Bygglov
General_Failure: Det låter ju lite underligt. Det borde ju vara den som begär att få nybyggnadskartan som får betala den. Vad skulle hända om vi alla här på forumet ringde till Snappens kommun och begärde att få en nybyggnadskarta för hans/hennes tomt? Jag skulle nog ringa kommunen och säga att jag minsann inte beställt någon nybyggnadskarta.
Ojoj: Hejsan! Måste bara rätta mina uppgifter i inlägget 21.01.04. Det rörde sig tydligen om en stor tillbyggnad som byggdes enligt gällande detaljplan.
Immobil: Kolla med byggnadsnämnden i din kommun. Det är det säkraste sättet att förhoppningsvis få rätt svar ;-).
Vilma: Minsta avstånd mellan garage och tomtgräns beror nog mycket på hur området ser ut och storleken på tomterna. "Närmare med grannens tillstånd" öppnar åtminstone upp för förhandlingsmöjligheter :) Vi hade samma problem fast vår tomt är på över 1300 kvadrat. Den är lite knepig, 26m bred och nästan 60 djup! Trångt och stort på samma gång.
Maria_Niclas: Hallå alla husbyggare. Vi skall bygga ett enplans hus på 150 kvm på Färingsö, Ekerö.Så nu undrar jag om det finns någon som av egen erfarenhet har en kvalitetsansvarig som ni kan rekomendera. KEEP BYGGING
markus: Ja, det tror jag nog ;) inte för att man måste bli "polers" med grannen , men det är ju trevligt om man kan (ids) heja på varandra om man ses ute i trädgårn 8) Den nya grannen har vi pratat med i telefon ang att vi ville ha garaget 1 meter från hans tomtgräns ! och det gick utmärkt eftersom han var i princip tvungen att få flytta ner sitt garage mot oss ;) han verkade iallafall jätte
jukka_turunen: Jag har fått Nej på mitt bygglov som jag tidigare muntligt fått ja på, historien: I November (2003) skickade jag och min granne in byggnadslovsansökningar på var sitt hus från västkuststugan. 11. nov Vi får ett skriftligt besked om att i vårt område gäller: 1.huset får ej överstiga 60 kvm 2.vinden får ej vara inredningsbar Eftersom jag tidigare haft kontakt med dom (2001) och hört
stefan-lololo: har lige modtaget svar fra vv som ikke skal bygge en vej igennem vores trådgard :) så mangler jeg kun at svalöv kummune giver grønt lys ::)
Torparkungen: Äntligen bygglovet i hamn! ;) Nu till nästa punkt: byggsamråd! /T
andersbyggahus: De flesta har väl nån modell med väggliv över 70 cm. De jag har i huvudet är Sjödalshus, Eksjöhus, Anebyhus och A-hus.
David: Ett tips om du tänkte placera huset nära gränser etc är att betala för en grovutsättning innan du börjar schakta och spränga och sedan ta en noggrannare utsättning när du satt ut byggelementen och tänkte börja gjuta. Grovutsättningen är billigare än den noggranna. mvh David
Merlin: Upp till 50 kvadrat behövs ingen oljeavskiljare enligt gubbarna på byggnämden,,
Krister_L: Jag och min flickvän tänker bygga ett hus på en tomt vi fick av min far. Den är överlåten på oss, vi har röjt på gården för huset, huset är beställt och ändrat efter våra behov, lånet taget och en del av huset är betalt och ritningarna visade för kommunens byggnadsinspektör som sagt vid fyra olika tillfällen att han ser inte några som helst problem med huset. Så idag, två
cat_stevens: tack för alla tips.. vi har pratat med byggnadsnämnden och miljö och hälsa.. dom har kollat upp det dom kan göra sådär vid skrivbordet så att säga.. De ser inga problem. Det som verkar kunna ta tid är arkeologavdelningen (eller vad den heter). Dom måste ha barmark för att kunna se om det skulle finnas några fornlämningar.. undrar egentligen vad dom kommer att göra ute på tomten?
kalleanka70: Du kan testa att lämna in lov om typ +20% över vad som är tillåtet, det kan gå igenom. I synnerhet om du inte utnyttjat total byggrätt i övrigt. Finns många exempel på det. Annars är det som du säger!
David: Vi har gått från brutet, till sadeltak och nu funderar vi på att ha pulpettak på det nya bygget, då bygglovshandläggaren knorrar över vinden. Nu undrar jag hur man räknar takfotshöjden på pulpettaket. Är det ett medelvärde av de bägge takfötterna eller är det den lägsta takfoten som gäller? mvh David
David: Kvalitetsansvarige håller i det. mvh David
KarlXII: Precis. Det som är jobbigt är ju om tätorten kommer till dig... Vi byggde på "landet" av samma skäl, men man vet aldrig när civilisationen hinner ikapp.
David: [citat] Visst är det tråkigt att ni hamnade på tvären med varandra och jag hoppas att ni lyckas lösa detta, men tror inte att det är speciellt fruktsamt att hitta på skattefinansierade käppar i hjulet som ditt eventuella överklagande verkar vara enligt texten ovan. Det är kostsamt för alla och kommer garanterat inte leda till något gott. Försök att bita i det sura äpplet och
Familjen_Bygg: Den första viktiga frågan man måste ställa sig är om området, stamfastigheten eller styckningslotten är planlagd på något sätt. Om så är fallet; finns det s. k. genomförandetid kvar för planen, d.v.s. är planen rättsligt aktuell? Finns det nämligen en plan där det löper genomförandetid MÅSTE kommunen meddela bygglov och andra tillstånd om åtgärderna stämmer överens med
MichaelD: Undrar om någon har några erfarenheter när det gäller byggnadstillstånd i Sollentuna när det gäller ombyggnation. Om det gått snabbt - smidigt och om dom varit lätta att ha att göra med. /Michael
Familjen_Bygg: För faktaredovisning så finns på nedan angivna länk en del nyttigt som vi skrivit beträffande överklagningar av bygglov. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1070840185
AAA: Vi fick dra in vårt hus ca 1 meter på prickmark, med grannars medgivande. Det räknades som "mindre avvikelse". Vet inte vilken kommun du bygger i, men vårt bygglov var i Stenungsund. /Berit
Pillan: Korgmarkiser??? Förklara vad detta är för en dum en...
Mimto: Vi betalade 22.500:- i avgift till kommunen i Stenungsund. Det inkluderade bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta, utstakning och kontrollmätning. Vi bygger ett 1 1/2 plans hus med en platta på ungefär 110 kvm, och ett dubbelgarage med förråd på ca 50 kvm.
KarlXII: Nej, tyvärr inte. Det är byggnadsnämnden i kommunen som beslutar. Om grannen är välvilligt inställd kan det hjälpa dig. Men antagligen kommer de att säga nej - det låter som om de vill att du ska bygga en skånelänga istället, de hänvisar ju till "skånsk byggnadstradition." Du kan alltid lämna in ansökan om förhandsbesked, då kanske du ser åt vilket håll det kommer att gå.