Hmm..är det byggherren som är sammankallande till detta samråd eller kommunen? Har man det samrådet före eller efter bygglovet? I samband med bygganmälan eller vad??
Nån som vet..
Värdefulla tips? Finns det vissa "kuggfrågor" som de ställer som är särskilt bra att ha klart för sig...?
/T :-/
 
Kommunen kallar till mötet. Där ska man presentera den kvalitetsplan som upprättats. Detta görs av kvalitetsansvarige. Man tittar även på konstruktionsritningarna och VVS-ritningar. Har man en bra kvalitetsansvarig som tagit fram en bra plan och ritningarna är OK enligt de normer som finns är det ett möte som är över på 20 minuter. Kommunen ställer frågor som KA ska kunna besvara och man kommer fram till ett antal punkter som ska uppfyllas och som skrivs ut i ett protokoll från bygglovkontoret. Sedan är det bara att se till att ritningarna följs och kommunens påpekanden blir korrekt utförda. KA ska sedan kontinuerligt besöka byggplatsen och signera kvalitetsplanen att det är korrekt utfört av byggaren. Akta er för att vara er egen KA, det är värt varenda öre om det blir fel vid bygget och en kompetent KA märker det direkt. Själv har man inte den kunskapen oftast.
 
Kommunens bn kallar efter bygganmälan. Om man är byggherre får man bestämma tidpunkt som passar ka och bn. Jag behövde inte visa några konstruktions ritningar,
vvs ritningar eller el ritningar. Dom behövs däremot vid
färdig anmälan som ka skickar in efter 5år +.

Den enda kuggfrågan jag kom på var om ventilation
hur den skulle vara utförd och att det finns krav på värmeåtervinning om man förbrukade mer än 20000Kwh/år i uppvärmning.
 
Bob_the_builder
Jag kan berätta hur mitt byggsamråd gick till. Jag var på byggnadskontoret och lämnade in ett ex av kontrollplanen, samt lite uppdaterade ritningar. Tjänstemannen tittade igenom handlingarna, hummade lite, uttryckte sitt gillande över kontrollplanens punkter och frågade sedan: "Är det något DU skulle vilja samråda om?". "Nej, det tror jag inte", svarade jag. "Då antecknar jag att vi har genomfört byggsamråd idag, då", avslutade tjänstemannen.

Det är inte lika okomplicerat på alla håll, har jag förstått. ;D
 
Att ha byggsamråd är inte för husleverantörens skull. Tänk på det.
 
Bob_the_builder
Nej, men i mitt fall är det jag som är både byggherre och husleverantör. Samrådet var en formalitet som skulle klaras av och det gjorde det. Snabbt och smärtfritt.
 
BOB, vad innebar "lite uppdaterade ritningar" ??
 
Bob_the_builder
Tja, jag hade flyttat några fönster, ändrat storlekar på andra, gjort några rejäla ingrepp i planlösningen samt förlängt ena husdelen (vinkelhus) med 1500 mm. Småsaker bara... :)
 
Vi har NÄSTAN bygglovet i hamn nu. Tomten lutar endel och kommunen har därför skickat en förfrågan till geologiska institutet för att kolla om rasrisk föreligger. Jag sa då till den ansvarige för vår ansökan att vi redan har grävt och kollat förutsättningarna och att vi grävt till BERG under hela grunden. Ha sa då att det ändå var rutin och att han inväntar svar. Måste det va såhär?? :-/
Hur kan rasrisk föreligga om huset står på berg? För övrigt är det typ pinnmo en bit ner i jorden och mycket blandat med större pch mindre sten i.
Jag är ju inte kunnig i detta, men nog tycker jag att kommunen har tagit på sig både hängslen och livrem!
/Lite irriterad och stressad Torpare
 
Torparkungen skrev:
Vi har NÄSTAN bygglovet i hamn nu. Tomten lutar endel och kommunen har därför skickat en förfrågan till geologiska institutet för att kolla om rasrisk föreligger. Jag sa då till den ansvarige för vår ansökan att vi redan har grävt och kollat förutsättningarna och att vi grävt till BERG under hela grunden. Ha sa då att det ändå var rutin och att han inväntar svar. Måste det va såhär?? :-/
Hur kan rasrisk föreligga om huset står på berg? För övrigt är det typ pinnmo en bit ner i jorden och mycket blandat med större pch mindre sten i.
Jag är ju inte kunnig i detta, men nog tycker jag att kommunen har tagit på sig både hängslen och livrem!
/Lite irriterad och stressad Torpare
Det är väl kommunens roll att köra med både hängslen och livrem. De är kanske inte så rädda för att just huset ska trilla utan att den om givande marken ska fara ner för berget (och dra huset med sig).
 
Har precis kommit från samrådet med kommunen och KA. Ännu ett steg på vägen avklarat. Nu är det bara resten kvar :)

/Fredrik
 
Äntligen bygglovet i hamn! ;)
Nu till nästa punkt: byggsamråd!
/T
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.