G
Hejsan! Har byggt hus
Det är ett Sutterräng hus och jag har bygglov för allt

Om jag inte återfyller runt huset?
kallar det för ett 2 plans hus
vad häder då?

Höjder och allt stämmer det är bara fyllnadsmassorna som saknas
 
Redigerat:
Hemmakatten
Du kommer förmodligen inte få ett slutbesked.
 
G
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du kommer förmodligen inte få ett slutbesked.
Okej

Men om jag säger att jag inte har råd med det just för tillfället, huset blev dyrare än jag tänkt?

Slutbesked - gäller det även tomt planering osv?
Gäller inte det bara huset,

Slutbesked / slutbesiktning

Finns det nån annan fördel jag kan använda mig av för att inte behöva återfylla ?
 
M
G gottgammel skrev:
Okej

Men om jag säger att jag inte har råd med det just för tillfället, huset blev dyrare än jag tänkt?

Slutbesked - gäller det även tomt planering osv?
Gäller inte det bara huset,

Slutbesked / slutbesiktning

Finns det nån annan fördel jag kan använda mig av för att inte behöva återfylla ?
Nej. Bygger du inte enligt bygglovet inklusive rätt marklinjer ska du inte ha ett slutbesked och får således inte ta huset i bruk.
 
G
Men att bygga med trall istället? Altan, med klädd utsida måste ju kunna fungera?

kanske..?
 
En sådan altan blir oftast bygglovspliktig.
 
Men vad är problemet, varför vill du inte uppfylla bygglovet?
 
G
H hempularen skrev:
Men vad är problemet, varför vill du inte uppfylla bygglovet?
För att allt fyllet är bortkört ( kunde inte spara det, fanns ingen plats att lägga det på) , det är på baksidan huset 80cm - 4 meter avstånd till ett berg som är ungefär 4,5 meter högt , Skall ha en altan som går emot det berget ändå, så känns dyrt och onödigt att fylla + onödigt arbete
fönster osv i källarplan är anpassade bak för att återfylla - så ja har följt bygglovet!
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Marklinjerna i bygglovet skall följas. Vill du ändra måste du prata med byggnadsnämnden. Du får inget slutbesked annars. Och får inte ta huset i bruk som skrivits ovan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det blir väl ändå interimistiskt slutbesked i väntan på verifiering av energiförbrukning? Borde gå att få med utvändig markplanering i det interimistiska slutbeskedet också. Detta hjälper bara om du avser följa bygglovet...

Om du inte avser följa bygglovet måste du ta frågan med byggnadsnämnden om det går att ändra lovet från souterräng till två plan, kan bli svårt om det är detaljplan som säger souterräng. Du har följt lovet med avseende på utformningen av huset, men inte på marken, vilket också ingår i bygglovet.
 
Hur gick det för dig med återfyllnaden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.