Hejsan

Vet inte vilken del av forumet men är en mäklar/bygglovs fråga.

Vi köpte ett hus i vintras och flyttade in nu i feb.
När vi kollade på huset så prata vi med mäklaren om färgen på huset och att de inte var riktigt vår färg men vi gillade huset och frågade då om de var några konstigheter att måla om huset.

Han svarade då nej.

När min sambo pratat på sitt jobb så kollade dom upp huset för skoj skull för att få lite historia.
Då hittar vi detta.

Skärmdump av textdokument som beskriver byggnadens kulturhistoriska värde enligt lag.

Då står det att byggnaden är "skyddad" under plan- och bygglagen 8 kap 13

Så allt vi gör måste vi rådfråga eller ansöka om bygglov.
Tex då vi vill ändra färg så måste den gå i en viss stil.

Och får troligtvis inte bygga en altan och ta bort ett fönster och göra en dubbeldörr där.

Nu är väl min fråga lite.
Får jag skylla mig själv för att jag inte kollade upp detta eller kan man begära något från mäklaren?
Detta finns inte hos kommunen så de hittas jättelätt utan Sörmlandsmusem har detta på ett inventering av hus.
Så skulle vi ringt och frågat kommunen om var K märkt eller liknande hade de vart svårt att veta.

Vi tycker båda om huset de tråkiga bara är att de ska krånglas för mindre saker och måste få godkännt.
Tex ville jag bygga om trappen då den är väldigt dålig och ville ändra utförrande på den då.

Jag skulle säga att det faller under er undersökningsplikt att kolla upp vilka bestämmer som finns. Rent krasst förmedlar mäklaren säljarens uppgifter, så där har du inget att hämta såvida du inte kan bevisa att förra ägaren har talat om för vederbörande att det finns ett kulturminnesskydd.

Claes Sörmland
Jag läser detta som en rekommendation från Sörmlands museum att skydda husen i områden vid ändring av en ny detaljplan. Har detaljplanen ändrats efter att detta skrevs och är ditt hus q-märkt?

Hur vet du att husen är skyddade enligt 8 kap 13 § och att det inte bara är utredarens bedömning som har skrivits ned? Särskilt sedan du uppger att kommunen inte vet om detta. Sörmlands museum är en del av landstinget (regionen numera) så de har inget att göra med bygglovsfrågor men deras expertis används ibland för inventeringar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag läser detta som en rekommendation från Sörmlands museum att skydda husen i områden vid ändring av en ny detaljplan. Har detaljplanen ändrats efter att detta skrevs och är ditt hus q-märkt?

Hur vet du att husen är skyddade enligt 8 kap 13 § och att det inte bara är utredarens bedömning som har skrivits ned? Särskilt sedan du uppger att kommunen inte vet om detta. Sörmlands museum är en del av landstinget (regionen numera) så de har inget att göra med bygglovsfrågor men deras expertis används ibland för inventeringar.
Jag tolkar det lite så med. Sambon har haft kontakt med bygglovshandläggarna om detta och dom gav numret till sörmlandsmusem då dom hittade en "skrift" om detta.

Jag tycker allt är så himla luddigt och försöker samtidgit som detta att få fram vad som verkligen gäller och om var det är bestämt. Så de inte är så du säger. Bara utredarens bedöming och önskan att de ska vara så.

Huset är inte K märkt, Men vad jag har förstått så är de blå märkt
"Blått är den högsta klassen och omfattar bebyggelse av synnerligen högt kulturhistoriskt värde."

Detta är vad jag har hittat just nu med allt.

En byggnad behöver inte vara skyddad i detaljplanen för att det ska finnas restriktioner och starka krav gällande varsamhet, ex i en inventering som det hänvisas till här ovan.

Rent generellt förkastar jag allt vad mäklaren säger vid en försäljning, kommer de ut och låser upp huset vid visning så har de fyllt sin faktiska funktion enligt mig... Det finns naturligtvis väldigt hjälpsamma och duktiga mäklare där ute, men de flesta jag träffat är inte mycket att lita på vad gäller uppgifter.

• Gilla
Mlindahl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.