Byggahus.se

Kartavgift i bygglovet?

1. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem
    Jag fick mitt bygglov beviljat igår och är så glad, så glad! MEN i beslutet står en summa och att man då räknat med bygglovsavgift, bygganmälan samt kartavgift. Utsättning o kontrollmätning betalas separat. Vad är kartavgiften till för?

Till saken hör att det fanns en nybyggnadskarta i ansökan vi lämnade in och att förhandsbesked fanns. Vi ska bo utom detaljplanelagt område och jag kan inte förstå vad de tagit betalt för. VI har inte fått någon annan karta än den som husentreprenören upprättat efter nybyggnadskartan (situationskarta). Har kommunen haft kostnader för en karta som vi sedan inte ska ha???? Någon som kan reda ut detta? Eller kan kommunen ha gjort fel?

2. N
    Medlem · 162 inlägg

Netaria

Medlem

Re: Kartavgift i bygglovet?

Ring kommunen och fråga :p

3. Snappen
    Medlem · 183 inlägg

Snappen

Medlem

Hej på er!

Nu kan jag svara på min egen fråga. I den kommun vi flyttar till kan man beställa en nybyggnadskarta (som tomtsäljaren alltså gjort) men kommunen tar, av samordningsskäl, inte ut avgiften för kartan föränn man ska betala bygglovskostnaden. Så enkelt var det med den saken! Sen kan man kanske tycka att säljaren borde upplyst om detta. Man lär så länge man lever...

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det låter ju lite underligt. Det borde ju vara den som begär att få nybyggnadskartan som får betala den.

Vad skulle hända om vi alla här på forumet ringde till Snappens kommun och begärde att få en nybyggnadskarta för hans/hennes tomt? Jag skulle nog ringa kommunen och säga att jag minsann inte beställt någon nybyggnadskarta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.