Byggahus.se

Inga ritningar...

1. M
    Medlem · 32 inlägg

MarieHbg

Medlem
    Vi vill bygga en braskamin i vårat hus och som jag har förstått det behöver vi ett bygganmalan. Nu är problemet att vi inte har några ritningar på huset. Hur får vi fram nya ritningar? Är det bara att mäta och rita på millimeterpapper? Vilka ritningar är det som behövs?

2. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Re: Inga ritningar...

Ritningar på ditt hus ska finnas på kommunen. Dom har det i arkiv sj fick jag hämta ritningar på ett hus som var byggt 1956. Så det ska finnas där. ;)

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Ritningar på befintligt utseende skall finnas i kommunens fastighetsarkiv.
    Du behöver planer och fasader i skala 1:100.
    På kopian, som, du daterar med dagens datum, ritar du in placeringen av kaminen och skorstenen.
    Tänk på att skorstenen skall sticka upp 1 m ovanför takets högsta punkt och vara nåbar med takstegar eller liknande för sotaren.

4. B
    Medlem · 5 840 inlägg

Kommunen arkiverar ritningar som hör till samtliga bygglovsärenden som genom tiderna behandlats av byggnadsnämnden. Om bygglov aldrig har beviljats finns därför heller ingen ritning hos kommunen.

Vilka bygglovsritningar som behövs för braskamin vet kommunens sotare. Det är nämligen han som ska slutbesikta den färdiga anläggningen innan ni väl tar den i bruk.

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 954 inlägg

hempularen

Moderator

Det är ju inte alltid det finns hos kommunen.

När mina föräldrar skulle bygga om sommarstugan på 80-talet (byggd 1961), så visade det sig att kommunen i samband med kommunsammanslagningarna på 60-70 talet blandat ihop sina arkiv så att inga ritningar fanns att finna.

Detta passade ganska bra efterssom stugan hade ganska stora avvikelser från det ursprungliga bygglovet (typ en extra våning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.