1 762 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
friggebod ?
Måste man ha bygglov ute i skogen för en friggebod som ska ha kommunalt vatten ,avlopp,dusch,tvättmaskin + vatten mätare ???
Blir som ett sanitetshus vatten och avlopp går vidare in i torpet som är litet.
Och får man sätta friggeboden närmare än 4 meter från ladan utan bygglov.
Blir som ett sanitetshus vatten och avlopp går vidare in i torpet som är litet.
Och får man sätta friggeboden närmare än 4 meter från ladan utan bygglov.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du uppfyller kraven för en friggebod. Så är den ju per definition bygglovsbefriad.
Dvs. den skall byggas i omdeldenbar närhet (men inte ihop) till en huvudbostadsbyggnad, max 15 kvm och en max höjd (?). Den får inte byggas närmare en tomtgräns än 4,5m (närmare om du får godkänt av grannfastigheten).
Omedelbar närhet är luddigt, men om vi tänker oss 100m från huvudbyggnaden, så är det solklart inte i närheten, är det 10m från huvudbyggnaden så är det solklart i närheten.
Just att installera vatten o avlopp kan kräva att du gör en bygganmälan, för just vatteninstallationen, inte byggnaden som sådan. Men jag tror det varierar lite mellan kommuner, kolla med kommunen.
Sedan är det också så att "ute i skogen" kan betyda att du är dels utanför detaljplanerat område, dels utanfär s.k "sammanhållen bebyggelse". I så fall får man göra avservärt mer utan bygglov. Både en del rätt stora utbyggnader, och ytterligare kompelemntbyggnader.
Dvs. den skall byggas i omdeldenbar närhet (men inte ihop) till en huvudbostadsbyggnad, max 15 kvm och en max höjd (?). Den får inte byggas närmare en tomtgräns än 4,5m (närmare om du får godkänt av grannfastigheten).
Omedelbar närhet är luddigt, men om vi tänker oss 100m från huvudbyggnaden, så är det solklart inte i närheten, är det 10m från huvudbyggnaden så är det solklart i närheten.
Just att installera vatten o avlopp kan kräva att du gör en bygganmälan, för just vatteninstallationen, inte byggnaden som sådan. Men jag tror det varierar lite mellan kommuner, kolla med kommunen.
Sedan är det också så att "ute i skogen" kan betyda att du är dels utanför detaljplanerat område, dels utanfär s.k "sammanhållen bebyggelse". I så fall får man göra avservärt mer utan bygglov. Både en del rätt stora utbyggnader, och ytterligare kompelemntbyggnader.
H hempularen skrev:Om du uppfyller kraven för en friggebod. Så är den ju per definition bygglovsbefriad.
Dvs. den skall byggas i omdeldenbar närhet (men inte ihop) till en huvudbostadsbyggnad, max 15 kvm och en max höjd (?). Den får inte byggas närmare en tomtgräns än 4,5m (närmare om du får godkänt av grannfastigheten).
Omedelbar närhet är luddigt, men om vi tänker oss 100m från huvudbyggnaden, så är det solklart inte i närheten, är det 10m från huvudbyggnaden så är det solklart i närheten.
Just att installera vatten o avlopp kan kräva att du gör en bygganmälan, för just vatteninstallationen, inte byggnaden som sådan. Men jag tror det varierar lite mellan kommuner, kolla med kommunen.
Sedan är det också så att "ute i skogen" kan betyda att du är dels utanför detaljplanerat område, dels utanfär s.k "sammanhållen bebyggelse". I så fall får man göra avservärt mer utan bygglov. Både en del rätt stora utbyggnader, och ytterligare kompelemntbyggnader.
Tack för ditt svar.H hempularen skrev:Om du uppfyller kraven för en friggebod. Så är den ju per definition bygglovsbefriad.
Dvs. den skall byggas i omdeldenbar närhet (men inte ihop) till en huvudbostadsbyggnad, max 15 kvm och en max höjd (?). Den får inte byggas närmare en tomtgräns än 4,5m (närmare om du får godkänt av grannfastigheten).
Omedelbar närhet är luddigt, men om vi tänker oss 100m från huvudbyggnaden, så är det solklart inte i närheten, är det 10m från huvudbyggnaden så är det solklart i närheten.
Just att installera vatten o avlopp kan kräva att du gör en bygganmälan, för just vatteninstallationen, inte byggnaden som sådan. Men jag tror det varierar lite mellan kommuner, kolla med kommunen.
Sedan är det också så att "ute i skogen" kan betyda att du är dels utanför detaljplanerat område, dels utanfär s.k "sammanhållen bebyggelse". I så fall får man göra avservärt mer utan bygglov. Både en del rätt stora utbyggnader, och ytterligare kompelemntbyggnader.
Jo det är utanför detaljplanerat område
HejL L.A.E skrev:
Enligt kapitel 6 paragraf 5 i Plan och byggförordningen så skall installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vatten försörjning och avlopp i en byggnad eller inom en tomt anmälas och det antar jag gäller både inom och utanför detaljplan.
Utanför detaljplan får man uppföra ekonomibyggnader till exempel en ladugård utan lov eller anmälan, men en friggebod med max 3 meter i taknockhöjd med vatten och avlopp bör anmälas. Till anmälan kommer samma handlingar som vid bygglov men en reduktion av avgiften görs. En anmälan kan kostar halva kostnaden mot ett helt bygglov. Vad gäller ritningsmaterialet kanske de kan bortse från det och acceptera att du anmäler vatten och avlopp och lämnar in en fyrkant ritad på ett korrekt ritunderlag. Fråga dem och berätta för oss hur det gick.
En liten beskrivning hur allt startade.
Kommunen fick för sig att dra vatten o avlopp som går 30 meter utanför tomten och samtidigt sätta ditt 3 st olika sorter av pumphus( friggebodar) ska räcka till 350 fritidshus och fastboende. ( väldigt kuperad terräng)
Var på olika möten och ändå glömde de bort oss om vatten/avlopp . Fick okej då, ni kan få koppla in er ändå men 30 meter utanför tomtgräns. (Servicepunkt 57 000 kr).
Grävde 130 meter och 10 meter framför ladan grävdes det ner avlopp/pumphus /tryck.
5 meter framför ladan finns nu avlopp och 2st pem slang vatten där friggeboden är tänkt + vatten mätaren +.dusch,tvättmaskin ,toalett.
Hur nära ladan får jag bygga friggeboden ,? mindre än 4 meter?
Ett alternativ är att byta ett par timmer stockar och bygga till ladan med knappt 3 meter i stället för friggeboden .
Ladan 3.60 * 12 meter
Krukmakare Mästare
Lennart Eisenhart
Kommunen fick för sig att dra vatten o avlopp som går 30 meter utanför tomten och samtidigt sätta ditt 3 st olika sorter av pumphus( friggebodar) ska räcka till 350 fritidshus och fastboende. ( väldigt kuperad terräng)
Var på olika möten och ändå glömde de bort oss om vatten/avlopp . Fick okej då, ni kan få koppla in er ändå men 30 meter utanför tomtgräns. (Servicepunkt 57 000 kr).
Grävde 130 meter och 10 meter framför ladan grävdes det ner avlopp/pumphus /tryck.
5 meter framför ladan finns nu avlopp och 2st pem slang vatten där friggeboden är tänkt + vatten mätaren +.dusch,tvättmaskin ,toalett.
Hur nära ladan får jag bygga friggeboden ,? mindre än 4 meter?
Ett alternativ är att byta ett par timmer stockar och bygga till ladan med knappt 3 meter i stället för friggeboden .
Ladan 3.60 * 12 meter
Krukmakare Mästare
Lennart Eisenhart
HejN Nylenskavillan skrev:Hej
Enligt kapitel 6 paragraf 5 i Plan och byggförordningen så skall installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vatten försörjning och avlopp i en byggnad eller inom en tomt anmälas och det antar jag gäller både inom och utanför detaljplan.
Utanför detaljplan får man uppföra ekonomibyggnader till exempel en ladugård utan lov eller anmälan, men en friggebod med max 3 meter i taknockhöjd med vatten och avlopp bör anmälas.
Jag har uttryckt mig luddigt. Det låter som om det är skillnad på ekonomibyggnad och friggebod utanför detaljplanelagt område och jag menar det inte på det viset.
Du är krukmakare och kanske använder du en lada för det ändamålet och nu vill du ha toalett, tvätt och dusch i nära anslutning.
Kommunen skulle förse en grupp hus för fritid och fast boende med vatten och avlopp och passerar ditt hus på vägen. Ditt hus ligger tydligen avsides och missades på något sätt, klokt nog lät de dig ändå dela på anslutningen. Du har gjort ett större arbete och nu undrar du vilket som är bäst eller vilka regler som gäller? Om du vistas mycket i ladan tycker jag att det är säkrast att hålla det brandsäkerhetsavstånd som gäller i vanliga fall alltså 8 meter eller använda brandklass EI30 eller 60 mot ytor som står emellan varandra och undvika glas vid dessa ytor. Spontant gillar jag idén med tillbyggnad bäst även om det många gånger är ett extra arbete med tillbyggnation mot nybyggnation, men jag tror att du vinner i längden på det nära sambandet mellan toalett och era aktiviteter, särskilt om du ofta vistas i ladugården. Gör våtutrymmet på så vis att du får åtkomst både utifrån och inifrån.
Vad gäller frågan om bygglov för en fristående friggebod hur det alternativet skulle te sig får vi nog tänka till litet på. Vilket vill du spontant helst egentligen och varför?
Klicka här för att svara
