11 798 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Tryckt trall
Hej,
Håller på som bäst att bygga altan och skall nu lägga trallen i helgen. Vill inte ha för stor springa emellan varje bräda. Min far lade för ett par år sedan trall på sin altan och han har idag en springa på 2-3 mm trots att han la bräderna emot varandra.
Eftersom det tryckta virket är blött av impregneringsvästkorna så är väl sannolikheten att det kommer att krympa (=större springa)?
Min trall har dock legat i garaget i ett par veckor (ej uppvärmt).
Skall jag lägga brädorna emot varandra eller med ett mellanrum?
Endast för nyfikna
http://gallery.jarkeborn.se/altan_bygge?page=2
Mvh
Jocke
Håller på som bäst att bygga altan och skall nu lägga trallen i helgen. Vill inte ha för stor springa emellan varje bräda. Min far lade för ett par år sedan trall på sin altan och han har idag en springa på 2-3 mm trots att han la bräderna emot varandra.
Eftersom det tryckta virket är blött av impregneringsvästkorna så är väl sannolikheten att det kommer att krympa (=större springa)?
Min trall har dock legat i garaget i ett par veckor (ej uppvärmt).
Skall jag lägga brädorna emot varandra eller med ett mellanrum?
Endast för nyfikna
Mvh
Jocke
Ser kanonbra ut!
Allt tryckt virke som säljs skall vara blött men det torkar snabbt upp och förmodligen har ditt virke redan torkat en hel del. Jag skulle definitivt lägga med en glipa på minst 2 mm (2 tums spik).
Trall som är helt ihop är kanske snyggt men inte praktiskt, du får lätt vatten som ligger kvar länge och svårt att spola av smuts och annat.
Jag lade själv med 2 mm mellanrum vilket blev ungefär 3-4 mm efter torkning.
Tänk på att lägga kärnsidan av virket uppåt så slipper du felkupad trall vilket risken för att få kanter.
Modifiering:
När jag tittade vidare på din sida såg jag att du redan hade bilder med trallen på, alltså är jag lite sen med mitt inlägg.
Allt tryckt virke som säljs skall vara blött men det torkar snabbt upp och förmodligen har ditt virke redan torkat en hel del. Jag skulle definitivt lägga med en glipa på minst 2 mm (2 tums spik).
Trall som är helt ihop är kanske snyggt men inte praktiskt, du får lätt vatten som ligger kvar länge och svårt att spola av smuts och annat.
Jag lade själv med 2 mm mellanrum vilket blev ungefär 3-4 mm efter torkning.
Tänk på att lägga kärnsidan av virket uppåt så slipper du felkupad trall vilket risken för att få kanter.
Modifiering:
När jag tittade vidare på din sida såg jag att du redan hade bilder med trallen på, alltså är jag lite sen med mitt inlägg.
Allt ska vara lagom. När det gäller springor på trall så är det bra att vattnet rinner av samt att lätt skräp kan sopas ner. Blir springorna för stora så syns skräpet mellan springorna samt att allt ramlar ner.
Jag frågade själv för någon månad sedan om just kärnvirket som ska vara upp. Men jag tycker nog att brädorna (som jag nu köpte) är skedböjda med kärnsidan upp, vilket samlar vattnet i mitten på plankan.
Kvaliten på tryckt verkar inte vara den bästa nu för tiden, det ser nästan ut att vara bättre virke på det som jag plockar bort som legat i 20 år än det som jag nu lägger. Flera bräder sprack i mitten av brädan några dagar efter läggningen, som jag fick åka tillbaka med.
Jag frågade själv för någon månad sedan om just kärnvirket som ska vara upp. Men jag tycker nog att brädorna (som jag nu köpte) är skedböjda med kärnsidan upp, vilket samlar vattnet i mitten på plankan.
Kvaliten på tryckt verkar inte vara den bästa nu för tiden, det ser nästan ut att vara bättre virke på det som jag plockar bort som legat i 20 år än det som jag nu lägger. Flera bräder sprack i mitten av brädan några dagar efter läggningen, som jag fick åka tillbaka med.
Jo, jag fick inga svar på min sista-minuten-inlägg och kunde inte vänta i solen 
Jag lade dom med ett tumstocksblad (ca. 2 mm) emellan. En del brädor var ordentligt blöta medans andra torrare.
Dock pratade jag med brä'gårn och de rekommenderade kärnan nedåt då virket får en konvex uppåt och vattnet rinner av lättare samt skönare att gå på. Menar du, "Nybyggare", att brädan svänger efter torkning och det blir motsatt form (konkav)?
Jag lade dom med ett tumstocksblad (ca. 2 mm) emellan. En del brädor var ordentligt blöta medans andra torrare.
Dock pratade jag med brä'gårn och de rekommenderade kärnan nedåt då virket får en konvex uppåt och vattnet rinner av lättare samt skönare att gå på. Menar du, "Nybyggare", att brädan svänger efter torkning och det blir motsatt form (konkav)?
Träet strävar efter att räta sig. Om man lägger kärnan uppåt, kommer brädan med tiden att bli konkav.
om man lägger ytan uppåt, kommer dem med tiden bli konvex.
Efter som tryckt virke är så pass blött och veden torkar fortare runt kärnveden så slår den sig "fel" till en början...
Ett annat råd, som jag följer när det gäller impat virke är: Att lägga den finaste sidan uppåt.
om man lägger ytan uppåt, kommer dem med tiden bli konvex.
Efter som tryckt virke är så pass blött och veden torkar fortare runt kärnveden så slår den sig "fel" till en början...
Ett annat råd, som jag följer när det gäller impat virke är: Att lägga den finaste sidan uppåt.
Ja, precis som Norre skriver strävar träet att räta ut sig.jocke4u skrev:
Bortser man från detta och t.ex. uteslutande väljer den finaste sidan uppåt är det inte hela världen. Vad som kan irritera är möjligen i skarvar (om man har sådana) där en planka med körnsidan upp möten en med kärnsidan ner. Här blir det gärna en kant om brädorna slår sig olika.
Jag lade alla med kärnsidan uppåt, samtidigt som jag anlade stommen till altanen med fall utåt med 1-2 cm/meter i hopp om att trallen skulle fungera som rännor som transporterar vatten från huset.
Och det fungerar faktiskt. Varje rad av trall blir som hängränna och vattnet rinner prydligt ut över kanten vilket gör att däcket torkar på nolltid samtidigt som det blir torrt under och nära huset.
Och det fungerar faktiskt. Varje rad av trall blir som hängränna och vattnet rinner prydligt ut över kanten vilket gör att däcket torkar på nolltid samtidigt som det blir torrt under och nära huset.
Blir lite konfunderad apropå riktningen på krympningen. Jag har läst i boken "slöjda i trä" av Jögge Sundquist att när träet torkar kommer kärnsidan att bli konvex och därför bör denna läggas uppåt. Tvärtemot vad de sa på brädgården alltså. Hm, kan det skilja på tryckt virke och annat? Borde inte göra det tycker jag. Någon som är stensäker på hur det ligger till?
Klicka här för att svara