Byggahus.se

:::PRICKMARK IGEN:::::::

1. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem
    Jag visste det.... >:( >:( >:(

Nu har också vi fått nej till förhandsbeskedet.. :p Vårt kvadratenhus kommer att hamna en bit in på prickad mark, ca en knapp halvmeter. Tomten är avsmalnande så det blir högst en halvmeter som mest. Hur gör vi?Skickar in förhandsansökan ändå och hoppas??

Hur petiga är kommunerna med detta egentligen, kan man hänvisa till grannen fått bygga in på prickad mark och hjälper det.

Detta har ju diskuterats tidigare men kanske finns det nu mer kunskap än sist.

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: :::PRICKMARK IGEN:::::::

Utan att vara spydig..går det inte att flytta huset en halvmeter?

3. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Jag vet väl att du aldrig är spydig :D Men visst hade det gått om tomten varit lite längre..

Vi börjar på 4,5 m från grannens tomt och där går huset precis in sen efterhand blir det på prickad mark...

Fler förslag... :)

4. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Jag förstår..
    Men med grannens tillstånd kan man komma närmare...närmare bestämt 50 cm? :)
    Beror ju på hur det ser ut naturligtvis.

5. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Men hör på den här då.... ??? Grannen åt ena hållet är vi själva ... :-/men det är ändå njet...fyra och en halvmeter och därmed basta... >:(

Jag tycker att en halvmeter borde kunna räknas som mindre avvikelse eller vad säger ni?

Jodå Yster vi ska nog kolla mer med kommunen...speciellt när vi vet andra som fått dispans både med prickmark och med 4,5 m-regeln.

Sista ordet dröjer länge till... ;)

6. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Lycka till!

7. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem

Bjud in nämnden om det är en liten kommun, handläggaren i en stor kommun till tomten och diskutera på plats, då är du på hemmaplan o kan förklara hur du tänker och de måste förklara hur de tänker utan att gömma sig bakom ord på papper...

8. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Tack Karl.. :)

9. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

En bra idé kommunen är liten så det blir hela nämnden tror jag. Men först ska jag försöka med lite "enkel" övertalning.. typ såhär :'( :'( :'( :-* :-* :-* eller .. >:( >:( 8) 8)

10. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Har man väl börjat tumma på prickmarken så får man väl stå sitt kast. Det kan ju inte vara motiverat att säga ja till en och nej till en annan. Då lär de ha på fötterna tycker jag, för att behandla folk olika är väl bland det dummaste man kan göra... Lycka till.

/Pillan

11. M
    Medlem · 359 inlägg

marge

Medlem

Lill, om byggnadsnämnden inte är alldeles för giriga så ska de nog gå med på att låta er bygga 50 cm in på prickmarken. Vi hade samma dilemma som er (fast 1 m) och det gick igenom. Räkna dock med att det kanske tar lite längre tid än i fall du bygger inom ramarna, i vårt fall ville ex stadsarkitekten komma ut och titta på vår tomt innan hon bestämde sig.

12. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Ytterligare ett tips är att "ringa din politiker" eller i detta fall ring och prata med ordföranden i Byggnadsnämnden i din kommun.

Det är denne som sätter policyn. Prickmark är inget heligt (i 99% av fallen)
    Vad är anledningen till prickmarken hos er?

13. L
    Medlem · 54 inlägg

Lill_Frazze

Medlem

Det är ju väldigt olika från kommun till kommun. I kommunen vi bor är de otroligt petiga. Vet en som fick avslag på bygglovet eftersom de överträdde det prickade området med 20 cm på vardera sida...
    Det är att vara petig!!!
    Lill Frazze

14. L
    Medlem · 703 inlägg

Lill

Medlem

Hej! Tack för alla råd. Beträffande anledningen till prickmarken så är det nog trafikhänsyn åt ena hållet ( långsidan) och strandskyddet åt andra. Och strandskyddet tänker vi inte peta i..Där vi tänkte röra den prickade marken är det en väg som nu inte används och inte heller kommer att öppnas upp i framtiden. Så någon trafikfara blir det inte. Nu har vi i vart fall beställt handlingar från kommunen gällande bygglovsansökan som gått igenom för andra fastigheter i området. I ett fall var man och petade på prickad mark mot havet och i det andra har man lagt ett nytt hus väldigt nära ett annat. Inga 4,5 m där inte. Det ska bli spännande och kolla hur dessa kunde gå igenom.

15. M
    Medlem · 17 inlägg

Mirris

Medlem

Jag undrar också hur petiga dom är i vår kommun på prickmarken, vi har en väldigt liten tomt, därför vill vi lägga entren(verandan) på prickmarken.
    Annars får vi ingen tomt kvar nästan på framsidan, men det rör sig om ca. 1 meter in på prickmarken.
    Vi har 2 små vägar som går både på framsidan och baksidan av tomten, vilket gör att det är prickmarker på båda sidor.
    För att nyttja sjöutsikten på bästa sätt och få lite mer tomt så vill vi lägga huset lite mer längre bak på tomten.
    Jag kan förstå om det stör någon sikt eller liknande, men det här stör ingen, så man får hålla tummarna.
    Entreverandan är inte inbyggt, räknas det mindra då tro?
    :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.