I
IFK: Jag tror inte att det ska vara några enorma justeringar, kanske inte ens några. Oavsett vilket kommer vi säkert hålla oss 8-9 meter från tomtgräns så det ska inte bli nåt problem. Nu känns det iallafall lite lugnare...
3 svar · 2,8k läst
L
ledighetskommiten: Känn dig absolut inte besvärlig! Du ska leva med huset en lång tid. Tyvärr finns det en massa småpåvar bland alla duktiga bygglov- och bygganmälanshandläggare. Dessa tror att de kan bestämma mer än de har rätt att göra.
5 svar · 1,0k läst
I
IFK: De är inte dumma de där kommuntyperna...
9 svar · 1,8k läst
J
johawk3: Jippie ;D ;D
3 svar · 2,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Priser i UMEÅ Nybyggnadskarta 5500:- Bygglovsansökan, bygganmälan 12000:- Utstakning, lägeskontroll(?) 9000:- (Elanslutning Umeå Energi 15000:- ) (Vatten/avlopp anslutning >1200kvm tomt, 170kvm boyta ~90,000:- ) (Tomtpris kommunal tomt 210:-/kvm) Som hittat! :D
28 svar · 18,2k läst
F
Familjen_Bygg: Ett lov enligt plan- och bygglagen (t. ex. bygglov, marklov eller rivningslov) är ett sådant beslut som kan tas i anspråk omedelbart efter att det har lämnats. Om någon överklagar kan lovet för eller senare upphävas av länsstyrelse, länsrätt, kammarrätt eller regeringsrätten. Tänk nu ifall någon hos en kommun skulle få "spel" och bevilja rivningslov utav en ovärderlig
2 svar · 4,0k läst
S
Snickaren: Du måste ringa din kommun för att få svar på om bygglov krävs.
1 svar · 799 läst
N
norrlandshus_sthlm: hade skitit i bygglov... bjud inte in bygglovsinspektören på en grogg i källaren bara ;D
3 svar · 4,0k läst
J
johawk3: Jaha....då är det väl bara och sätta hammarn i näven å börja..... Tack för alla uttömande svar.... :D
3 svar · 1,6k läst
P
ParkaKungen: Jag hade inte gjort ett skit. ;D Låt det stå som det är tills någon från kommunen säger till. Vilket jag inte tror de gör. Inte så lätt att se skillnad på 10 och 12,6 kvm. Sen lider jag med dig om du så gnälliga grannar som du säger.
7 svar · 1,6k läst
R
Mur
Roger_B: Enligt vår kommun så kunde man slippa bygglov om muren var under 20cm. Dvs, de kräver bygglov för alla murar. Skall själv bygga en stödmur och blev därmed 1400 spänn fattigare.
2 svar · 763 läst
P
papp: Hej alla. Vid utbyggnad av fritidshus t, ex ett rum till på 15m2, som byggs utan bygglov. Min fråga är om det upptäcks efter 10 år är allt ok då? Altantak över 12m2 utan bygglov som har byggts på 80talet, kan man bli tvungen att riva? (Området är inte planlagt, finns översiktsplan som tillåter mindre utvidgning av byggnader). Klargör gärna detta för mig. MVH Papp
0 svar · 4,6k läst
U
Ulrik: Tack för tipsen! Grannarna blir inga problem, vi har redan ett rejält plank mot deras tomt (deras plank på deras sida). Tomterna ligger förskjutna och där häcken ska stå gränsar enbart ut mot villagata/parkering och inte mot grannarnas tomt.
2 svar · 5,4k läst
N
Nybyggare: Höjden för när staket övergår till plank varierar från kommun till kommun. Vad som har betydelse för om det krävs är bygglov är också graden av genomsyn. Spalje eller gunnebostängsel får man ha mycket högre (1,8 m i vår kommun mot 1,1 m för normalt trästaket) eftersom det inte skärmar av. I ditt fall är det bygglov som krävs.
1 svar · 6,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: Nja så här är det. Förhandsbesked söker man i områden som inte har en detaljplan som styr bygge och där man t ex skall stycka av mark eller är osäker på om man FÅR bygga. Beskedet kostar ca 5000 kr och är inte en garanti för att det slutgiltiga lovet går igenom men väl en mkt bra indikation därför att nämnden prövar byggets externa faktorer såsom grannlov, miljöhänsyn,
3 svar · 4,3k läst
B
byggimpert: [citat] Hemmakatten, det där med pelargoner lät ju synnerligen intressant, anar jag en "frälst" till ;) Se under trädgård om du läser detta, har startat en tråd om dessa pärlor ;) //Christina.
18 svar · 5,9k läst
F
frasse: Jag har för mig att våra K-ritningar hamnade på ca 13 ksek, det var för hela huset med en del detaljritningar och annat. Vissa av de husleverantörer som återkom med offerter hade tagit hänsyn till att vi hade bekostat K-ritningarna och kunde gå ner lite i sitt pris p.g.a det. Andra hade kommentarer på konstruktionen och ville göra en hel del ändringar för att det skulle passa deras
16 svar · 13,5k läst
H
HPE: Kort och koncist. Kan någon förklara för mig ??? vad bygglovshandlingarna innefattar för material? Vi kommer få dem under veckan för att gå till kommuen men jag vet inte riktigt vad vi kommer att få och är ruskigt nyfiken?
0 svar · 1,2k läst
K
Kicksan: [citat] Ärligt talat vet jag inte riktigt..... vår markentreprenör sa att det inte skulle bli några problem , det gick att ändra i efterhand. Men vi får väl se vad kommunen säger...... / Kicki
4 svar · 3,4k läst
I
IngvarW: Kolla i jordabalken, om inte jag minns rätt skall det skapa en "betydande olägenhet" för grannarna om de skall få rätt i högre instanser på sitt eventuella överklagande. Men visst är det bäst att vara överens från början. mvh iw
4 svar · 3,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] + att det kan kosta förhöjd byggnadsavgift! :'(
2 svar · 1,2k läst
N
Nybyggare: Innan vi satte igång vårat bygge åkte jag till kommunkontoret och kopierade alla byggloven på angränsande tomter. De flesta var obebyggda då. Detta har varit mycket värdefullt och är även idag, jag vet precis vad de har lov till och inte ;) Jag betalade ingenting för detta...
4 svar · 1,5k läst
S
SpinOff: Glömde att nämna att dom dessutom kräver att eventuella takkupor ej får ha en bredd som överstiger 25-30 % av taklängden :-/. Annars räknas huset som tvåplanshus.
7 svar · 7,5k läst
N
norrlandshus_sthlm: annat hus kanske ???
7 svar · 3,9k läst
R
robbin: Tackar.
2 svar · 2,4k läst
R
2 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: I den här tråden finns en del matnyttigt http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1054054373;start=7#7
0 svar · 2,7k läst
L
Lilla_vargen: Som någon påpekade ovan, får man oftast bygga 1½ plan då planen föreskriver 1 plan. Det beror på bestämmelser om taklutning, byggnadshöjd, inredd vind osv. Om det enbart står 1-plan i detaljplanen kan du i praktiken bygga tre våningar: källare, markplan och vindsvåning med stora takkupor och förhöjt väggliv... Att kommunen tillåter större hus i ena området än i det andra kan
14 svar · 2,8k läst
J
johngbg: Som påpekande på "fiddeli"s osäkerhet vill jag bara förtydliga att det är 700mm och inte 1200mm man måste hålla sig under... men det är alltså definitionen av enplanshus med inredd vind (1 1/2 plans hus med andra ord). mvh, John
17 svar · 8,0k läst
F
Familjen_Bygg: Dessvärre är du inte så mycket betjänt av när prövningen av din ansökan sker. Det spelar alltså ingen roll om prövningen sker idag, om två år eller 10 år; - avviker din ansökan från plan kan du inte räkna med att få bygglov oavsett när ansökan prövas. [Det är en annan sak om åtgärden med din ansökan om bygglov stämmer överens med plan; då kan kommunen förhala din
4 svar · 1,1k läst
P
parre: Tackar för svaret, det hörs possitivt. Parre
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.