Byggahus.se

Bygglov vid garagebygge ?

1. H
    Medlem · 1 106 inlägg
    Jag läste i en annan tråd om "KA" eftersom jag aldrig hört uttrycket innan jag började läsa på detta forum, läste också detta:
    Jag köpte mitt hus (72 m2 inredningsbar övervåning) -99, föregående ägare hade hört sig för hos byggnadsnämnden om garage bygge och fått svaret att eftersom det är utanför stadsplanlagt område så fick han bygga hur och var han ville !

Hösten -00 började jag bygga ett garage på 82 m2 plus övervåning, större än huset på alla ledder och liknande en ladugård med delvis vitputsade väggar !
    Någon månad senare ringer en man från kommunen kl 08 på morgonen..........
    -En privatperson har anmält att det pågår stora byggnationer hos dig, vad gör du, bygger du ut huset ?
    -Jag bygger garage !
    -Jasså garage, garage är ju en kompletteringsbyggnad och då behöver du inget bygglov !
    -Ehhhh, jo jag vet !
    -Vi fick ju bara veta att det pågick byggnationer, var ju tvungen att kolla upp det, ursäkta om jag väckte dig !

Vad få man egentligen bygga utan bygglov ?
    När min far byggde stort garage -97 så fick han veta att han fick bygga så stort han ville så länge det inte skulle bedrivas "rörelse" i byggnaden............

Jag har nu börjat fundera på att bygga ytterligare ett stort garage, för att parkera en traktor i, spelar det då roll om jag har enskild firma eller om jag som privatperson parkerar en traktor ?

Om jag i befintligt garage (liknande ladugård med skulle) vill ha hästar eller om jag vill bedriva "rörelse", snickeri eller vad som helst, vad krävs då ?
    Bygglov om ändrat användningsområde ?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 053 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Bygglov vid garagebygge ?

Kolla med byggnadsnämnden i din kommun. Det är det säkraste sättet att förhoppningsvis få rätt svar ;-).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.