Hej,

Vi har precis fått information om att våra grannar har fått bygglov för att bygga en uthyrningslägenhet i sin villa.

Grannarna har vägservitut över vår tomt, och vi är såklart inte jätteglada över att trafiken över vår tomt eventuellt kommer att dubbleras.

Har vi någon som helst chans att få igenom en överklagan?
 
Inte pga vägen iaf. Om detaljplan tillåter detta är det bara att gillla läget.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte pga vägen iaf. Om detaljplan tillåter detta är det bara att gillla läget.
Det gör den ju inte, men jag gissar att det faller under attefallsreglerna.
 
Ja, det lär ju inte gå att stoppa. Se till att fixa hyresgäster ni känner då ;)
 
Nja, skulle nog inte rekommendera någon jag känner att flytta in där...

Men i jordabalken står det om servitut: "Den fasta egendom som servitutet avser får ej belastas utöver vad som följer av upplåtelsen till följd av ändring i fastighetsindelningen eller annan ändring i förhållandena."

Borde inte ytterligare en bostad vara en ökad belastning?
 
JaDu, omöjligt att säga. Men låter långsökt.
 
De flesta vanliga villor brukar väl betecknas som 1-2 familjshus?

Så det är väl kanske då om de bor mer än två familjer där isåfall..
 
Violina Violina skrev:
De flesta vanliga villor brukar väl betecknas som 1-2 familjshus?

Så det är väl kanske då om de bor mer än två familjer där isåfall..
Vi har bara enfamiljshus enligt vår detaljplan...
(Det bor dock redan nu tre familjer i huset, men utan att de har egna lägenheter)
 
De nya Attefallsreglerna tillåter att man gör parhus av ett 1-familjs. Dock inte att det byggs som det från början.

Reglerna tillåter även ett Attefallshus om 30m2 på samma tomt. Så totalt 3 "lägenheter" per tomt har de Boverkets och PBL stöd för.
 
R Robert-san01 skrev:
De nya Attefallsreglerna tillåter att man gör parhus av ett 1-familjs. Dock inte att det byggs som det från början.

Reglerna tillåter även ett Attefallshus om 30m2 på samma tomt. Så totalt 3 "lägenheter" per tomt har de Boverkets och PBL stöd för.
Ja, precis, det vet jag om. Och jag är medveten om att de får bygga en till lägenhet, men har de rätt att öka trafiken över vår tomt?
 
Jag kan aldrig tro att det finns någon begränsning på hur mycket trafik dom får ha. Dom har helt enkelt rätt att bruka och underhåll vägen så mycket som dom vill
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Ja, precis, det vet jag om. Och jag är medveten om att de får bygga en till lägenhet, men har de rätt att öka trafiken över vår tomt?
Så länge som det är transporter till och från bostad har jag svårt att se att det går att inskränka. Det skall vara att ni har någon kapacitet inskriven i servitutet.

Ni får bara hålla koll så det inte ändras från bostad till verksamheter.
 
Om grannens fastighet som har servitut över din var så stor att de skulle kunna stycka av en eller flera tomter, så kommer servitutet gälla för dom med vid avstyckningen. Det kommer lantmätare att fixa till.

Finns inte en chans att servitutet blir upphävt pga hyresgäster.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väl tom. så att om de skulle välja att ex. bygga en skyskrapa på tomten, så gäller fortfarande servitutet.
 
N
S SoCe skrev:
Hej,

Vi har precis fått information om att våra grannar har fått bygglov för att bygga en uthyrningslägenhet i sin villa.
Hej
Om grannarna just har fått bygglov borde du ha blivit tillfrågad i förväg, men eftersom det är en invändig ändring har man inte ansett att ni är berörda. Ni kan hövligt upplysa dem om att ni ansett att ni skulle blivit hörda på grund av ert servitut. Det gäller på samma sätt som när utsikten blir inskränkt på grund av en grannes byggnation. I det här fallet kan det vara en bullerproblematik och en möjlighet att få nattsömn störd. Finns det någon möjlighet att begränsa buller om problem med detta skulle uppstå?

Att det är en dålig grannrelation innebär också att det är bra att tänka till både en och två gånger hur man lägger sina ord eftersom grannarna kommer att läsa det sedan. Se till att vara mycket hövliga och återhållsamma i de ord ni väljer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.