K
kjeohls: Bor utanför örebro.är det samma regler där???maila en dam i deras enhet i karlstad hon skrev: "Du kan söka bygglov i efterhand. Kostnad för bygglov inom detaljplan utan avvikelse kostar 1 332:- med mindre avvikelse, då grannar måste godkänna åtgärden, är kostnaden 1 665:-. Ingen "svartbyggeavgift" tas ut när du söker själv. Utom detaljplan kanske du inte behöver bygglov, det beror
3 svar · 6,2k läst
F
Familjen_Bygg: Prövningsinstansen, som är länsstyrelsen i bygglovsärenden, har två val vid ett bifall av överklagandet; antingen att helt undanröja BN:s beslut eller att ändra bygglovsbeslutet i detalj. Har BN angett alternativa utföranden kan det vara rationellt att Lst i sitt beslut väljer ett annat alternativ istället för att ärendet bara går runt ytterligare en gång till BN. Annat förhåller
8 svar · 6,7k läst
T
Tiff: Ang sophus, fick tag på en bra grej på stadsbyggnadskontoret i Helsingborg. Följande text fanns på bygglov för miljöhus: Kontoret vill erinra om, att en centralisering av avfallshanteringen inte får ske i strid med de tekniska egenskapskraven i Boverkets Byggregeler 3:331 med stöd av 3Kap 15§ plan- och bygglagen och 12§ byggnadsverkslagen. Här stadgas, att avfallsutrymmen skall finnas
2 svar · 3,7k läst
M
Michailoff: Har löst problemet. Det var puckot på kommunen som skrivit så att man inte förstod någonting. I praktiken hade vi allt klart redan. Nu bygger vi! :D
3 svar · 1,7k läst
L
Lilla_vargen: När det står 1-planshus i detaljplanen, brukar det inkludera 1½-plans också. Det är utseendet från gatan kommunen har tänkt på: att taken går ända ner till första fönsterraden. Därför går det ofta bra att bygga 1½-plans med takkupa/kupor. Men om det är fråga om att ert hus ligger framför befintliga hus som har en vacker utsikt, kan det faktiskt vara meningen att ni bara får
1 svar · 3,1k läst
N
Netaria: Jodå, vi får bygga två plan, men kommer då inte att kunna placera huset där vi vill eftersom det då blir för högt. Får väl sätta mig med en kunnig arkitekt och komma på en lösning. Känns bara lite tungt just nu, men det är väl bara att vänja sig...
3 svar · 1,7k läst
B
BoByggarn: Tja vad ska man säja? Vem har rätt och vem har fel?? http://www2.unt.se/avd/1,2883,MC=1-AV_ID=287633,00.html
0 svar · 3,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det här har varit uppe tidigare, men vi tar det igen. Trava in på byggnadskontoret, be att få ut alla bygglovshandlingar för några hus du gillar. Offentlighetsprincipen rockar.
0 svar · 1,9k läst
A
Aja: Hej Vi kommer att få besked ang. bygglov inom 1-3 månader. Ska det ta så lång tid? Detta i i ett område som redan är "planerat". Med det menar jag att ett helt nytt bostadsområde där de flesta hustillverkare säljer tomter och en stadsplanerare har gjort grundjobbet. /Aja
0 svar · 1,2k läst
F
Familjen_Bygg: Vi pratar om olika saker :) Avgiftsskyldigheten inträder mycket riktigt när anslutningspunkten är upprättad. Bygglov kan emellertid sökas långt före det att t. ex. fastighetsbildningsfrågor och annat är avklarat. Vidare kan förhandsbesked sökas i bygglovsfrågor. Får man avslag på en sådan ansökan om förhandsbesked har man ju ingen anledning att ha VA (man får ju inte bygga!!)
10 svar · 3,1k läst
V
vonSassen: [citat] :-* Mycket bra påpekande! Det har faktiskt hänt en medlem här på Forumet att pga en bilolycka så fick de förändra hela bygget, så framsynthet behöver inte bara gälla nästa ägare! Helena med Sverige Stugan
9 svar · 5,8k läst
D
djpa: Jaså det går?! Då skall jag skeppa iväg ett förhandsbesked till vårt stadsbyggnadskontor med en gång så är ju det hindret avklarat!
4 svar · 4,2k läst
L
Lill_Frazze: Kommunen vill ofta bestämma allt och lite till... Vi ska bygga på ett nytt område med 72 tomter. Kommunen har bestämt att huseni ytterområdet ska vara enplans medans mittenområdet ska vara 1 1/2 plans eller 2 plans. Takpannorna måste vara röda, husen ska placeras 6 meter från vägen. Allt detta för att skapa harmoni... Och det kan väl vara snyggt, men det värsta är.. alla kommer att
13 svar · 4,4k läst
G
Gp: Tack för svaret.
2 svar · 3,9k läst
G
2 svar · 3,9k läst
L
Lill: Ja det var ungefär så jag menade..först ett bygglov på oinredd vind och komma igång..sedan strid för att få inreda vinden :D
42 svar · 8,0k läst
G
gurra80: Vi sökte förhandsbesked innan vi ens diskuterade priset
2 svar · 10,8k läst
A
AAA: Ang GFs kommentar att bygglovskostnaden blir densamma, så i vårt fall skulle det ha kostat flera tusen extra om vi sökt bygglov för garage separat. Vi ska inte bygga något garage, men vår byggfirma la in ett på nybyggnadskartan och skickade med ritningar. Nu kan vi välja om vi vill bygga det eller inte (inom 3 år tror jag det var). Men som GF sa, det kan variera mellan kommuner, så det
5 svar · 4,1k läst
L
Lilla_vargen: Om de har utlovat att ni INTE skall få avslag då ni söker bygglov för ett högre staket, är det väl fritt fram att söka det och därefter bygga bullerplanket. Om ni bor i ett begagnat hus (d.v.s. om ni inte har byggt det själva nyligen) borde ni kunna vända er till Vägverket och kräva bullerskyddsåtgärder. Era grannar kanske också skulle vilja ha sådana? Gå då tillsammans mot
10 svar · 2,5k läst
N
Netaria: Har just haft ett samtal med kommunens bygglovsavdelning med anledning av att max lutning enligt detaljplanen är 38 grader, vilket skulle innebära att vi inte får bygga hus med mansardtak. Bygglovskillen tyckte själv att detta var "dumt" och att man sannolikt inte tänkt på detta när man gjorde planen. Han tyckte vi skulle ansöka och få det prövat, alternativt söka förhandsbesked. Jag
0 svar · 2,1k läst
N
Netaria: Hahaha! Jag läste ditt inlägg för min sambo, som redan börjat riva i katalogerna ;)
11 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Bortsett från undantaget som bekräftade regeln... nej du kan inte få nej. Dock undrar jag om kommunen tar hänsyn till husets utformning vid beslut om förhandsbesked. Det är en lokaliseringsprövning, dvs den anger om en viss fastighet är lämplig att bebygga. Om jag tolkade din fråga rätt så vill du få en garanti på att du faktiskt får bygga ett visst hus dessutom, FÖRE
4 svar · 2,9k läst
B
BoByggarn: En detaljplan är en fastställd plan som på ett detaljerat sätt reglerar användningen av marken. En detaljplan får omfatta endast en del av en kommun, oftast ett eller några kvarter. Vill man bygga inom ett detaljplanerat område, så måste man enligt lag följa bestämmelserna i planen. Placering inom angiven yta för "byggrätt", max storlek, max. byggnadshöjd, max.takvinkel mm. måste
1 svar · 13,2k läst
J
Jess: Hej alla! Ville bara dela med mig av något positivt med bygglov. Jag & min sambo sökte bygglov i Juli på en utbyggnad på 41 kvm. Vi visste att ärendet var enklare än nybygge, men hade fått svar att det tar ca 8-9 veckor under sommarn. Men Vips.. 4 dagar ringer en man upp från Byggnadsnämnden och bekräftar att allt är OK! OJ.. vilken överraskning! Tack till Byggnadsnämnden i
0 svar · 4,0k läst
L
Lilla_vargen: [citat] I äldre lydelser av PBL var det så, men inte i den nu gällande versionen, och det är ju efter denna som bygglov beviljas (eller inte) idag.
2 svar · 3,8k läst
L
Lycke: Vi fick betala bygglovet när det avslogs och senare igen när det beviljades... Bygglovet kom samtidigt som fakturan.
4 svar · 8,8k läst
L
Lilla_vargen: I min kommun finns ett speciellt Kommunarkiv, där ritningar på gamla hus finns. För länge sedan tror jag inte man gjorde ritningar för bygglov, men väl för brandförsäkringen. Finns dina ritningar inte ens där, kanske huset är ett svartbygge? Bor du i ett område med många likadana sportstugor? I så fall kanske grannen har en ritning.
2 svar · 7,0k läst
L
Lass: Hej, Tänk på att olika kommuner har olika regler, vad som är helt ok i en by kan vara förbjudet i en annan - kolla med byggnadskontoret i din kommun.
2 svar · 2,9k läst
KarlXII
KarlXII: ..eller kört en "ROFLMAO". = Rolling on the floor laughing my ass off. Fast då ska det vara riktigt, riktigt kul. :)
4 svar · 2,9k läst
L
Lilla_vargen: När vi sökte bygglov, var det husleverantören som slentrianmässigt ritat dit husens läge i plan och profil på de ritningar som skickades med bygglovet. Vi tyckte inte om det sätt som de placerade byggnaderna. Så efter bygglov, och faktiskt även efter utsättningen ändrade vi helt sonika på placeringen. Det var markprojektören som "satte om" pinnarna. Han har ju också teodolit och
5 svar · 4,0k läst
J
JoGi: ...inte om taket hamnar närmare tomtgräns än 4.5m, gör det det så måste du ha grannmedgivande samt bygglov. (Iallafall enligt Boverkets skrift.) "Man får ordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entreer om taken inte är större än 12m2. Skärmtaken får inte heller sträcka sig närmare tomtgränsen än 4.5m" P.S.Är altanens golv dessutom beläget >0.7m över mark
1 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.