C chris81 skrev:
Här är som jag tänker mig en åkerholme

[länk]
Håller helt och hållet med dig. Problemet verkar vara den vaga definitionen då det inte finns en lägre areal. Så teoretiskt kan en åkerholme utgöras av en sten á 1x1cm...

A Autodidak1 skrev:
Ett litet tips är att om man är orolig för att träd, åkerholme eller något annat kan förhindra bygglov så kan man ofta åtgärda det innan man söker lov helt lagligt.

Avverka om du behöver ved, markplanera, odla eller vad som du behöver göra (om inte det är skyddat på något sätt) . Då uppstår inte diskussionen.
Problemet är att miljö redan varit på platsen och ”undersökt” hade jag vetat detta innan så hade jag sprängt bort den innan eller fyllt över. Jag trodde att berg i dagen skulle vara till min fördel då jag på så vis kunde bevisa att det ej är en brukningsvärd åkermark. Men nu drog Miljö sitt triumf-kort och kan försena mitt besked i drygt 6månader :(

• Ledsen
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för alla svar! Uppskattar feedbacken!

Jag pratade idag med min handläggare och efter ett långt samtal så verkar det finnas en lucka. Jag kan gå vidare med mitt förhandsbesked och låta nämnden testa det. Innan det så ska jag skriva Bern och argumentera mot alla miljös invändningar. De flesta är lätta men ”åkerholmen” är lite klurigare. Här kan jag ta in en konsult/biolog som är kunnig i frågan och få ett utlåtande ifrån dem. Och genom att göra ett seriöst arbete så kan jag ev. vinna och få med mig nämnden.

Det som talar för detta är att nämnden inte verkar speciellt glada på miljökontoret i Borås och undrar vad de egentligen sysslar med. Jag har flera andra förhandsbesked som det senaste året blivit godkända och som är väldigt lika min ansökan. Däremot är det ingen som har fått ”åkerholme-kortet” emot sig. Men jag ska kämpa och låta det prövas i nämnden. På så vid behöver jag inte ansöka om dispens eller ens blanda in Länsstyrelsen. Så jag håller tummarna på detta alternativ. I värsta fall får jag göra ett nytt förhandsbesked där jag lägger tomten på en annan plats där det inte finns holmar. Och låter pröva det ärendet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Hade nästan samma problem med åkerholme som är biotopskyddad
Men när lantmäteriet var ute och mätte så sa de att tomtgränsen måste gå minst 2,5 m ifrån den och då blev det bra

• Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Bra! Då har du i allafall bygglovskontoret på din sida, det är det viktigaste. Så då är det väl bara fram med en flaska DDT innan din miljökonsult kommer och kikar. ;)

• Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bra! Då har du i allafall bygglovskontoret på din sida, det är det viktigaste. Så då är det väl bara fram med en flaska DDT innan din miljökonsult kommer och kikar. ;)
Jag kan lova dig att om vi får ett beviljat förhandsbesked så kommer det inte finnas några åkerholmar på min tomt som kan ifrågasättas av ev. inspektörer. Lite DDT eller TNT löser ev. frågor :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MikaelKberg MikaelKberg skrev:
Tack för alla svar! Uppskattar feedbacken!

Jag pratade idag med min handläggare och efter ett långt samtal så verkar det finnas en lucka. Jag kan gå vidare med mitt förhandsbesked och låta nämnden testa det. Innan det så ska jag skriva Bern och argumentera mot alla miljös invändningar. De flesta är lätta men ”åkerholmen” är lite klurigare. Här kan jag ta in en konsult/biolog som är kunnig i frågan och få ett utlåtande ifrån dem. Och genom att göra ett seriöst arbete så kan jag ev. vinna och få med mig nämnden.

Det som talar för detta är att nämnden inte verkar speciellt glada på miljökontoret i Borås och undrar vad de egentligen sysslar med. Jag har flera andra förhandsbesked som det senaste året blivit godkända och som är väldigt lika min ansökan. Däremot är det ingen som har fått ”åkerholme-kortet” emot sig. Men jag ska kämpa och låta det prövas i nämnden. På så vid behöver jag inte ansöka om dispens eller ens blanda in Länsstyrelsen. Så jag håller tummarna på detta alternativ. I värsta fall får jag göra ett nytt förhandsbesked där jag lägger tomten på en annan plats där det inte finns holmar. Och låter pröva det ärendet.
Finns väl dock risk att länstyrelsen ändå överklagar avstyckningen eller att LM ställer in om de känner till holmen? Förhandsbeskedet är ingen garanti för avstyckningen. Men det är klart, vet LM inget om holmen och den inte nämns i förrättning är det väl låg sannolikhet att det kommer till Lst kännedom. Du har inte stött på problem med det faktum att det är åkermark?

• Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Finns väl dock risk att länstyrelsen ändå överklagar avstyckningen eller att LM ställer in om de känner till holmen? Förhandsbeskedet är ingen garanti för avstyckningen. Men det är klart, vet LM inget om holmen och den inte nämns i förrättning är det väl låg sannolikhet att det kommer till Lst kännedom. Du har inte stött på problem med det faktum att det är åkermark?
Jo, det finns fortfarande en stor risk att LM eller Lst drar detta vidare. Och det finns en risk för avslag då det är åkermark. Men då denna yta i stor del är berg i dagen så kommer vi att trycka på att det är en ej bruksbar åkermark. Nämnden har i flera andra fall beviljat förhandsbesked på dessa premisser. Men det är en chansning som jag är beredd för att nu få ett beslut efter lång tids väntan.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju ingen som sagt att den inte får försvinna. Men det måste bedömas.
Osäkerheten i att en byråkrat på grunder som många ser som trams trumfar äganderätten, om så bara tillfälligt, är ett problem.

Vi har en försvarlig mängd aktivister inom våra myndigheter som brinner för just sitt område. Att de har tolkningsföreträde snarare än att TS har det (möjligheten att en skyddsinstans skulle behöva överklaga sådant de är emot istället för att den enskilde behöver göra det är möjlig) är ett problem.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Hej igen,
Jag ville bara återkoppla i hur det har gått i denna fråga.

Vi valde att gå vidare med detta och tjänstemännen bedömde att det finns risk för avslag för oss i detta fall. Men vi valde ändå att ta det vidare och låta testa vårt ärende i nämnden. Då vi har hållit på i drygt 1,5 år så kände vi att vi ville ha ett avslut på detta och tar hellre ett nej än att vi skulle fortsätta så som det gjort det senaste.

Innan samrådet så tog vi kontakt med ordföranden i nämnden och bokade ett möte på plats. Detta för att visa hur vi har tänkt och även så att de får se stenen med egna ögon och förstå vad det handlar om. Han var väldigt positiv till vårat bygge och skulle försöka övertala de andra partierna att gå emot tjänstemännen och bevilja vårt förhandsbesked. Så i torsdags förra veckan 27/6 var vårat förhandsbesked uppe i nämnden och GICK IGENOM!!! Det var en oerhörd glädje att få ett OK. Och efter att ha läst igenom deras resonemang så menar de på att en enskild misstanke om biotop inte kan förhindra ett förhandsbesked enl. PBL. Däremot menade miljö på att det fortfarande var olämpligt att bevilja detta innan man har rett ut det. Så nu är det upp till oss själva att avgöra om vi vill reda ut den eller inte.

Det enda som låg kvar för oss att undersöka var att vi ligger i angränsning till ett fornminne, men att troligtvis skulle bli beviljade detta iaf, dock att vi behöver göra en ansökan. Så igår gjorde jag en ansökan på morgonen och fick ett OK 4 timmar senare.
Så nu kan vi börja våra husdrömmar på riktigt. Vi kommer att börja med avstyckning och sedan bygglov och beräknar byggstart under vintern 2019 om den tillåter för att göra vissa markarbeten. Annars blir det start 2020. Min sambo har planer på att göra en blogg där man kan följa bygget och även alla problem vi har stött på och som vi kommer att stöta på för att underlätta för andra byggare i framtiden :)

Tack för all hjälp och alla tips än så länge!

• Gilla
  • Älska
SueSue och 15 till
  • Laddar…
tjänstemännen har rent generellt missuppfattat sin roll och går därför enbart som paragrafryttare. De är till för att föra dialog och kunna se bortom paragraferna så som nämndemännen får göra ibland. Det är dock stor ruljans på tjänstemän inom bygglov i de flesta regioner så då är kvalitén på tjänstemän låg och då får man dessvärre en konflikt istället för lösning.

Måste vara extremt skönt att det löste sig för er och jag tycker att fler skall överklaga då de behöver ta tag i den låga kvalitén,,,

• Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Jag tror tvärt om att det ofta är lokalpolitikerna som bänder på rigida regler för att hjälpa kommuninnevånarna. Jag är försiktigt positiv till de brotten mot lagens bokstav.

Naturligtvis vore det bästa ett robust system med rimliga regler som gjorde att sådana som TS behvde sätta sin tillit till att ha rätt lokalpolitiker som prioriterar den enskilde framför systemet, men när vi nu inte har det, så...

Hur som helst, grattis och lycka till med bygget! :D(y)

Blir det ingen egen blogg (och även om det blir det iofs), så starta gärna en projekttråd här.

• Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.