7 734 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Dräneringsrör ...
Lysande länk, tack!!
En fundering, det finns ju lite olika varianter på dränrör. Sigros är perforerade runt om. Om jag inte missminner mig har jag sett sådana som bara är perforerade i överkant. Andra har ett insläpp i botten med någon variant av "vattenlås", i övrigt tror jag att de är helt täta.
Kommentar på de olika typerna?
Själv kan jag tycka att de som är perforerade runt om borde släppa ut vattnet på samma ställe de tar in det?!
Håkan
En fundering, det finns ju lite olika varianter på dränrör. Sigros är perforerade runt om. Om jag inte missminner mig har jag sett sådana som bara är perforerade i överkant. Andra har ett insläpp i botten med någon variant av "vattenlås", i övrigt tror jag att de är helt täta.
Kommentar på de olika typerna?
Själv kan jag tycka att de som är perforerade runt om borde släppa ut vattnet på samma ställe de tar in det?!
Håkan
Ess-Drän var det jag nämnde ovan, det med "vattenlåset", http://www.extena.se/.
Deras FAQ säger följande:
- Måste jag använda filterduk runt röret?
- Nej, om du använder ESS-DRÄN behövs varken filterduk eller tvättad singel.
Det vore det kul att få lite åsikter kring det här temat, erfarenheter av olika typer, priser, prisvärdhet osv! Precis som M@ZE frågade om från början ;-)
/Håkan
Deras FAQ säger följande:
- Måste jag använda filterduk runt röret?
- Nej, om du använder ESS-DRÄN behövs varken filterduk eller tvättad singel.
Det vore det kul att få lite åsikter kring det här temat, erfarenheter av olika typer, priser, prisvärdhet osv! Precis som M@ZE frågade om från början ;-)
/Håkan
Ess-drän: "Normalt rekommenderas att rörets hjässa, på högsta punkten ligger minst 200 mm under lägsta punkten på husgrunden."
Isodrän's monteringsanvisning: "Dräneringsledningen skall läggas i underkant pådräneringslagret dock normalt minst 350 mm underkällargolv, eller min. 100mm under u.k. grundsula.Se figur 2. Om grundsulan är djupare än 500 mmunder golv, schaktas så djupt att dräneringsnivånkommer min. 500 mm under källargolvet."
Utan att veta hur en källarvägg normalt ser ut :-X misstänker att vi pratar om någon skillnad på 10-20 cm. Är det _nästan_ inte inom en normal felmarginal när man gör själva grävandet?!
Isodrän's monteringsanvisning: "Dräneringsledningen skall läggas i underkant pådräneringslagret dock normalt minst 350 mm underkällargolv, eller min. 100mm under u.k. grundsula.Se figur 2. Om grundsulan är djupare än 500 mmunder golv, schaktas så djupt att dräneringsnivånkommer min. 500 mm under källargolvet."
Utan att veta hur en källarvägg normalt ser ut :-X misstänker att vi pratar om någon skillnad på 10-20 cm. Är det _nästan_ inte inom en normal felmarginal när man gör själva grävandet?!
Hej.
Man kan köpa dräneringsslang (wavin) på Odal, till ett hus bör det räcka med 50mm slang och den borde kosta under 15kr/m, man bör lägga 4-8 makadam eller liknande på röret (obs inte 0-8), att lägga fiberduk runt kan vara dumt om det är jord som "slammar" då blir duken som ett skal och det kommer inte nät vatten till slangen. Lycka till.
MVH
Gustav
Man kan köpa dräneringsslang (wavin) på Odal, till ett hus bör det räcka med 50mm slang och den borde kosta under 15kr/m, man bör lägga 4-8 makadam eller liknande på röret (obs inte 0-8), att lägga fiberduk runt kan vara dumt om det är jord som "slammar" då blir duken som ett skal och det kommer inte nät vatten till slangen. Lycka till.
MVH
Gustav
Där det står (0-8) så blev det fel,
Klicka här för att svara