Hej! Ska bygga nytt i Kungsbacka och har en detaljplan som tillåter 4,5 byggnadshöjd och 7 meter i nock. Vill försöka få in två vettiga våningar och funderar om 45 graders vinkel skulle kunna lösa det. Någon som vet om även den streckade delen på skissen ovan behöver räknas in eller om man kan gå hela vägen bak. Den med indraget är den beräkningsgrundande spelar det någon roll? Eller räknas detta på hela ytan? Supertack om någon har koll på denna djungel av regler

mvh peter

• Handritad skiss av hussektion med 45 graders takvinkel, markerat 4,5 meter och streckad beräkningsgrundande del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte riktigt med på vad du menar.

Men första frågan, tillåts mer än en våning? Ofta har man en begränsning till en våning, med inredd vind (populärt kallat 1,5 planshus), när höjdkravet är 4,5m.

Våningen räknas som våning om höjden från yttertakets utsida (där du har mätt 4,5m från mark, ligger mer än 70 cm över golvet på "vinden"/våningen.

Menar du med frågan om du får ha mer än 4,5 m höjd på baksidan som inte är den beräkningsgrundande sidan? Det har jag själv funderat på, vet inte svaret.

Det var bättre beskrivet, alltså om man får ha mer än 4,5 meter på baksidan. Planen säger inget om våningsplan så där är det fritt fram.

En sak till, om jag håller mig inom 45 grader så kan jag ju ha mer än 4,5 meter men då måste även bakkanten vara indragen..Och då förlorar vi så mycket golvyta.

Du måste välja en takvinkel under 45. Inte 45. Byggnadshöjd räknas på ett annat sätt vid takvinkel 45 grader och upp

Vad säger detaljplanen om 2 våningar? Max kvm?

Ja precis, tänker platt tak, bara några grader. När jag säger 45 så refererar jag mer till den regeln som pratar om volymen som ryms inom. Max 250 byggarea.

Som de Nä de tidigare så måste du kolla upp de där med 70cm gränsen beroende på hur många våningar som tillåts.

De streckade utrymmet kommer troligen bli kattvind beroende på om du ska ha en mellanvägg under för att hålla upp takstolen eller limträ balk

Jag skulle satsa på limträ balk annars måste du ha förstärkta takstolar och cc60 och utrymmet ovanför hamnar runt 4.5m i bredd.

Sen kan du fundera hur du ska göra med taket. Det är ett helvetet att lägga råspont och tak med sådan lutning sen behöver du ventilerad nock

Jag skulle satsa på klickfals tak de är minimal höjd på det och du slipper ströläkt och bärläkt

Om du vill ha annat tak så kallad kombiläkt i plåt som sparar några cm i byggnadshöjd

• Gilla
Peterbe
  • Laddar…
Vill du maximera byggnaden så bygger du 250kvm nere och gör du nämner där uppe men trycker ner taket till under 189cm takhöjd så räknas inte övervåningen in i byggnsdsarean samt du får inte gå över 70cm på sidan

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det en takkupa du vill ha på ena sidan? Då skulle jag sägare att det inte fungerar. Byggnadshöjden kan beräknas på olika sätt. Ibland används medelmarknivå ibland ses en fasad som beräkninggrundande. Har handläggaren sagt att den sida du visar är beräkningsgrundande?Det kan bero på husets läge på fastigheten och i omgivningen. Är komplementbyggnader inräknade i byggnadsarean? Kan du förklara närmare hur du menar och kanske visa tydligare skiss? Med BH och nockhöjd satta som de är tror jag inte tvåplanshus är avsikten även om det inte står att det inte tillåts i planen. Hur ser övriga byggnader ut i området?

Peterbe Peterbe skrev:
En sak till, om jag håller mig inom 45 grader så kan jag ju ha mer än 4,5 meter men då måste även bakkanten vara indragen..Och då förlorar vi så mycket golvyta.
Hur tänker du att du ska ha mer än 4,5 i BH när det är maximala BH som planen tillåter?

K Knight skrev:
Vill du maximera byggnaden så bygger du 250kvm nere och gör du nämner där uppe men trycker ner taket till under 189cm takhöjd så räknas inte övervåningen in i byggnsdsarean samt du får inte gå över 70cm på sidan
Övervåningen räknas aldrig in i byggnadsarean. Den räknas in i bruttoarea och boarea.

O
Värt att ha i åtanke är att vindsplanet ska vara just ett vindsplan om gällande detaljplan endast tillåter en våning. Det innebär att det till exempel inte är möjligt med större takkupor eller frontespiser på motstående fasadsida till den fasadsida som fastslås till den beräkningsgrundamde sidan. Detta på grund av att utrymmet då betraktas som en våning eftersom det är ytterväggar som begränsar utrymmet och inte tak. Se första delen i 1 kap. 4 § PBF.

Men om det är ett nyare område med ny detaljplan kanske det endast är byggnadshöjd och nockhöjd som styr utformningen, och då behöver du inte ta höjd på samma sätt för att undvika att vinden ska klassas som en våning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.