1 722 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Lämna synpunkter angående bygglov
Fick ett brev om att lämna synpunkter angående sökt bygglov på grannfastighet
Datum den 25/5
Har du synpunkter hör av dig senast den 8/5
Veckan efter fick vi ett brev att grannen fått bygglov
Hur ska man kunna överklaga detta om man ska lämna synpunkter två veckor före man fått brevet
Datum den 25/5
Har du synpunkter hör av dig senast den 8/5
Veckan efter fick vi ett brev att grannen fått bygglov
Hur ska man kunna överklaga detta om man ska lämna synpunkter två veckor före man fått brevet
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det du har fåt ut är ett grannehörande, som kommunen skall skicka ut i vissa fall INNAN ett bygglovsbeslut fattas. Där har tydligen något gått fel.
Men nu när bygglovsbeslutet har fattats så har du 3 veckor på dig att överklaga beslutet. Det försenade brevet handlar alltså om att du har möjlighet att påpeka saker som handläggaren kanske inte själv upptäckt. Det är ett underlag för beslutet.
Detta att du inte fått ut ett grannehörande korrekt, kan vara ett skäl i sig för att bygglovsbelsutet ogiltigförklaras i nästa instans om du överklagar.
Men nu när bygglovsbeslutet har fattats så har du 3 veckor på dig att överklaga beslutet. Det försenade brevet handlar alltså om att du har möjlighet att påpeka saker som handläggaren kanske inte själv upptäckt. Det är ett underlag för beslutet.
Detta att du inte fått ut ett grannehörande korrekt, kan vara ett skäl i sig för att bygglovsbelsutet ogiltigförklaras i nästa instans om du överklagar.
Kontakta kommunen och begär ut bygglovet med tillhörande handlingar så du kan se vad grannen fått lov för. Något har troligen gått fel vid grannehörandet, och beslutet har tagits utan att du haft möjlighet att yttra dig. Grannar brukar få 2-3 veckor på sig att komma in med yttrande, men gör de inte det ses det som att de inte har något emot bygget. Eftersom byggnadsnämnden inte hört något från dig trodde de att du var ok med bygget (som du inte visste var på gång). Om du överklagar kan en miss i handläggningen innebära att Länsstyrelsen ”återremitterar ärendet för vidare handläggning” till kommunen. Dvs handläggningen får göras om på ett korrekt sätt. Om du väljer att överklaga, påpeka i överklagan att du inte fått grannehörande i rätt tid, och skynda på, kommer överklagan en dag försent är det kört.
Redigerat:
Klicka här för att svara
