1 830 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Återfyllnad
Hejsan! Har byggt hus
Det är ett Sutterräng hus och jag har bygglov för allt
Om jag inte återfyller runt huset?
kallar det för ett 2 plans hus
vad häder då?
Höjder och allt stämmer det är bara fyllnadsmassorna som saknas
Det är ett Sutterräng hus och jag har bygglov för allt
Om jag inte återfyller runt huset?
kallar det för ett 2 plans hus
vad häder då?
Höjder och allt stämmer det är bara fyllnadsmassorna som saknas
Redigerat:
OkejHemmakatten skrev:
Men om jag säger att jag inte har råd med det just för tillfället, huset blev dyrare än jag tänkt?
Slutbesked - gäller det även tomt planering osv?
Gäller inte det bara huset,
Slutbesked / slutbesiktning
Finns det nån annan fördel jag kan använda mig av för att inte behöva återfylla ?
Nej. Bygger du inte enligt bygglovet inklusive rätt marklinjer ska du inte ha ett slutbesked och får således inte ta huset i bruk.G gottgammel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
En sådan altan blir oftast bygglovspliktig.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men vad är problemet, varför vill du inte uppfylla bygglovet?
För att allt fyllet är bortkört ( kunde inte spara det, fanns ingen plats att lägga det på) , det är på baksidan huset 80cm - 4 meter avstånd till ett berg som är ungefär 4,5 meter högt , Skall ha en altan som går emot det berget ändå, så känns dyrt och onödigt att fylla + onödigt arbeteH hempularen skrev:
fönster osv i källarplan är anpassade bak för att återfylla - så ja har följt bygglovet!
Det blir väl ändå interimistiskt slutbesked i väntan på verifiering av energiförbrukning? Borde gå att få med utvändig markplanering i det interimistiska slutbeskedet också. Detta hjälper bara om du avser följa bygglovet...
Om du inte avser följa bygglovet måste du ta frågan med byggnadsnämnden om det går att ändra lovet från souterräng till två plan, kan bli svårt om det är detaljplan som säger souterräng. Du har följt lovet med avseende på utformningen av huset, men inte på marken, vilket också ingår i bygglovet.
Om du inte avser följa bygglovet måste du ta frågan med byggnadsnämnden om det går att ändra lovet från souterräng till två plan, kan bli svårt om det är detaljplan som säger souterräng. Du har följt lovet med avseende på utformningen av huset, men inte på marken, vilket också ingår i bygglovet.
Klicka här för att svara