1 712 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
utsättning - eget val?
Jo. Så länge man håller sig inom det av detaljplanen föreskrivna området (avstånd till grannar, gata, inte på prickmark osv.). Utsättningen är till för att grundgubben skall veta var han skall gräva och gjuta grunden.
Kommunen har gjort upp kartor med bestämmelser för hur och var man får bygga, i och nära befintliga samhällen. Dessa planer kallas detaljplaner.
I planerna finns vissa standardiserade beteckningar. T.ex. en pilspets med en siffra i betyder högsta eller minsta takvinkel, områden som är fulla med prickar (prickmark) får överhuvudtaget inte bebyggas med hus, stor bokstav betyder vad husen eller marken skall användas till (B=bostäder, E=tekniska anläggningar (=pumpstation, transformatorstation e.dy.), K=kontor, N=friluftsområde o.s.v.), kryssmark får endast bebyggas med uthus, e = utnyttjandegrad i olika formuleringar, romb med siffra i = högsta byggnadshöjd i olika formuleringar, streck-prickad linje med cirklar på = körbar utfart får ej anordnas... Det finns en stor mängd olika bestämmelser och formuleringar.
Det första man bör göra när man fått nys om en tomt (innan man köper den), är att kolla med kommunens stadsarkitektkontor vad detaljplanen föreskriver angående eventuell tillkommande bebyggelse. På landsbygden som inte är detaljplanelagd, hör man med kommunens bygglovshandläggare istället. Det finns regler även där.
I planerna finns vissa standardiserade beteckningar. T.ex. en pilspets med en siffra i betyder högsta eller minsta takvinkel, områden som är fulla med prickar (prickmark) får överhuvudtaget inte bebyggas med hus, stor bokstav betyder vad husen eller marken skall användas till (B=bostäder, E=tekniska anläggningar (=pumpstation, transformatorstation e.dy.), K=kontor, N=friluftsområde o.s.v.), kryssmark får endast bebyggas med uthus, e = utnyttjandegrad i olika formuleringar, romb med siffra i = högsta byggnadshöjd i olika formuleringar, streck-prickad linje med cirklar på = körbar utfart får ej anordnas... Det finns en stor mängd olika bestämmelser och formuleringar.
Det första man bör göra när man fått nys om en tomt (innan man köper den), är att kolla med kommunens stadsarkitektkontor vad detaljplanen föreskriver angående eventuell tillkommande bebyggelse. På landsbygden som inte är detaljplanelagd, hör man med kommunens bygglovshandläggare istället. Det finns regler även där.
För att komplettera de svar du redan fått: Du talar i bygglovsansökan om var huset ska stå (genom att rita i det på situationsplanen. Innan byggstart gör kommunen (eller en egeninhyrd "konsult") en utsättning. Man mäter helt enkelt från tomthörnen, som har exakta koordinater, till de punkter du angivit på situationsplanen, och markerar dessa. Exakt på dessa punkter ska husets hörn hamna.Viva skrev:
Ett tips om du tänkte placera huset nära gränser etc är att betala för en grovutsättning innan du börjar schakta och spränga och sedan ta en noggrannare utsättning när du satt ut byggelementen och tänkte börja gjuta. Grovutsättningen är billigare än den noggranna.
mvh
David
mvh
David
Klicka här för att svara