Bygglov
antelund: Ja, när vi byggde till gjorde vi det med seperata väggar med en luftspalt mellan. Muren ovanpå är helt enkelt en förlängning uppåt av våra båda väggar. Sedan är denna putsad så det ser ut som enbart EN hel mur med en gemensam toppinklädnad. Halva muren på min sida och halva på hans. Pratade med stadsbyggnadskontoret idag och de tyckte enbart han gjorde skit för sig själv.
EKP: Hej Serverus. Jag var inne på er hemsida. Jösses va ni får mycket för era pengar! 500000 för tomten! 1 654000 + 300000 för hela herrgårde Hur har ni lyckats med detta? Jag är helt fascinerad! Har hört att det i princip inte GÅR att bygga under 2000000! n!!!??? Hur mkt räknar ni tillkommer i andra kostnader? Bygglov, ingår grund?, ingår byggherrekostnader? m.m.
rottrobis: Vi har tänkt ställa en friggebod ... 10kvm mot grannen, lite som insynsskydd.... Får jag bygga den 4.5 m in på vår tomt utan bygglov? Får jag även bygga ett tre m långt plank från denna utan bygglov? /Jenny
ordain: [citat] I mitt fall innebar rivningslovet endast att jag kryssade i en ruta på bygglovsansökan och skrev med i beskrivningen "rivningslov för fritidshus" och jag tror att det blev billigare att det gick på samma lov. Hursomhelst är det ju knappast någon nackdel att söka rivningslov samtidigt, det är ju inte direkt besvärligt att kryssa i en ruta och skriva 3 ord. Huruvida du kan bygga
hempularen: jag kan ha fel, men jag tro att med den höjden så behöver du bygglov även om det ligger 4,5m in på tomten, Däremot så har troligen grannen mindre inflytande om det ligger så långt in på tomten. Nu vet jag ju inte exakt varför du vill ha det såpass högt, om vi antar att dte är för att hindra barn att ta sig ut, så borde du kunna sänka staketet till "godkänd" höjd. OCh sedan
Robert_Maria: Vårt bygglov gick igenom samma dag som posten fick fram det. Om jag använder samma tankegångar som tidigare i tråden så tyckte antagligen någon att huset var fint. ;)
billy_baver: Runt eller fyrkantigt spelar ingen roll. Här har du ett par mer abstrakta tips: 1. Ska du bygga "monumentalt" bör du ha en hel del mark till ditt förfogande. Annars uppnår du inte rätta effekten. Vad jag förstår äger du redan en fastighet, och har därför redan där begränsat dig en smula. 2. Fundera igenom vad du har för VISION, och sätt den på pränt med egna ord och kanske
Dave: Har alltid trott att när man pratar om taknockshöjden, så menar man helt enkelt från nocken lodrätt ner till marken. Men efter diverse trådar i olika delar av forumet, så verkar det inte riktigt vara så enkelt. Det skrivs om medelvärden, lutning på marken osv. Vad är det som gäller egentligen? Tänkte ställa huset i en svacka och sen schakta "upp" svackan. Har det någon betydelse
Dahlino: [citat] vi väntar oxå på bygglov o jag undrar nu när du säger att ni fick rita om huset 5 ggr. hur blev det m bygglovsavgiften då? fick ni betala den 5 ggr!!??
hireliath: Håller på och renoverar mitt hus och ett nytt badrum skall fixas (det finns inget tidigare) och jag behöver dra helt nya stammar. Min fråga till er är behöver jag bygglov för det eller räcker det bygganmälan? Jag har bygglov på den yttre avloppsdragningen!
__OJ__: Vi har Wc/dush på mellanplanet men den är liten och vill flytta ner detta i källaren för att få mer plats. Detta innebär att ingen toa/dush finns kvar på entreplanet, frågan är om man kan göra så eller det blir problem? Det jag kan göra är att ha kvar en liten toa men dush försvinner ner...
volvo: Ett tvärsnitt av ditt hus som visar (i princip) hur det är uppbyggt. Detta är något som din konstruktör får ta fram. Dessutom behöver du ka en KA och en kontrollplan framme till samrådsmötet.
Raven190: Godmorgon Tackar för svaret. Med andra ord så blir liknande fall prejudicerande för länsrätt etc. Jag har hittat fall som Kammarrätten har tagit ställning i och då ser det bra ut för min del hos Länsrätten. /Anders
billy_baver: Kvalificerad gissning: Begreppet "befintlig grund" är inget annat än en rent teknisk term utan stöd i Plan- & bygglagen. Lagen talar istället om "pågående markanvändning". Jag utgår från att vi talar om en fastighet som INTE ligger inom detaljplanelagt område. Isåfall kan du möjligen hitta stöd i senast beviljade bygglov. Där framgår fastighetens ändamål. Saknas tidigare
hempularen: Förbered fakta och kontakta jurist. Ett bra sätt att börja är ju att prata med villaägarförbundet, där kan du få rådgivning gratis (medlem kan du bli per telefon när du ringer dem för rådgivningen). Då kan du förhoppningsvis få lite mer fakta i stil med att du har solklart rätt, eller att det bara är att glömma. Hamnar du i mellanklassen där du kanske har rätt så bör man i
hempularen: I princip så borde du kunna bygga. Sannolikheten att överklagandet skall gå igenom är troligen ganska litet om ditt bygglov följer detaljplanen. En ganska relevant fråga är ju vad grannen skjuter in sig på. Anmärker han på de faktiska bristern i dina handlingar? Eller är det bara ett allmänt gnällande? Överklagandet borde bara innebära att du får en massa onödigt pappersarbete,
hempularen: Vad gäller bygghöjden: Så tror jag att samma sak gäller där, om höjdfelet är avsevärt och strider mot detaljplanen, så kan man nog åka på att riva. Ofta sätts bygghöjden i detaljplanen till en nivå där det inte skall gå att bygga en inredningsbar vind. Bygghöjden är ju (oftast) höjd till takfot. Om man då bryter mot detta så att man kan ex. inreda vinden så tror jag att dom
steelis: Letade lite å hittade :) ----Utanför detaljplan och samlad bebyggelse får man utan bygglov göra mindre tillbyggnader av bostadshus och komplementbyggnader----. Så stog det på kommunens hemsida, sen räcker det tydligen med en bygganmälan om det ska göras ett ev pannrum.
Tommy_S: Jag ska bygga ett garage för våra två bilar. Vi bor på landsbygden utanför planlagt område. Garaget är tänkt att bli 6,3x7,3=46 kvm. Tyvärr är vårt hus bara 70kvm så det går inte utan bygglov efterom vi får bara bygga 50% av husets storlek... vad är det för Ankeborgsregler?? Hade bostadshuset varit större hade vi alltså sparat både tid och pengar. Fantastiskt. Jag får bygga
gubbe: Ok det var ett intresant sett att se det på. Tror att jag skall prova det.
hempularen: Det är ju inte alltid det finns hos kommunen. När mina föräldrar skulle bygga om sommarstugan på 80-talet (byggd 1961), så visade det sig att kommunen i samband med kommunsammanslagningarna på 60-70 talet blandat ihop sina arkiv så att inga ritningar fanns att finna. Detta passade ganska bra efterssom stugan hade ganska stora avvikelser från det ursprungliga bygglovet (typ en extra
swecul: har fått förslag om att mura upp istället och låta huset stå på knallen.... kanske är bättre? man får ju iaf finare utsikt ju högre upp man kommer!
Habbe: I den kommun jag bygger i stämmer allt det som sagts ovan. Hade själv garaget sammanbyggt med huset och en meter till tomtgräns i min första bygglovsansökan. Byggnadsnämnden krävde grannens medgivande och denne sa nej så det var bara att börja om processen och rita ett fristående garage.
AnnaKanin: Istället för bandspelare kan det vara bra att i slutet av mötet sammanfatta vad som sagt, bestämts o/e lovats, skriva ner detta kortfattat och få samtliga på mötet att underteckna.
planera: Hej Jätte tråkigt ! Det låter som din granne inte vet vad en borrad brunn är Låter som personen i fråga är en gammal person som inte följer utveklingen i samhället. Kanske du ska förklara på ett annat sätt så du får honom åt rätt håll så att säga. Med att tala om att chansen till ett sämre vatten blir mindre genom borrad brunn istället för grävd brunn o avsett om ni börjar
WeeBe: Det kostar inget att överklaga till Länsrätten. Ska man sedan överklaga till Kammarrätten eller högre instans så krävs prövningstillstånd. Med andra ord är allt som behövs en penna, ett A4 papper och ett frimärke så kan man överklaga.
kalleanka70: ;D ;D Det finns nog en del som skulle vilja göra det......
funkisen: Mina synpunkter har lämnats in enligt ovan och bemöts enligt ovan. Men som sagt: Jag har inget problem med det längre. :)
WeeBe: Det finns ingen gräns för hur lång tid ett bygglov får ta. Däremot är kommunerna givetvis angelägna att ha en skyndsam bygglovshantering. De saker man kan göra för att påskynda processen är (enligt min erfarenhet) - Ta en tidig kontakt med handläggaren om dina byggnationsplaner - Läs noga igenom planbestämmelserna - Om du vill frångå dessa planer förankra dina ideér och hör om