2 420 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
:::PRICKMARK IGEN:::::::
Sida 1 av 2
Jag visste det.... >
>
>
Nu har också vi fått nej till förhandsbeskedet..
Vårt kvadratenhus kommer att hamna en bit in på prickad mark, ca en knapp halvmeter. Tomten är avsmalnande så det blir högst en halvmeter som mest. Hur gör vi?Skickar in förhandsansökan ändå och hoppas??
Hur petiga är kommunerna med detta egentligen, kan man hänvisa till grannen fått bygga in på prickad mark och hjälper det.
Detta har ju diskuterats tidigare men kanske finns det nu mer kunskap än sist.
Nu har också vi fått nej till förhandsbeskedet..
Hur petiga är kommunerna med detta egentligen, kan man hänvisa till grannen fått bygga in på prickad mark och hjälper det.
Detta har ju diskuterats tidigare men kanske finns det nu mer kunskap än sist.
Men hör på den här då.... ??? Grannen åt ena hållet är vi själva ... :-/men det är ändå njet...fyra och en halvmeter och därmed basta... >
Jag tycker att en halvmeter borde kunna räknas som mindre avvikelse eller vad säger ni?
Jodå Yster vi ska nog kolla mer med kommunen...speciellt när vi vet andra som fått dispans både med prickmark och med 4,5 m-regeln.
Sista ordet dröjer länge till...
Jag tycker att en halvmeter borde kunna räknas som mindre avvikelse eller vad säger ni?
Jodå Yster vi ska nog kolla mer med kommunen...speciellt när vi vet andra som fått dispans både med prickmark och med 4,5 m-regeln.
Sista ordet dröjer länge till...
Bjud in nämnden om det är en liten kommun, handläggaren i en stor kommun till tomten och diskutera på plats, då är du på hemmaplan o kan förklara hur du tänker och de måste förklara hur de tänker utan att gömma sig bakom ord på papper...
En bra idé kommunen är liten så det blir hela nämnden tror jag. Men först ska jag försöka med lite "enkel" övertalning.. typ såhär :'( :'( :'( :-* :-* :-* eller .. >sarpat skrev:
Har man väl börjat tumma på prickmarken så får man väl stå sitt kast. Det kan ju inte vara motiverat att säga ja till en och nej till en annan. Då lär de ha på fötterna tycker jag, för att behandla folk olika är väl bland det dummaste man kan göra... Lycka till.
/Pillan
/Pillan
Lill, om byggnadsnämnden inte är alldeles för giriga så ska de nog gå med på att låta er bygga 50 cm in på prickmarken. Vi hade samma dilemma som er (fast 1 m) och det gick igenom. Räkna dock med att det kanske tar lite längre tid än i fall du bygger inom ramarna, i vårt fall ville ex stadsarkitekten komma ut och titta på vår tomt innan hon bestämde sig.
Ytterligare ett tips är att "ringa din politiker" eller i detta fall ring och prata med ordföranden i Byggnadsnämnden i din kommun.
Det är denne som sätter policyn. Prickmark är inget heligt (i 99% av fallen)
Vad är anledningen till prickmarken hos er?
Det är denne som sätter policyn. Prickmark är inget heligt (i 99% av fallen)
Vad är anledningen till prickmarken hos er?
Det är ju väldigt olika från kommun till kommun. I kommunen vi bor är de otroligt petiga. Vet en som fick avslag på bygglovet eftersom de överträdde det prickade området med 20 cm på vardera sida...
Det är att vara petig!!!
Lill Frazze
Det är att vara petig!!!
Lill Frazze
Hej! Tack för alla råd. Beträffande anledningen till prickmarken så är det nog trafikhänsyn åt ena hållet ( långsidan) och strandskyddet åt andra. Och strandskyddet tänker vi inte peta i..Där vi tänkte röra den prickade marken är det en väg som nu inte används och inte heller kommer att öppnas upp i framtiden. Så någon trafikfara blir det inte. Nu har vi i vart fall beställt handlingar från kommunen gällande bygglovsansökan som gått igenom för andra fastigheter i området. I ett fall var man och petade på prickad mark mot havet och i det andra har man lagt ett nytt hus väldigt nära ett annat. Inga 4,5 m där inte. Det ska bli spännande och kolla hur dessa kunde gå igenom.
Jag undrar också hur petiga dom är i vår kommun på prickmarken, vi har en väldigt liten tomt, därför vill vi lägga entren(verandan) på prickmarken.
Annars får vi ingen tomt kvar nästan på framsidan, men det rör sig om ca. 1 meter in på prickmarken.
Vi har 2 små vägar som går både på framsidan och baksidan av tomten, vilket gör att det är prickmarker på båda sidor.
För att nyttja sjöutsikten på bästa sätt och få lite mer tomt så vill vi lägga huset lite mer längre bak på tomten.
Jag kan förstå om det stör någon sikt eller liknande, men det här stör ingen, så man får hålla tummarna.
Entreverandan är inte inbyggt, räknas det mindra då tro?

Annars får vi ingen tomt kvar nästan på framsidan, men det rör sig om ca. 1 meter in på prickmarken.
Vi har 2 små vägar som går både på framsidan och baksidan av tomten, vilket gör att det är prickmarker på båda sidor.
För att nyttja sjöutsikten på bästa sätt och få lite mer tomt så vill vi lägga huset lite mer längre bak på tomten.
Jag kan förstå om det stör någon sikt eller liknande, men det här stör ingen, så man får hålla tummarna.
Entreverandan är inte inbyggt, räknas det mindra då tro?