3 211 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Bygglov för extra lägenhet vid servitut
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har precis fått information om att våra grannar har fått bygglov för att bygga en uthyrningslägenhet i sin villa.
Grannarna har vägservitut över vår tomt, och vi är såklart inte jätteglada över att trafiken över vår tomt eventuellt kommer att dubbleras.
Har vi någon som helst chans att få igenom en överklagan?
Vi har precis fått information om att våra grannar har fått bygglov för att bygga en uthyrningslägenhet i sin villa.
Grannarna har vägservitut över vår tomt, och vi är såklart inte jätteglada över att trafiken över vår tomt eventuellt kommer att dubbleras.
Har vi någon som helst chans att få igenom en överklagan?
Nja, skulle nog inte rekommendera någon jag känner att flytta in där...
Men i jordabalken står det om servitut: "Den fasta egendom som servitutet avser får ej belastas utöver vad som följer av upplåtelsen till följd av ändring i fastighetsindelningen eller annan ändring i förhållandena."
Borde inte ytterligare en bostad vara en ökad belastning?
Men i jordabalken står det om servitut: "Den fasta egendom som servitutet avser får ej belastas utöver vad som följer av upplåtelsen till följd av ändring i fastighetsindelningen eller annan ändring i förhållandena."
Borde inte ytterligare en bostad vara en ökad belastning?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
De nya Attefallsreglerna tillåter att man gör parhus av ett 1-familjs. Dock inte att det byggs som det från början.
Reglerna tillåter även ett Attefallshus om 30m2 på samma tomt. Så totalt 3 "lägenheter" per tomt har de Boverkets och PBL stöd för.
Reglerna tillåter även ett Attefallshus om 30m2 på samma tomt. Så totalt 3 "lägenheter" per tomt har de Boverkets och PBL stöd för.
Ja, precis, det vet jag om. Och jag är medveten om att de får bygga en till lägenhet, men har de rätt att öka trafiken över vår tomt?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Så länge som det är transporter till och från bostad har jag svårt att se att det går att inskränka. Det skall vara att ni har någon kapacitet inskriven i servitutet.S SoCe skrev:
Ni får bara hålla koll så det inte ändras från bostad till verksamheter.
Om grannens fastighet som har servitut över din var så stor att de skulle kunna stycka av en eller flera tomter, så kommer servitutet gälla för dom med vid avstyckningen. Det kommer lantmätare att fixa till.
Finns inte en chans att servitutet blir upphävt pga hyresgäster.
Finns inte en chans att servitutet blir upphävt pga hyresgäster.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är väl tom. så att om de skulle välja att ex. bygga en skyskrapa på tomten, så gäller fortfarande servitutet.
HejS SoCe skrev:
Om grannarna just har fått bygglov borde du ha blivit tillfrågad i förväg, men eftersom det är en invändig ändring har man inte ansett att ni är berörda. Ni kan hövligt upplysa dem om att ni ansett att ni skulle blivit hörda på grund av ert servitut. Det gäller på samma sätt som när utsikten blir inskränkt på grund av en grannes byggnation. I det här fallet kan det vara en bullerproblematik och en möjlighet att få nattsömn störd. Finns det någon möjlighet att begränsa buller om problem med detta skulle uppstå?
Att det är en dålig grannrelation innebär också att det är bra att tänka till både en och två gånger hur man lägger sina ord eftersom grannarna kommer att läsa det sedan. Se till att vara mycket hövliga och återhållsamma i de ord ni väljer.
