Bygglov
gaia: [citat] No ja, det ser ju ljusare ut .... med dräneringen och växter istället för murar av betong. Det finns faktiskt branta lutningar i naturen också och det kan bli riktigt snyggt när planterade växter hunnit etablera sej ;). Att din granne bygger sitt hus på, enligt dina gissningar, osäkert utfylld mark bör inte vara någon problem för dej. Du kan vara säker att hans största
klaskarlsson: [citat] När du stämde av - vad sade dom ? Jag funderar på att antingen skriva mig själv eller en bekant med en byggfirma. Han har ju erfarenhet, men är ingen byggnadsinspektör, jag har en ingejörsutbildning, men inte inom byggsektorn :) /K
billy_baver: Gällande plan- och bygglag ger inte kommunen möjlighet att hindra folk att bo året runt i sommarstuga. Reglerna du talar om måste härröra från någon föråldrad "områdesplan". Kommunens enda möjlighet att stävja permanent bosättning är att så snävt begränsa tillåten boytan, att ingen kommer på tanken att flytta dit.
grodis: [citat] Nu är det nog inte brandklassningen som är problemet, en vägg kan alltid byggas så att den är brandklassad och uppfyller brandkraven. Vad du skall ta reda är vad planbestämmelsera säger, troligen får man enligt plan inte bygga närmare tomtgräns än 4,5 m...
Kjell_G: Visst är det kul med bygglov, bara man fixat allt annat så kan ju bygget dra igång. Berättade tidigare om bygglovet som var klart före semestern men sen tog det VÄLDIGT lång tid innan vi fick offerter, byggkreditiv och div papper. Nu återstår Gar-bo, eländes elände eftersom det inte verkar ge nåt utbyte, och en bra rörmokare innan byggsamrådet. SEN kanske spaden kommer i jord men
dovienya: det är för att en rullstol skall rymmas vid sidan om sängen och bakom sängen, så tanken är god... men blir jag rullstolsburen så skulle jag nog satsa på ett annat sätt; mindre säng tex... alla har inte 2meterssängar, men hon ville inte ge sig,... "nåja, vad är 10cm" tänkte jag och drog.. nu blir det husbygge i december istället för mars :D
billy_baver: Trots allt har väl fasaden varit "förvanskad" i många sekler. Den delikata frågan är därför om ett återställande till ursprungligt skick är liktydigt med bygglovspliktig förändring. Det skulle jag också bra gärna vilja veta.
hempularen: Det som jag tror kan vara lite besvärligt med edn sådan klausul är att det kan ju ta ganska lång tid för er att dels ta fram underlag för en bygglovsansökan, och dels att få den beviljad. Om man ser till handläggningstiden så är den ofta ca 3 månader, med lite strul (detaljer som skall ändras) blir den lät det dubbla. Dessförinnan har ni kanske haft en arkitekt att jobba med
murjek: Vi har nu fått bygglov utan större problem än att vi var tvungna att bevisa att vi har enskild fiskerätt enligt Fiskelagen 1993:787 14 § samt 21 § punkt 2. Vilket innebär rätt att uppsätta fiskebyggnad för förvaring av båt och fiskeredskap. Är det någon annan som har erfarenhet av fiskerätt?
fiddeli: hej och tack! skönt att höra att man har rätt för sig någon gång ... mvh fiddeli
Faidros: Det skiljer säkert mellan kommunerna. Har för mig att jag betalade ungefär en femhundring för en liknande bygganmälan.
christi: Läs detaljplanen noga och kolla. I vårt fall fick vi bygglov för vårt 1½-plan hus som sedan i länsstyrelsen räknas som 2-plans hus beroende på en vinkel - vilket gjorde att vi helt plötsligt fick avvikelser. Säg till tjänstemannen att du vill bygga ett 1-plans hus och inreda vindsvåningen och fråga om det går. Små förändringar kan påverka hela huset.
byggnissa: [citat] Först bör man kanske ta reda på hur många ägare samfälligheten/gemensamhetsanläggningen har. Har den en massa delägare motsätter sig säkert någon att den säljs till jocke2100.....
Gargamel: Enligt PBL får man utanför planlagt område bygga ekonomibyggnader utan bygglov om så krävs "för näringens behov". Det som uttalat krävs är alltså att byggnaden ska användas inom jordbruket. Det är inte ens nödvändigt att fastigheten där byggnaden ska uppföras hos skatteverket är klassad som jordbruksfastighet, även om det förstås underlättar. Likaså underlättar det om man
habokihu: Kul att läsa om ditt bygglov på berget. Om det är så att kommunen håller på med en ny detaljplan för området där din tomt senare ska ingå behöver du föra en diskussion med planarkitekten (som upprättar detaljplanen) Detaljplanen kommer troligen att ange en maximal yta som man får bebygga. Tänk om det begränsar det till mindre storlek ller på annat sätt så att ditt drömhus inte
habokihu: Lite om prickmark 6 m från väg. OM man har ett garage behövs ca 6 m för att bilen ska få plats framför garagedörren och du ska kunna öppna den utan att bilen står utanför tomten. Det är en av anledningarna till att 6 m ofta används som byggförbudmark. Ibland är det också en gestaltningsfråga där ,man vill få husen och garagen i en viss placering på tomten så att gaturummet ges
saturnus: Kanske också bra om Du försöker sätta dig in i grannens ändrade boende, för att du vill bygga ditt garage lite högre. Det blir för det mesta bråk när man bygger mot grannens södersida, vilket är naturligt. Sätter grannen sig emot en höjning av garaget, har Du små möjligheter att få rätt.
volvo: Allt arbete med nya PBL ligger nere tills efter valet. Inga delar av PBL08 börjar gälla innan hela lagen trätt i kraft. Dock tror jag inte att 8.3.3. kommer att beröras av de nya redigeringarna.
Forsgren: Nej, det är sant. I vårt fall är det just angränsning till allmäning som anledningen till det hela. Det är skog med, c.a 100 meter till nästa hus. I vårt fall är det berg på hela tomten så det är inte själva anledningen här. Tack för återkoppling. För oss är dock grundfrågan densamma - söka diskussion kring hur vi kan använda del av denna prickmark. Ska som många föreslagit
akeller: Tack för svaren, det låter kanon. Vi har faktiskt förstärkt mot vägen gentemot hur det var innan. Dessutom tänkte jag sätta upp ett snyggt staket runt om så att ingen "råkar" dratta i och drunkna.
billy_baver: Ifall det kan bevisas civilrättsligt att byggnadsnämnden agerat mer än ringa oaktsamt eller vårdslöst blir nämndemännen personligt betalningsansvariga för den skada de vållat. Detta har tyvärr aldrig prövats. Men möjligheten finns där.
hempularen: måste väl slå i en spik eller så inom 2 år, men sedan har man 5 år på sig.
christi: Blanketten finns på internet, stadsbyggnadskontoret i alla fall i Stockholm.
christi: Det var en dyr tomtkarta, vår kostade 5000 och då skickade jag ändå efter det ett flertal gånger både på papper och digitalt. Beviljat bygglov brukar vara slutkostnad för denna del samt för bygganmälan etc. Så det verkar inte som att du kommer att få flera räkningar. Hade du behövt betala för detaljplanering tror jag att det hade ingått i bygglovskostnaden. Vi betalade dock inte
saturnus: Den eviga frågan; Vem skall få bygga framför vem. Om ert bygge följer detaljplanen, har grannen mycket små chanser att få rätt. Om ärendet hamnar i domstol, och ni märker att grannens argument delvis går hem, så var inte omöjliga själva. O`key vi kan flytta huset 80cm längre österut, eller något ditåt. Men jag tror inte ni skall behöva oroa er. Men vad ni bör kolla upp, är hur
skyten: Bor du i planerat område krävs absolut byggnadstillstånd, annars kanske en bygganmälan är tillräcklig.