10 282 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Dra väg längs kanten av åkermark?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vilken gnällig kommun, här i byn vill kommunen bygga villor på 10 ha åkermark som till stor del används.
Protte
Protte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Vad har ni gör servitut nu då? För jag antar att befintlig väg redan går på bondens mark. Men att bara komplettera det servitutet (om det är ett officialservitut) eller ersätta det (om det är ett avtalsservitut) med ett nytt i vilket vägen är inritad enligt skissen är väl inget problem. Inget ni rimligen behöver blanda in kommunen i heller utanför detaljplanerat område, utan håll det mellan er, bonden och Lantmäteriet.
Med det sagt skulle jag försöka köpa loss ängen också. Er fastighet borde kunna godkännas som småhusfastighet enligt hästgårdsprincipen samtidigt som lantbruksfastigheten marken tas ifrån säkert är stor nog ändå. Och även om ni i praktiken arrenderar annan mark för hästarna gör det ju inte ont med lite mer självägt. Och så slipper ni servitutsfrågan.
Med det sagt skulle jag försöka köpa loss ängen också. Er fastighet borde kunna godkännas som småhusfastighet enligt hästgårdsprincipen samtidigt som lantbruksfastigheten marken tas ifrån säkert är stor nog ändå. Och även om ni i praktiken arrenderar annan mark för hästarna gör det ju inte ont med lite mer självägt. Och så slipper ni servitutsfrågan.
Kommunen vill veta hur vi ska lösa infart till stallet för att godkänna förhandsbeskedet, det är därför vi behövt rita in den nya vägdragningen i ritningarna, annars hade det ju varit smidigare att hålla dem utanför (så här med facit i hand).Nötegårdsgubben skrev:
Vad har ni gör servitut nu då? För jag antar att befintlig väg redan går på bondens mark. Men att bara komplettera det servitutet (om det är ett officialservitut) eller ersätta det (om det är ett avtalsservitut) med ett nytt i vilket vägen är inritad enligt skissen är väl inget problem. Inget ni rimligen behöver blanda in kommunen i heller utanför detaljplanerat område, utan håll det mellan er, bonden och Lantmäteriet.
Med det sagt skulle jag försöka köpa loss ängen också. Er fastighet borde kunna godkännas som småhusfastighet enligt hästgårdsprincipen samtidigt som lantbruksfastigheten marken tas ifrån säkert är stor nog ändå. Och även om ni i praktiken arrenderar annan mark för hästarna gör det ju inte ont med lite mer självägt. Och så slipper ni servitutsfrågan.
Vi hade väldigt gärna köpt loss åkern också men det får vi tyvärr inte. Markägarna häromkring vill helst inte sälja en enda kvadratmeter mark, oavsett de använder den eller inte, så att vi ens får köpa den lilla plätten i skogen är vi jätteglada för.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Misstänkte att det kunde vara så. Ni kan inte rita in en väg på egen mark på ritningen då, och sen ändå skaffa en servitutsväg hos grannen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är egentligen problemet med att dra vägen så som kommunen föreslår?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Dubbla anläggningssträckan.
Klicka här för att svara

