3 934 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Bygglov trilsk granne
Hej!
Jag har kollat upp med kommunen vilken byggyta och bygghöjd jag får bygga på min tomt enligt byggplanerna. 130 kvm och 7.2 m bygghöjd. Så jag tänkte lyfta taket på mitt hus och hamnar gott och väl under 7.2 m. Dessutom håller jag mig bortanför 4.5 m från hennes tomtgräns. Men min granne tycker att jag skuggar hennes tomt. Detta är inte fallet eftersom hon bor norr om mig. Har hon rätt att stoppa mina planer på att bygga till?
Dvs jag vill ju inte kosta på mig en massa pengar på bygglov och arbete med att ta fram underlag för detta om det ändå inte kommer att lyckas.
Jag har kollat upp med kommunen vilken byggyta och bygghöjd jag får bygga på min tomt enligt byggplanerna. 130 kvm och 7.2 m bygghöjd. Så jag tänkte lyfta taket på mitt hus och hamnar gott och väl under 7.2 m. Dessutom håller jag mig bortanför 4.5 m från hennes tomtgräns. Men min granne tycker att jag skuggar hennes tomt. Detta är inte fallet eftersom hon bor norr om mig. Har hon rätt att stoppa mina planer på att bygga till?
Dvs jag vill ju inte kosta på mig en massa pengar på bygglov och arbete med att ta fram underlag för detta om det ändå inte kommer att lyckas.
Om du håller dig till planbestämmelserna, så har väl grannen ingen yttranderätt?
Tyvärr ... har grannen yttranderätt dvs han/hon kan överklaga ... och överklaga ... om inte för annat än för att försinka bygget ett par år. I vissa fall får man nog erkänna att alla former av mutning kan vara befogat 
Är det inom detaljplanelagt område och ni följer planens föreskrifter, har grannen inget att säga till om. Visst kan han/hon stå vid staketet och gnälla, men har ingen juridisk möjlighet att överklaga eller så. Det är därför man har detaljplaner.
Varför ska det alltid finnas gnälliga grannar... >
Har en kompis som har harft stora problem med sina grannar. de tyckte att ha spelade för hög musik. De bor minst 15- 20 meter från honom ( en liten parkering emellan. Stod man på parkering hördes ingenting men de ringde ändå in o klagade. På somrarna när dörren stod öppen kunde man höra musiken i deras trädård, men bara svagt... De löste dem genom att ha hörselskydd på sig!!!! ;D ;D ;D
Har en kompis som har harft stora problem med sina grannar. de tyckte att ha spelade för hög musik. De bor minst 15- 20 meter från honom ( en liten parkering emellan. Stod man på parkering hördes ingenting men de ringde ändå in o klagade. På somrarna när dörren stod öppen kunde man höra musiken i deras trädård, men bara svagt... De löste dem genom att ha hörselskydd på sig!!!! ;D ;D ;D
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Det är lätt att glömma att grannar förändras/byts ut/skiljer sig/går hädan under åren som går
- trots att man har svårt tro det när man är mitt upp i irritationen.
* skrikiga småungar växer upp & slutar vråla
* högspelande tonåringar (rap & bumpabumpabas) växer faktiskt också ifrån volymen & blir riktigt trevliga ungdomar
* grannes ilskna, grälsjuka hustru tar sitt pick&pack & flyttar
* nyfikna gamla granntanten som kollade hela ens privatliv har lämnat detta jordeliv
* skällande grannhundar (f-n vad jobbigt det var!) försvann efter ett par år
* sura grannparet mittemot har flyttat
* skrik & skrän från ny pool störde sommarens fantastiskt varma kvällar ... men jag förmodar (av erfarenhet!) att nyhetens behag försvinner till nästa sommar
Efter drygt 20 år i kvarteret bor här just nu helt fantastiskt fina människor. Grannar kommer & går; inget man väljer själv. Det gäller bara att inte fokusera sig på problemen eftersom dessa oftast löses av sig självt.
* skrikiga småungar växer upp & slutar vråla
* högspelande tonåringar (rap & bumpabumpabas) växer faktiskt också ifrån volymen & blir riktigt trevliga ungdomar
* grannes ilskna, grälsjuka hustru tar sitt pick&pack & flyttar
* nyfikna gamla granntanten som kollade hela ens privatliv har lämnat detta jordeliv
* skällande grannhundar (f-n vad jobbigt det var!) försvann efter ett par år
* sura grannparet mittemot har flyttat
* skrik & skrän från ny pool störde sommarens fantastiskt varma kvällar ... men jag förmodar (av erfarenhet!) att nyhetens behag försvinner till nästa sommar
Efter drygt 20 år i kvarteret bor här just nu helt fantastiskt fina människor. Grannar kommer & går; inget man väljer själv. Det gäller bara att inte fokusera sig på problemen eftersom dessa oftast löses av sig självt.
Sanna ord!
Det där borde man skriva ut, plasta in och sätt under skylten GRANNSAMVERKAN i början på sin väg, så kanske alla skulle tänka till lite grann!
För när man är mitt uppe i det hela... så känns den sure grannen inte kul alls!
Men följer man detaljplanen och är saklig mot grannen, så bör man kunna fullfölja sina drömplaner trots allt!
Helena med
Sverige Stugan
För faktaredovisning så finns på nedan angivna länk en del nyttigt som vi skrivit beträffande överklagningar av bygglov.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1070840185
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1070840185
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden