Hej,

Skissar på att bygga ett hus som privatperson där jag själv ska bo, samt hyra ut ca 40% av byggnaden till mitt företag som ska driva en mindre restaurang för 10-20 gäster. Vad tror ni, kan det bli svårt med bygglov för ett sådant projekt?

Vad står det i detaljplanen gällande användning? Om det nu finns en detaljplan?

P Krohnan skrev:
Vad står det i detaljplanen gällande användning? Om det nu finns en detaljplan?
Vi har inte bestämt tomt ännu, men det lutar åt att den är utanför detaljplan. Jag tänker att det kanske finns andra saker som gör det lite bökigt, när det handlar om BÅDE ett boende och en kommersiell lokal.

Redigerat:
D Diddle skrev:
Vi har inte bestämt tomt ännu, men det lutar åt att den är utanför detaljplan. Jag tänker att det kanske finns andra saker som gör det lite bökigt, när det handlar om BÅDE ett boende och en kommersiell lokal.
Bara utifrån bygglovet ska det inte vara några problem om det ligger utanför detaljplan, det kommer dock troligen ställas krav på brand- och ljudavskiljning mellan verksamheten och bostaden som du annars inte skulle behöva ta hänsyn till om du byggde bara bostad.

Några saker jag kan tänka mig på rak arm... Det ska finnas brandavskiljning mellan restaurang och bostad, det ska finnas tillräckligt med parkering, det kommer krav på fettavskiljare för restaurangen som ska ha en tillgänglig tömningsplats och dessutom egen avfallshantering med tillräckliga vändradier för hämtningsfordon. Detta påverkar placering och utformning på tomten, vilket förutsätter en bra storlek på tomten. Principen ska redovisas redan i förhandsbeskedet. Mer detaljerat ska redovisas vid bygglov i ritningar och i kompletterande dokument inför startbesked i de flesta kommuner jag känner till, så att rätt förvaltningar och enheter inom kommunen kan remitteras i god tid.

Det låter spännande och kul att med att driva en liten restaurang på landet i egen regi! Lycka till, och hoppas det går vägen!

Tack, det där är ju riktigt bra detaljer att få med i start. Det är nog också en förutsättning ha dessa tankar färdigarbetade för att få till tillståndet för att hantera livsmedel.

Detaljen att det är just både en kommersiell lokal och en privat bostad, tror ni att det kan vara ett problem i bygglovet?

Fundera på att rita lite flexibelt, så att det finns 1-2 rum i fil där du enkelt kan välja om de ska höra till bostaden eller verksamheten!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.