
charta77: Hmmm, styckepris 11,50 för spikklammer på byggmax ?
Alfons_Helikopter: Noga byggd ram av typ 35x70 på platten. Halvt i halvt i hörnen och en snedstäva från det nedre gångjärnet till det över hörnet. Fyra eller sex mm plywood på insidan, målad bastupanel på utsidan och en plåtskoning 30-40 cm upp i nederkant för att ta hand om regnstänk. En enkel skiva är inte så vridstyv. Den kommer att vobbla och vara svårtsängd.
que: Kanske har ABI trä något sådant? http://www.abi-tra.se/_start/index.htm
Johannabacken: 4000 ink moms för 3 st 1355x675 lamellglas och beslag (12 st). ///Johannabacken
4integration: Oki, en franske med plugg i fogen får det bli. Tack för hjälpen.
cubix: Nej, det kanske inte är så lämpligt. Men det där med svärmor ger mig vissa ideér.
Bob_the_builder: Gränsen ska visst gå vid 18%. Är det fuktigare än så kan det mögla vid inbyggnad.
charta77: Har ingen konstruktör. Jag har nu gjort som beskrivit ovan, men är inte riktigt klar. Skall bara spika regeln från källaren. Men jag har kollat med vattenpass och två personer som belastar kanten på regeln och det rör sig inte vid golvbrunnen... Än.
charta77: Hejsan. Håller ju på med badrummet. Nu har jag rivit upp och tagit bort en gammalt gjutjärn. Då ser jag att det faktiskt ligger plast mot källarens tak. Nu när det är badrum så blir det ju två fuktspärrar. Nu har detta funkat i 35 år, finns det någon anledning till att jag skall oroa mig om jag inte tar bort plasten. Plasten är f.ö. inte så tjock som jag upplever att den brukar
cubix: Priset är lite beroende på hur du vill ha den nya fasaden. Jag tror dock inte att du kommer under 10.000 kr för det virke du behöver, utan snarare 12-15.000 kr. Räkna ut hur många m2 fasad det gäller, kolla med någon av isoleringföretagen (Paroc eller isover) så kan du se på deras hemsida hur man tilläggsisolerar. om du nu skall tilläggsisolera. På Beijers hemsida får du hjälp med
Eld: Det säkraste sättet är antagligen att isolera med cellulosafiber och strunta i diffspärren.
Thor: Absolut kan en plåtslagare fixa det men tänkte att det finns en snygg plåt profil att köpa klar. Bilder kan jag inte lägga upp, plattan ska gjutas strax så att ;) Tänkte fixa portarna nu innan bygget startar..