Har byggt en altan ovanpå garaget (som sitter ihop med huset).Räcket gjordes med enkla "skärgårdskryss" och min tanke var att sätt glas eller plexiglas på insidan så att mina barn 1 och 4 år kan ränna runt där utan att man behöver få hyra in en livvakt till dem.
Är det någon som gjort något liknande och har lite tips och ungefärliga priser på vad denna lösning skulle kosta?
Jag har ca.15 meter räcke som är normalhögt.

Jag håller på och kollar själv till räcke inne, men jag tänker satsa på härdglas. Jag tror inte det blir speciellt mycket dyrare - och i ditt fäll lär det vara vettigare eftersom plast har en förmåga att tröttna rätt fort utomhus.

Ja jag har hört att man isåfall skal använda rökfärgad plast då den "håller stilen" betydligt längre.....

Det kanske den gör...men vem vill ha ett räcke som ser ut som ett par solglasögon från 70-talet...? ;D

KarlXII skrev:
Det kanske den gör...men vem vill ha ett räcke som ser ut som ett par solglasögon från 70-talet...? ;D
;D ;D Den va bra! ;D ;D

Nja, riktigt så mörka hade jag inte tänkt mej

Men kanske spegelglas ;D ;D

Immobil skrev:
;D ;D Den va bra!  ;D ;D

8)

Kalsipper skrev:
Nja, riktigt så mörka hade jag inte tänkt mej

Men kanske spegelglas ;D ;D
Hur hade du tänkt att få till pilotbågarna?

sveno skrev:
Hur hade du tänkt att få till pilotbågarna?
Svarta VP-rör borde funka. 8) Lättare att böja till än rostfria rör. ;)

För att återgå till allvaret.
Jag har tänkt göra/köpa ett räcke med härdat glas inomhus vid en trappa.
I varuhus och gallerior brukar de ibland ha räcken med metallstolpar där glaset ligger ett spår.
Det vore ju väldigt smidigt att köpa dessa färdiga stolpar och förhoppningsvis valfri bredd på glaset.
Vet någon vart man kan köpa dessa?

Har även funderat på att fräsa spår i trästolpar och låta den lokala glasmästaren skära till härdat glas.
Detta blir nog billigast men det gäller att förankra stolparna ordenligt så att inte hela skiten viker sig om någon lutar sig mot räcket.

//Stocken

stocken skrev:
Detta blir nog billigast men det gäller att förankra stolparna ordenligt så att inte hela skiten viker sig om någon lutar sig mot räcket.
Sätt en handledare med spår för glaset mellan stolparna. Så behöver du inte oroa dig. ;)

• Gilla
Ulrika I
  • Laddar…
Syrran har svagt rökfärgat plast (syns knappt) och hon har haft dem i fyra år och de ser lika fina ut ännu.Undrar hur länge de håller ?

Till vårt inneräcke valde vi lamellglas, något dyrare men det håller ihop så man inte far rakt igenom om olyckan skulle vara fram. Dessutom slipper man glasregn på undervåningen.

Beställde vi en glasmästare och hämta själv ut på pilkingon i Skärholmen, både glas och fästen.

Johanna, minns du vad du betalade per m2 för lamellglaset?

/Fred

4000 ink moms för 3 st 1355x675 lamellglas och beslag (12 st).

///Johannabacken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.