Bygglov
skyten: Bygglov av den magnituden som här avses, brukar i de flesta kommuner delegeras till tjänstemän, och nämnden behandlar ärendena ganska flyktigt i klump. Prata med stadsarkitekten, får du med dej honom, blir det lättare. Du kan oxå ta kontakt med en eller flera politker i nämnden som aktualiserar ärendet vid nämndens sammanträde, så det kan diskuteras och inte bara klubbas i klump. Det
skyten: Det går alldeles utmärkt att sova i garage, eller för den delen kontor, om man själv äger byggnaden. Andra krav finns för uthyrning. Naturligtvis god ide att kolla utrymning och andra säkerhetsaspekter. Har bekanta i dessa bostadsbristtider som bor i ett lager, han är skriven hos sina föräldrar, men ingen kan förbjuda honom att övernatta på sin arbetsplats, om det nu är för att han
hempularen: En detalj som en byggjuriskt bevandrad person berättade för mig en gång är att det är oerhört viktigt vilken ordning saker står i konttraktet. Om du i ett avtal dels hänvisar till allmäna byggregler (typ. HusAMAxxx), och sedan specificerar ett antal avvikelser (typ vitvaror skall vara av fabrikat Miele) , eller om du först specificerar ett antal detaljer om bygget och sedan på slutet
Ms_IT-Nisse: Jag måste bara flika in hur vi gjorde: Vi har en tomt i Småland och vi kollade med kommunen om vi fick sätta upp en "byggbod" som vi sedan skall flytta/riva när huset är byggt och detta var helt ok. Annars så tror jag faktiskt att man kan söka bygglov för att ex sätta upp en byggbod/husvagn på tomten om den skall stå där en längre tid. Lycka till!
_Valle_: Jo, det är ungefär så jag spekulerar... ::) Vill gärna bygga 1-planare + garage men är rädd att man efter några år ångrar sig och önskar man hade några kvm kvar att få bygga på av någon anledning.... :-? Alternativer är ju att bygga typ 2-planare + större garage för att dessutom ha kvar kvadratmetrar att bygga ev. redskapsbod/bastustuga osv osv .. /V
hempularen: Har iofs ingen störe erfarenhet av problemställningen, men i princip så har man inte rätt till ersättning för ombud vid mål i förvaltningsdomstolar. Tror inte att någon försäkring täcker detta heller. Som förberedelse så borde det ju vara bra att ha med ordentligt ritningsmaterial som visar hur huset kommer att ligga och se ut. Grannen kommer ju troligen med yviga gester och
Johan Gunverth: [citat] Syftningsfel av mig. Huset behövde naturligtvis bygglov. Av någon anledning behövde vi dock inget samrådsmöte. Det förvånade alla andra parter. Det verkar vara lite statsbyggnad-med-vänster-hand i mitt fall. Gäststugan behöver ju bara bygganmälan. I samlad bebyggelse.
byggnissa: [citat] Du får bygga ett skärmtak på max 12 kvm över entrén utan bygglov, med grannens medgivande kan du bygga den ända fram till tomtgränsen(får dock inte sticka ut mer än 3,0 m från fasadlivet).
byggnissa: [citat] Om ni redan har bygglov så bygger ni ju inte mer än tillåtet, sök i så fall bygglov för fasadändring om ni ska bygga in entrén samt carporten.
byggnissa: Om ni nu söker förhandsbesked kom ihåg att detta besked gäller i två år, alltså sök bygglov inom två efter givet förhandsbesked.
viltfjall: Fast å andra sidan borde det ju OM man skrämmer bort alla andra inte landa på "2 mille" utan kanske kan vara en helt OK affär. Räkna på det! Skräms... :)
jedwardh: Kanske min kommun grabbar efter mer än vad de vill ha? Skriver nått enkelt så kan de inte klaga i efterhand iaf. Tack för hjälpen
Trinn: Hej, tyvärr måste man ha bygglov för att inreda källare. Om man ökar bostadsytan så måste man ha bygglov, jag antar att den nu betecknas som biyta? Vi sökte bygglov för att inreda vår källare men nekades, de kom dessutom ut på inspektion och filmade då de visste att många inreder sina källare efter nekat bygglov. Vi frågade om vi fick öppna upp för en trappa iallafall med det
hempularen: Låter som du bygger utanför detaljplan. Då tror jag att storleksreglerna är lite flytande.
hempularen: Hela tanken med 4,5 meter som ju är ett standardavstånd, är brandskydd. Byggnader skall ligga 9 meter från varandra, då fördelar man 4,5 m per sida. jag misstänker att om du har mer än 9 meter från garaget till hans hus (vet inte om uterummet räknas), så ökar dina chanser en del. Om du kan nöja dig med en carport, så har jag förstått att då bryr man sig inte om
Kjell_G: Grattis, det var raskt marscherat! Läste på tv4 om hur olika lång tid byggloven kunde ta i våra kommuner (http://tv4.se/479774.html). Det fanns också uppgifter om att Norge hade lagstadgat att det inte fick ta mer än 12 veckor att behandla ett ärende. Bara hårt arbete kvar ;), lycka till /me
saturnus: [citat] Allt för uppenbart att tjänstemannen sitter och lusläser vad som skrivs här på Forumet ;D ;D, men Grattis ändå.
David_Berglund: Jag förstår hur du menar.. Men jag vill juh få kommunen att se på det genom en allmänsäkerhets synvinkel och se att de kan förbättra den genom att bli av me min carport. För att de har bedömt den som olämplig är de inget snack om. Den ligger nästan på vägen, och samma person, på stadsbyggnadskontoret, som berättade om cykelvägsplanerna sa något i stil med: "Den där carporten
hempularen: I princip så är det den yta som byggnaden upptar på marken, dvs om du får ha 2 plan så kostar inte det andra planet någonting. Ytan mäts från fasaden rakt ned i marken, smärre detaljer som sticker ut räknas inte (ex har jag för mig att om du har fasad med lockpanel så räknas inte "locket"). Alla konstruktioner som sticker upp mer än 50cm (tydligen ibland 60cm) räknas in. Takytor
Familjen_Bygg: Är det samma omgivningspåverkan behöver ni inget nytt bygglov. :o :o :o Troligtvis är det väl inte på det sättet och då behöver ni sannolikt nytt bygglov. :-/ Lycka till! :) :) :)
Douglas: Är området ni bor i detaljplanelagt? I så fall måste ni ha rivningslov ja, men om det ligger utanför detaljplan räcker det med en rivningsanmälan och detta endast för huvudbyggnad. Min tomt hade en stuga (35kvm), ett gästhus (ca 20 kvm) och ett uthus (lada) när jag köpte den. Kommunen håller just nu på att detaljplanelägga området men den hinner inte bli klar innan jag ska riva
yonna: Nej, luften är absolut inte fri. Jag hade en gång en granne som satte upp en friggebod i tomtgränsen med takutsprång in på min tomt. De fick faktiskt flytta den 4 m in på sin tomt ... och sen pratade inte grannen mer med mig ;D - och sålde fastigheten och nya ägaren rev åbäket ;D ;D ;D
swecul: hmm....jo.... men jag kör nog på "den dagen den sorgen" om det blir av att han/hon mäter boden...
lier: Ute på landsbygden e det sällan bygglov behövs vare sig du ska bygga till eller riva. Bor du inom tätbebyggt så behövs oftast bygglov. Men enklast e ju om du kontaktar kommunen du tillhör. Då får du enklast svar på dina frågor. När vi lämnade in för husbygget så tog det 3veckor. Men jag vet att grannkommunen får vänta betydligt längre på sina bygglov. Vet du vad du ska bygga
frazz: [citat] Ja nu har jag ått lite tid att skriva igen .. Nu har ärendet återremmiterats från byggnadsnämnden 2 ggr och skall upp i Augusti igen för 3:dje gången.. Kommunen vill tvinga oss att se till att våra grannar kopplar på vår infiltration.. Så deras motivering har varit att lös det. När grannarna vill koppla på så kan vi tänka på det igen. DVilken laglig rätt har jag att
antelund: Oftsat krävs det inget bygglov för ett trädäck som inte lyfter mer än 50-60cm över marken. Staketet kan möjligen kräva ett bygglov om det sträcker sig mer än 380cm ut från huset, mer än 180cm högt och om det är inom 4,5 m från tomtgränsen. Sedan kanske stadsarkitekten har synpunkter på dess utförande. Ring och prata med ditt stadsbyggnadskontor så får du klara besked. //A
David_Berglund: Jag har nyss köpt ett hus, med en gammal sliten carport. Den ligger precis på tomtgränsen, och öppningen vätter mot vägen. Ja de ligger nästan på vägen, om man ska vara ärlig. Stommen är en leka-mur som är ca: 1,5m hög, och ovanpå det tät, oisolerad vägg och plåttak. Idag sticker muren ut lite mer än den ovanliggande träväggen gör. Dvs om man utnyttjade hela muren skulle
Kjell_G: Lite pretentiöst att svara på egna inlägg, men nu är det KLART, vi gjorde förändringen som jag beskrev alltså minskade från 14x13 till 12x13 och gjorde samma spröjs som övriga fönster. Mail o tfn, jättesmidigt, in med reviderade ritningar o saken är klar. Bara resten kvar alltså, men det kommer säkert uppdateringar i fallet, utan att lova några flashiga hemsidor men kameran ska