4 039 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Bygglov nära gräns på landsbygd
Sida 1 av 2
Hej
Har letat runt på forumet efter svar på min fråga men inte hittat något tydligt i befintliga trådar.
Vi håller just nu på med en ansökan om bygglov för tillbyggnad av vårt hus som ligger utom detaljplanerat område. I vår ansökan ligger huset som närmast 0,5 m från grannens tomt. Grannhuset är en sommarstuga på naturtomt och själva huset ligger ca 100m från vårt hus.
Kommunen har skickat ut underlag till grannen (kartor, fasadritningar mm) till grannen som har godkänt utbygget och dess närhet till tomtgränsen. Nu när vi trodde allt var klart svarar dock kommunen att huset måste ligga minst 1m från gränsen för att kunna underhålla fasaden.. (info som kanske borde kommit tidigare i processen..!)
Jag kan se att kommunen har något stöd för ett sådant krav då grannen godkänt allt. Är det någon här som vet vad som gäller? Finns någon fastställd gräns för närhet till tomtgräns på landsbygden?
Plan & bygglagen har jag läst, gäller någon annan lagtext/regelverk?
Tack på förhand!
/J
Har letat runt på forumet efter svar på min fråga men inte hittat något tydligt i befintliga trådar.
Vi håller just nu på med en ansökan om bygglov för tillbyggnad av vårt hus som ligger utom detaljplanerat område. I vår ansökan ligger huset som närmast 0,5 m från grannens tomt. Grannhuset är en sommarstuga på naturtomt och själva huset ligger ca 100m från vårt hus.
Kommunen har skickat ut underlag till grannen (kartor, fasadritningar mm) till grannen som har godkänt utbygget och dess närhet till tomtgränsen. Nu när vi trodde allt var klart svarar dock kommunen att huset måste ligga minst 1m från gränsen för att kunna underhålla fasaden.. (info som kanske borde kommit tidigare i processen..!)
Jag kan se att kommunen har något stöd för ett sådant krav då grannen godkänt allt. Är det någon här som vet vad som gäller? Finns någon fastställd gräns för närhet till tomtgräns på landsbygden?
Plan & bygglagen har jag läst, gäller någon annan lagtext/regelverk?
Tack på förhand!
/J
Tack för svar!X xLnT skrev:
Jag har tyvärr ännu inte fått tag i kommunens definition på sammanhållen bebyggelse . Kring vårt hus ligger 5 sommarstugor. Närmsta stuga ligger 75 m bort. Vi är de enda permanentboende.
Jag skulle säga att det är grannens ”mark” vi gränsar mot då de har drygt 10 000 m2. ”Tomtdelen” ligger 100 m bort med hus och gräsmatta. Marken är ju dock inte klassad som jordbruksfastighet utan är en avstyckning.
Skall prata med kommunen imorgon igen och då be om hänvisning till regelverk.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men varför i hela världen skall ni lägga huset så nära gränsen?W Key skrev:
Ett "normalt" hus har ju takskägg på 0,5 meter, och då är ni på tomtgränsen, eller snarare över med hängrännorna.
Varför? Har ni själva extremt liten fastighet eller?
Hej
när jag byggde för 14 år sedan var jag tvungen att få godkänt från grannen eftersom jag planerade för ett garage direkt i tomt gräns. Grannens hus ligger ung 6km bort....
Men då var det ok för kommunen med att bygga dikt i tomt gräns.
när jag byggde för 14 år sedan var jag tvungen att få godkänt från grannen eftersom jag planerade för ett garage direkt i tomt gräns. Grannens hus ligger ung 6km bort....
Men då var det ok för kommunen med att bygga dikt i tomt gräns.
Med tanke på hur huset och omgivningen ser ut idag så har vi bestämt oss för att detta är det bästa alternativet trots att vi kommer nära tomtgränsen. Storleken är självklart anpassad efter våra behov.KnockOnWood skrev:
Ja vindskivan på utbygget kommer gå i tomtgräns (gavel mot gränsen), inte optimalt men jag ser inte riktigt problemet i det? Underhållet känner jag att jag med lite möda skulle klara även om framtida granne sätter upp taggtråd i gränsen.
Jag tycker nog att om man inte bygger i tomtgränsen tillsammans med grannen så ska man se till att man har möjlighet att sköta sitt hus från sin egen mark.
0,5 m så kan ni knappt dra en gräsklippare runt huset.
Jag förstår inte varför grannen gick med på det...
Så jag håller med kommunen.
/ATW
Ps jag ser fram mot uppföljningstråden på juridiksidan där grannens barn drar i handbromsen när utbyggnaden är halvfärdig. Ds
0,5 m så kan ni knappt dra en gräsklippare runt huset.
Jag förstår inte varför grannen gick med på det...
Så jag håller med kommunen.
/ATW
Ps jag ser fram mot uppföljningstråden på juridiksidan där grannens barn drar i handbromsen när utbyggnaden är halvfärdig. Ds
Vill gärna tipsa TS om följande tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-nybyggda-garage-gar-in-pa-var-tomt.342705/
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-nybyggda-garage-gar-in-pa-var-tomt.342705/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo i sak håller jag väl med både dig och kommunen. Ju större avstånd desto bättre. Men om kommunen har den ståndpunkten tycker jag det är lite osmakligt att komma med de kraven när grannen redan svarat kommunen att de inte har något att invända.A ArneTW skrev:Jag tycker nog att om man inte bygger i tomtgränsen tillsammans med grannen så ska man se till att man har möjlighet att sköta sitt hus från sin egen mark.
0,5 m så kan ni knappt dra en gräsklippare runt huset.
Jag förstår inte varför grannen gick med på det...
Så jag håller med kommunen.
/ATW
Ps jag ser fram mot uppföljningstråden på juridiksidan där grannens barn drar i handbromsen när utbyggnaden är halvfärdig. Ds
I detta fallet är även barnen delägare så även de har skrivit på papperna. Däremot har jag svårt att se att det är så mycket värre med 0,5 m mot 1 m så länge jag håller mig på mitt.
Grannen godkänner för att det är en oanvänd skogsdel av deras tomt som ändå inte går att bebygga då deras infartsväg går i närheten. Man är även positiva till att någon bor härute permanent.
Min bedömning är att kommunen bara kan göra en bedömning att det är olämpligt eftersom det blir svårt att underhålla byggnaden utan att behöva använda intilliggande fastighet och hänvisa till 2 kap PBL om lämplighet.W Key skrev:Tack för svar!
Jag har tyvärr ännu inte fått tag i kommunens definition på sammanhållen bebyggelse . Kring vårt hus ligger 5 sommarstugor. Närmsta stuga ligger 75 m bort. Vi är de enda permanentboende.
Jag skulle säga att det är grannens ”mark” vi gränsar mot då de har drygt 10 000 m2. ”Tomtdelen” ligger 100 m bort med hus och gräsmatta. Marken är ju dock inte klassad som jordbruksfastighet utan är en avstyckning.
Skall prata med kommunen imorgon igen och då be om hänvisning till regelverk.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
TackA Alias_Olle skrev:
Ska bli spännande att höra från kommunen när jag väl kommer fram..
Själv kan jag ju tycka att marken inte blir olämplig för ändamålet bara för det. Är det någon särskilt stycke i kapitlet du tror de lutar sig emot?
