Hej.

Finns det någon risk att bygga in en ny regel i golv, eller vägg. Jag tänker på fuktkvoten i virket, måste den under en viss gräns först?

Tillägg: Det är inte nysågat virke utan virke från byggvaruhus, jag funderar på.

Och vad menar du med "bygga in". Kommer ev fukt att kunna ta vägen någonstans?

Just det ja. Denna fuskregel kommer att ligga i badrummet. Där har de lyckats med att placera två fuktspärrar. Dels tätskiktek i badrummet sedan ligger det plast film i botten av golvet/källaren tak. Om denna plastfilm är riktig fuktspärr vet jag inte, men plastfilm är det. Själv tvivlar jag på denna plastfilm så den kan jag nog med gått mod klippa upp.

Den här regeln är nog inte det viktigaste att få dit. Jag kommer att ovanpå det befintliga trägolvet skruva dit gips. Regelståndet i övrigt är 50 cc. Men det jag tänkte med denna regel är ju att iom att jag kapade upp golvet för att byta ut avloppet kapade ung 1 cm från befintlig regel. Så för jag svikt på den bit som är kvar. Gipskivorna kommer väl att stabilisera detta igen när de är ditskruvade eftersom de kommer att ligga hela över reglarna.

Tillägg igen: Alltså det virke som sälj på byggvaruhus är det byggtorrt, eller finns det risk att med att använda detta virket bygger in fukt.

charta77 skrev:
Alltså det virke som sälj på byggvaruhus är det byggtorrt, eller finns det risk att med att använda detta virket bygger in fukt.
Har det legat under tak och inte känns fuktigt är det ingen fara att bygga in det.

Bob_the_builder
Gränsen ska visst gå vid 18%. Är det fuktigare än så kan det mögla vid inbyggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.