Fairlane
Trådrubriken är lite missvisande. Läser man endast den så verkar det ju som att TS gjort allt man ska som sökande men råkat ut för en trilskande handläggaren. Läser man istället vad som hänt så begär handläggaren helt enkelt in se handlingar som behövs. Det vore ju märkligt om en chef då skulle köra över handläggaren och godkänna ett felaktigt bygglov. Det skulle ju inte ens gynna TS som riskerar att få riva om det överklagas senare.

• Gilla
pemu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag funderar lite på det fall tänka skrev om, men sökande som efter utstakning upptäckte att bilen inte fick plats i garaget och ville få igen en mindre avvikelse på 15 kvm... 15 kvm räcker ju för en bil, även om det är precis, lite beroende på storlek på bil. Hade hen först tänkt sig ett garage på 5 kvm?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag vill inte lämna ut fler detaljer i ärendet egentligen, men det var länge sen och innan Attefallarna kom till. Men kan tillägga att dimensionerna som var inritade för garaget hade nog varit rimliga för en normalstor bil om man väljer att släppa av passagerare innan man kör in bilen. Kanske inte lika rimliga för om man ville kunna öppna passagerardörren inne i garaget. Jag var bara förvånad i ärendet att sökande valde att bygga ett betydligt mindre garage än grannarna, och sedan stod på sig när jag frågade om måtten. Det kanske hade med bygglovstaxan att göra, som hoppade upp rätt mycket med större BTA.

• Gilla
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
M Marre 80 skrev:
Har snart hållt på med ett bygglov för bla garage i snart 1 månad, handläggaren blir aldrig nöjd, hittar nya saker hela tiden o tar alltid säg 5 dagar på sig att svara.. Orkar snart inte med detta..

Kan man ringa någon chef på kommunen o be om ny handläggare? Nån som varit i samma sits?
Det är nog ingen idé. En annan handläggare kör inte över en kollega på jobbet.....

T Tänka skrev:
Långt inlägg…

Jag har ett enkelt garage som exempel på ärenden som tar tid trots bästa välvilja från handläggare och sökande. Min kommun hade "ambitionen" att vi skulle skriva ut komplett lov inom fyra veckor om alla handlingar var kompletta och ärendet fick gå på delegation (kunde formellt inte handlägga något innan registrering var klar och stämplad, vilket tog mellan tre och fem dagar efter att pappershandlingar inkommit).

Nu är detta grovt generaliserat och handlar om snitt för mig själv, mängden ökade med tid, men detta var efter cirka två år när jag fortfarande hade en ”hanterbar” mängd. Jag hade cirka 120 pågående ärenden, varav 20 var så pass aktiva att jag var ute på platsbesök, på möten i ärendet eller hade telefonsamtal minst 15 timmar i veckan. Ofta uppgick det till 20. Utöver det hade jag rådgivning, generell support ("kvällsöppet") och mallskrivande. Cirka ⅓ av ärendena krävde hantering i byggnadsnämnd, vilket innebar minst 10 timmar per vecka ytterligare i den formella hanteringen. Vissa av ärendena var tillsynsärenden för olovliga byggnationer, vilket innebär kanske 10 - 40 timmar av utredning per ärende som resulterar i 2 - 10 timmars debitering. I snitt jobbade jag cirka 60 timmar per vecka. Kul med ingen övertidsersättning…

Men... garaget.

Handling 1 inkommer. En skiss av ett garage och ett stängsel. På ett linjerat A4-papper. Ritat med en överstrykningspenna (som inte syns vid scanning eller kopiering). Med en adress som inte stämmer. Sökande klurade inte ut sin fastighetsbeteckning och fick adressen fel (hur?).

Komplettering 1 (två veckor senare pga registrering och tilldelning): Vänligen komplettera med korrekt fastighetsbeteckning i ansökan, signera ansökan och lämna in skalenliga ritningar som inte är på linjerat eller rutat papper. Inte överstrykningspenna eller blyerts. Skicka inte ditt egna original. Anlita gärna en ritningskunnig, förslagsvis arkitekt eller konstruktör. Lägeskontroll av ditt bostadshus saknas, beställ nybyggnadskarta då ditt hus inte är lägeskontrollerat.

Frågor från sökande (4 veckor från ärendestart): vad är skalenligt, vad är kartor, varför kan jag inte rita själv, vad kostar en ritare, förstår ni inte vad jag söker, måste jag betala, mina grannar har redan garage som kom med bygglovet. Kan ni skicka tillbaka min ritning så att jag ser vad jag skickat in med ansökan?

Svar till sökande (5 veckor från ärendestart): förklaring av olika kartformer, skalor, måttangivelser, hur man beställer, skickar exempelritningar om ritningskrav, mått och skalor, förklarar taxa, PBL och nackdelarna med att skicka in sina egna original.

Handling 2 inkommer (10 veckor från ärendestart). Sökande har skrivit ut Google Maps och ritat in sitt garage med kulspetspenna (och highlightat det med överstrykningspenna).

Komplettering 2: Ansökan måste vara underskriven, kartan skalenlig på RITNING, beställ nybyggnadskarta så att ditt hus blir lägeskontrollerat. Vidare kompletteringar kan behövas då underlaget inte går att granska.

Frågor från söjande: Kan jag få tillbaka min ritning?

Massa samtal med sökande + möten och platsbesök under fyra veckors tid.

Handling 3 inkommer (20 veckor från ärendestart). Sökande har tagit GRANNENS lägeskontroll (som inte innehåller sökandes hus) och ritat in sitt garage med kulspetspenna och skickat in originalet utan att ta en skalenlig kopia eller skriva in mått. Underskriven ansökan inkommer.

Komplettering 3 (24 veckor från ärendestart pga registrering och semester): Skalenlig ritning krävs, skickar exempelritningar, KOPIOR av ritningsoriginalet med registreringsstämpel överstruken i rött. Nybyggnadskarta behövs, för det saknas lägeskontroll av sökandes bostadshus.

Handling 4 inkommer (40 veckor från ärendestart). Sökande har också haft semester, och varit arg på oss för handläggningstiden, så han behövde tänka länge och noga. Men efter kontakt med kart och mät på kommunen så gjorde han en lägeskontroll på sitt hus, då kom han billigare undan. Nu ville han verkligen förankra lovet och bad om en snabb handläggningstid. Han skickade in måttsatta (men inte skalenliga ritningar). I tusch, ritat på ORIGINAL av lägeskontrollen, men skickade in kopian.

Beslut (några veckor efter sista komplettering): Vi orkade inte längre och tyckte synd om sökande, vi sket i att ritningen inte var skalenlig. Måtten stämde. Åtgärden var planenlig. Bygglov beviljas. Villkor startbesked: grov utstakning för byggnad, med fininstakning efter grundläggning mot granne (1 meter). Lägeskontroll efter gjuten platta.

Efter grov utstakning märker sökande att garaget inte rymmer hans bil mellan utstakningspinnarna. Han vill ha en ”finjustering” av bygglovet med en utökning av ca 15 kvm på garaget. Efter att ha blivit informerad om att det faktiskt kräver ett nytt bygglov blir jag JO-anmäld.

JO-anmälan och första "ritningen" hänger som ett diplom på väggen hemma hos mig för att påminna mig om att jag är för snäll, och att vara lite mer krävande av byggherrar och mer formaliakorrekt.
>>prrrfffffff...<<

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.