Bygglov
Rickard Ohlin: När det gäller brandrisken är det Räddningstjänsten som är tillsynsmyndighet. De brukar vara på tå, och svarar inte för kommunen. De kommer självklart påpeka miljömässiga brister om de ser några och kan bedöma dessa, inte formellt dock men i sådana fall brukar de samarbeta med kommunen. Övriga frågor är det kommunen som har tillsyn. Vill inte kommunen svara är det lägw att
Snappahaneklanen: En annan aspekt på detta är vad kommunens miljöförvaltning säger om att det hyrs ut lägenheter som inte är godkända som boenden. Miljöförvaltning ansvarar för bl.a. bostadstillsyns och kontrollerar tillsammans med räddningstjänsten att bostäder uppfyller kraven kring ventilation, värme, sanitet ,utrymningsvägar etc. Tycker det regelbundet står i tidningen om diverse
wsp: Hej, Tack för alla svar. Har fått svar att det råder sammanhållen bebyggelse. Så det är bygglov som krävs //WSP
Manfreds: Bygglovsbefriade åtgärder kräver grannens medgivande för att bygga närmare än 4,5 meter. Får du inte det krävs det att du istället ansöker om bygglov.
Paragrafryttaren: Är olika beroende vilken kommun det gäller. I tex Stockholm kostar det ca 2 000 kronor.
lundsbo: [citat] Jag hade stängslat in min tomt på direkten, stolp och elrep, mest för att markera att det inte är någon allmänning.
Bart: Har du suttit ned med grannen och diskuterat dennes synpunkter med ert bygge? Jag förstår känslan av att vilja trycka dit grannen, men är det inte bättre att ha med sig grannen i stället? Kolla exakt vad grannen hänger upp sig på och hitta kompromisser. Ge lite ta lite. Som vanligt löser kommunikation 99% av alla dispyter. De dispyter man inte löser med kommunikation får man hantera
Raggsockan: Dock är inte detta min kommun men vill se samma tolkning som dem. [citat]
Robertlejman1: Hej, Jag är ny här på forumet. Tidigare har jag alltid bott i lägenhet, men nu är det dags att flytta till en Villa :) Jag har köpt en tomt. Jag tänker söka bygglov. Vilket program kan jag enkelt använda för att rita själv? (helst kostnadsfritt) Tack på förhand
AXS: Fortsättning: Efter att länsstyrelsen gav avslag så hörde vi av oss igen till kommunen. Fick då svaret att de inte längre anser att det är strandskydd och avslår vår standskyddsansökan. Så NU kan vi söka förhandsbesked och börja planera bygget. Känns som de varit smidigare om de kom fram till detta innan.... Billigt med alla utredningar och JO-anmälningar. Men nu lite mer på g,
harry73: Om muren blir 20m lång, kan man sätta första 10m på grannens tomt och sista 10 m på din tomt. I övergången kan man göra liten trappa med grind mellan dig och grannen
Demmpa: OP/TS har inte varit inloggad sedan 2015-12-20, senaste inlägget 2015-10-31.
hempularen: [citat] Jo, men gäller det troligen en attefallsutbyggnad.
Rabbithole: 1. Detaljplan styr. 2. Översiktsplan och områdesbestämmelser. Står det inget så bör det vara fritt fram. Ring byggenheten på den lokala kommunen och hör efter.
Husqvarna220Ac: Är ganska samma sak..! Eller menar du att grunden är 70cm hög..? Från färdig yta till knock..
Charl1e: Aha, då finns det en möjlighet ändå, trodde det var helt kört ett tag.(:
inteamanda: [citat] Grymt! Precis något sådant jag var ute efter, tack!
Noell: En fastighet kan inte ligga inom detaljplan men utanför planområde. "Planområde" är inget juridiskt begrepp utan bara ett annat ord för "området som omfattas av detaljplanen".
hempularen: Du behöver ju inte bygglov för att renovera. Om det tidigare inte funnits ett användbart utrymme under altanen så behöver du formellt bygglov för att skapa ett användbart utrymme där. Men det tror jag är så ovanligt att söka för så bygglovsmyndigheten får svårt att veta vad de skall göra med din ansökan... Din nuvarande altan är givetvis helt tät, men behöver renoveras för
Tilt: [citat] Följer garaget detaljplanen så borde det inte vara några problem att få bygglov i efterhand, men det är fortfarande ett svartbygge tills ett bygglov har blivit godkänt. Sedan kan man ju argumentera att kommunen har godkänt bygget utan att att någon formell ansökan har lämnats in, eftersom att de har ritat in garaget på sina kartor. Men jag antar att slutbesked saknas? Om du
JA”Snabbe”: Lättare sagt än gjort i ett samhälle där det inte säljs så många hus, än mindre kanske nått som ligger i den prisklass man vill, eller på det läget man vill. Vi tänker inte flytta från byn och barnens kompisar, skola osv. Då är detta lösningen, garage används bara till skräp ändå, iaf av de flesta. Sen är inte garage från 60-talet anpassade för moderna bilar utan för små
hempularen: Förhandsbesked är en bra ”försäkring”. Det kan ju ha hänt något sedan grannarna byggde, kafinnas eller var på gång med totalt byggförbud på platsen.
Tedson: I det området jag bor var tomterna ursprungligen ca 2000 kvm stora. Efter att husen byggts beslutas om en detaljplan som säger att tomterna får vara minst 1200 kvm. Flera år senare styckas samtliga tomter av och bebyggs med parhus. Tomterna i området blir då ca 750-1000 kvm stora för de tidigare husen, och 350-600 för de nya parhusen. Min tomt styckades aldrig av och är 1200 kvm. Jag
Pugetik: Tja .. kan inte vinna över kommun ... regler är regler ... men va sjukt ska man betala avgiften kostar 2000 kr för bygganmäla bygglov som tänk att byta annan måla färg på fasad :poop::oops::thumbdown:
HenrikAb: Hej, Undrar vad en dimensioneringskontroll ska innehålla? Vad ska framgå? Några exempel? mm. Nämligen kommunen har begärt det, då vi ska inreda vår vind. Tack på förhand
sir_daniel: Gör kommunen det så kan de inte senare komma med invändningar att det blivit fel någonstans, det är värt pengar tycker jag också
JohanP82: Hej, Jag håller på att mixtra lite med min tomt som tidigare var 50% naturtomt i mitt bostadsområde. Jag har anlagt gräsmatta, planterat träd och markplanerat lite för att få det jämt och fint. Nu går jag i tankarna om att anlägga en konstgjord damm på ca 50 kvadrat och en liten bäck ner till mitt hus samt sätta upp en halv meter hög stenmur intill vägen som passerar min tomt,
MrJay: Tack för alla svaren, uppskattas verkligen! Vi tar diskussionen vidare med kommunen och jag återkommer med hur det blev, tar nog lite tid..