Ska man bygga nära en gräns(inom 4,5m) måste tillstånd från granne/kommun ges. Är det vanligt att kommunen säger OK på att bygga direkt på gräns?.

Jag kollade lite hus på nätet och såg ett flygfoto över ett vanligt villaområde med ganska små tomter där en villa låg direkt på grannens tomt, lite märkligt tycker jag. Även grannhuset till mig(ett ganska nytt flerfamiljshus) har bilrampen ner till undermarks-garaget lagt direkt på kommunens gräns/tomtremsa. Även bottenplanets betonggjutna uteplatser ligger direkt på tomtgränsen. Det gör väl inget om ingen misstycker, men ändå märkligt tycker jag.

(En annan grej lite off topic, som jag kom o tänka på. Fläktbuller från luftvärmepumpar. Har grannen hus som ligger nära min tomtgräns, och dessutom har en fläkt monterad på fasaden, så utsätts jag ju för mer buller än om huset stod några meter bort. I mitt fall har jag inte kunnat yttra mig, eftersom kommunen äger en liten smal remsa tomt mellan våra tomter. )
 
BirgitS
Om det är typ Hittas tomtgränser du kollar på så kan de vara flera meter fel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.