1 301 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
10kvm som gäller?
Bygglov för vad?
I komunen där jag bor, får man bygga ut 40% av byggytan eller max 50 kvm beroende vad som inträffar först och att det inte är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Men detta gäller bara hus på icke planlagt område (=På landet)
I komunen där jag bor, får man bygga ut 40% av byggytan eller max 50 kvm beroende vad som inträffar först och att det inte är närmare än 4,5 meter till tomtgräns. Men detta gäller bara hus på icke planlagt område (=På landet)
Matarese skrev:
Funderar på ett pannrum för vedpanna+ackar å kulvert till huset vi håller på att bygga. Bor på landet
Friggebod får byggas utan bygglov och är på 10m².steelis skrev:
Friggebod är inte lämpligt för pannrum eftersom den lätt skall gå att flytta och ev skorstenspipa skall nå min 1 m över högsta husets nock (bostadshuset?).
För pannrum med eldstad så behöver du åtminstone göra anmälan av eldstad/rökkanal antagligen krävs även bygglov, om inte det kan räknas till ekonomibyggnad till jordbruksfastighet.
/Patrik
Letade lite å hittade
----Utanför detaljplan och samlad bebyggelse får man
utan bygglov göra mindre tillbyggnader av bostadshus och
komplementbyggnader----. Så stog det på kommunens hemsida, sen räcker det tydligen med en bygganmälan om det ska göras ett ev pannrum.
utan bygglov göra mindre tillbyggnader av bostadshus och
komplementbyggnader----. Så stog det på kommunens hemsida, sen räcker det tydligen med en bygganmälan om det ska göras ett ev pannrum.
Klicka här för att svara