Byggahus.se

Byggproblem

1. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem
    HEJ alla glada!
    Jag har ett litet problem. har tänkt att försöka bygga ett garage på70m2.
    Plan ritningen säger att ett garagefår vara max 30m2, den är från 1928.
    Men samtidigt så står det att man får bebygga 1/5 av tomten.
    Det skulle innebära att jag skulle få bebygga 260m2 av tomten.
    Huset har en yta av 100m2, så det skulle vara 160m2 kvar att bygga.
    Det jag undrar nu om det finns någon som har ett förslag hur jag skall agera gentemot byggnadsnämden.
    Eller hur jag skulle kunna placera detta.
    Vad innebär vidbyggt? Räcker det med ett plank som ansluter till huset.
    Tack på förhand.

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Byggproblem

Detaljplanen måste du följa oavsett hur gammal den är, 30kvm gäller. Ett vidbyggt garage är vidbyggt = ett plank räcker alltså inte. Däremot kan du kanske bygga en gång emellan som binder ihop huset och garaget men ändå ger lite luftigare intryck. En länk mellan hus och garage gör ju också att du kan gå i emellan i strumplästen ;)

Du har ju dessutom kvar möjligheten att bygga ett förråd eller liknande :D

3. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Prata med den ansvariga på bygglovsavdelningen om hur de ser på dispenser för större garage. Med en så gammal detaljplan är det inte helt osannolikt att avvikelser från detaljplanen kan godkännas.

Du kan också kolla om några i samma planområde fått dispens för att bygga större garage. Om flera fått dispens är nog sannolikheten god för dig också att kunna få, och du kan isåfall peka på att detaljplanen redan i praktiken satts ur spel på denna punkt och att annan praxis tycks gälla för området.

Söka bygglov med dispens från detaljplanen kan du ju dock alltid göra utan att ha gjort något av ovanstående.

4. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem

Tackar så mycket för hjälpen.
    Det blir nog så att jag tar en dust med nämden först.
    Om det inte går så bygger jag nog en gång till garaget (som sedan kommer att blåsa bort i nägon storm efter slutbesiktning)

5. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

För det första:
    Det finns inget som heter dispens längre. Det försvann när plan och bygglagen infördes 1987. På dispenstidens glada dagar kunde man få göra i stort sett vad som helst. Numera heter det mindre avvikelse och vad det är, är fastställt i högre rättsinstanser. En mindre avvikelse från byggnadsarean är omkring 10%.

För det andra:
    En detaljplan ger dig vissa rättigheter och vissa skyldigheter. MEN den ger också DIG en säkerhet. Du vet vad dina grannar får och inte får göra. Du vet mao vad som kan hända på granntomterna.

För det tredje:
    Varför inte acceptera de regler som finns utan att behöva tjafsa??????? Även om andra har fått dispens (alltså fått bygglov före 87) på garage på 70kvm så har du inte en chans. Idag är det inte en mindre avvikelse.

Lägg istället din energi på att rita ett smart garage som är länkat till huset. Det kommer att gå mycket fortare och bli roligare för alla parter.

6. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem

Det är så här att på 30m2+10% så kommer man ju knapt in med en bil.
    Vibor i ett gammalt område så om jag skulle länka garaget direkt till huset så kan jag inte komma in på tomten med någonting.
    Vi har ju en uppväxt trädgård med diverse frukträd, och dom vill vi inte averka för ett garage. Det enda somvigör nu är att vi lägger igen är ett potatisland.
    Det som jag tycker är konstigt är att man inte kan ta hänsyn till att 1928 hade dom flesta ingen bil men idag har dom flesta två bilar. så det har inte följt med utvecklingen i sammhället. Så det får nog bli en dust med byggnadsnämden tror jag.
    Varför skall jag ge mig när grannarna har fått större utan vidare

7. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Tyvärr kan det inte alltid vara rättvist. Jag tror faktiskt att kommunen tycker att detaljplanen är lika dum som du. Men det är som med hastighetsbegränsningar, dom måste följas oavsett.

Det du kan göra är att begära en detaljplaneändring. Det borde räcka med ett tillägg till detaljplanen. Den är inte så dyr (i vår kommun får man betala själv) och tar inte så lång tid. Fråga kommunen hur du ska gå tillväga för att lämna in en sådan ansökan. Och om du kan få fler grannar med dig dessto bättre.

Lycka till!

8. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem

Det var en väg att gå
    Tackar för tipset.

9. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem

Nu har tvisten med byggnadsnämden börjat.
    Har konstaterat att det finns ett större garage på samma gata,vilket jag påpekade för dem. Då fick jag svaret att har ett misstag blivit begånget så skall det inte upprepas.
    Jag har en fundering? Det står på ritningen att Garage,uthus,lusthus inte får överstiga 30m2, kan man begära att få bygga ett garage och ett uthus på samma ansökan? Är det någon som har gjort detta?
    Är det någon som vet vad det är för miniumkrav för att det skall räknas som sammanbyggt med huset,räcker det med ett plank?

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 690 inlägg

hempularen

Moderator

Det där med minimumkrav för att räknas som sambyggt med huset får du säkert ett bra tips om av myndigheten. Dom är troligen inte alls omedgörliga, så öänge dom bara inte alltför uppenbart bryte mot reglerna.

Om du ex ritar in en gång mellan hus och garage, så är det inte säkert att du behöver bygga den, när väl garaget står där så går du in och begär ändring av bygglovet, så att du slipper bygga gången. Med lite tur så släpper dom igenom ändringen i det läget. Eller om du anlitar en "riktig" KA så kanske du kan få honom att godkänna bygget utan gången, deklarera det som byggfel, samma sak. Med lite tur så bråkar inte stadsbyggnadskontoret (vissa avvikelser får man igenom på det viset).

11. G
    Medlem · 30 inlägg

gubbe

Medlem

Ok det var ett intresant sett att se det på.
    Tror att jag skall prova det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.