Jag har just skickat in en ansökan om bygglov till Stadsbyggnadskontoret i Stockholm för att sätta upp en utedel för AC på gatufasaden fyra meter ovanför trottoaren. Jag bor i Stockholms innerstad. Innan jag sände ansökan ställde jag en fråga via mejl och fick svaret:

"Det aggregat du nämner ligger inom det område i storlek som är bygglovsbefriat.
Dock finns undantag gällande om byggnaden har en hög kulturklassning eller om aggregatet är mot gata. Då krävs bygglov.
Välkommen in med din ansökan så kan vi pröva den om du vill ha ett bygglovs beslut på detta."

Det tolkar jag som ett "kanske" och inte ett blankt nej. Vi får se.

Min fråga är denna: Kommer Stadsbyggnadskontoret att kontakta alla 400 grannar som skulle kunna se aggregatet för att informera dem och fråga efter deras synpunkter? I så fall är jag rökt eftersom de alla inte har råd med en AC.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.