Bygglov
billy_baver: Visst är det så, Jonas. Jag har med egna ögon sett både det ena och det andra. Det finns kommuner med höga avgifter utan valuta för pengarna. Och det finns ställen där man inte ens får valuta för låga avgifter. Din verkliga poäng är att bygglovsavgifterna faktiskt KAN vara värda sitt pris.
volvo: Höjden på vad olika kommuner kräver bygglov på kan variera. Dock kan de inte motsätta sig att du byter ut ett staket mot ett annat i samma höjd. Bara du inte ersätter staketet med något ogenomsiktligt som plank eller mur eftersom dessa inet räknas som staket.
Faidros: [citat] Jag har också för mig att det är som Elica säger, att man måste ha bygglov även om den är helt under mark. Och i det fallet kan man ju i alla fall inte räkna någon "kulle". Det måste alltså vara innermåttet eller själva "konstruktionens" yttermått man räknar.
jimata: Den yta som garaget täcker på marken är bygglovskrävande och räknas in i 30kvm. Du vinner alltså inget på att sänka takhöjden.
jessica_pontus: Tack för svaret... :) Kan inte tänka oss att det finns en detaljplan för stället... Det är i Varberg vi ska bygga och här håller de på och bygger en hel del så vi hade tänkt att låta byggena dumpa deras överblivna schaktmassor på vår tomt så då blir det ju bara en kostnad för grävaren och hyra för grävmaskinen och platta till förhoppningsvis... ;)
Manberg: Det är väl så att det går bra att bygga närmare tomtgräns än 4,5 meters avstånd om man har skriftligt godkännande från granne, Om nu hans tomt börjar 20 meter från din tomt så är det kanske allmänning däremellan, då vet jag inte reglerna.
ordain: [citat] Jag fick utan problem bygglov utifrån en ritning av garaget som jag gjort helt själv, från start till slut, inklusive höjdutsättning. Ett garage är ju sällan särskilt komplicerat så om man bara kan grunderna eller orkar lära sig dessa så är det inte svårt. Jag ritade garaget på en kväll (3-4 timmar), men då var det ett ganska standard-mässigt dubbel-garage med några
sandhall: [citat] Kan ni inte bygga två byggnader på 2 x 20 som står väldigt nära varandra? För att sedan kanske bygga ihop dem lite halvprovisoriskt. Typ. ;)
Faidros: [citat] Det verkar inte vara något belopp specificerat i lagen: "Vid behovsprövningen skall byggnadsnämnden särskilt beakta de beräknade kostnaderna för åtgärden och försäkringen samt risken för allvarliga fel och skador." Ur Lag (1993:320) om byggfelsförsäkring m.m. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930320.HTM#P1 Byggnadsnämnden i Skinnskatteberg har i alla fall en regel om minst
Varulf: Så här svara luleås byggnads kontor när jag frågade dom om utbyggnad av garage samt utbyggnad av hus. >Hej ! >Skall nedan svara på Dina frågor: > >1) Om Ditt hus är större än 60 kvm eller större får Du bygga ut det med max >30 kvm (50% av bef). >2) Ja det får Du. Begränsningen ligger i att man inte skall kunna uppfatta >garaget som en (blivande) ny huvudbyggnad.
volvo: Det är riktigt som Pasta skriver. KA skall antingen vara rikscertifierad eller godkänd av kommunen. För att bli godkänd av kommunen krävs det att man kan uppvisa sådana kunskaper i bygglagstiftningen i kombination med praktiska kunskaper i byggbranschen så att man kan klara av att vara KA. En rikscertifierad har genom arbetsintyg och skriftliga, regelbundna tentamina bevisat att man är
Pasta: Ja vi har bygglovet klart utan att avstyckningen är klar. Vi sökte föhandsbesked som vi fick godkänt, sedan blev förhandsbeskedet överklagat på felaktiga grunder som inte kommunen tagit ställning till, då gick vi vidare med bygglovet och avstyckning samtidigt. Bygglovet godkändes och då hade vi godkänt bygglov innan förhandsbeskedet. Överklagan av förhandsbeskedet avslogs sedan och
Faidros: Det där har diskuterats här tidigare (se länken nedan). Det verkar vara fasaden man utgår från. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1113649403
Bob_the_builder: [citat] Onekligen måste man känna sig lite rättslös när man får det svar du får! Har bekanta som fick avslag med liknande motivering. Det verkade som om kommunen var lite osäker på vad som ska hända med området i framtiden och därför inte ville tillåta mer "oreglerad" bebyggelse med egna vägar, egna avlopp osv. Jag antar att mina bekanta blev erbjudna att betala en detaljplanering,
Bob_the_builder: Det är oftast svårt att hitta en privat firma som gör det billigare om man inte betalar med Gnosjödollars.
LinaoMarkus: Ahaa! Hmm, rulltrappa är onekligen tilltalande. *smider lömska planer...*
co: http://www.castorbyggkonsult.se Har vi träffat på i samband med vår utbyggnad av hus. Han kändes pålitlig!
OLHA: Känner till att det var till salu men jag tror att dom då begärda 8,5? Ja, som tomt är det intressant, dock måste man deala lite med priset i sådana fall.... Vadå inte fri havsutsikt? Det är väl fri havsutsikt?
Subarumannen: Vi har haft precis samma problem, tråkigt nog. Förbered er på att överklaga till Länsstyrelsen. De har dessvärre en ganska lång handläggningstid, som dock har blivit kortare sista tiden i Västra Götaland. Vi väntar sedan mars -06 på att vårt ärende skall tas upp, och vi lät en jurist (inom detta gebit) föra vår talan. Dessutom kompletterade vi med fotografier. Väntar otåligt
volvo: [citat] OK blandade ihop "genomgång" med "ledning" men i övrigt står jag för min beskrivning......
antelund: [citat] Normalt sett så behövs det ALLTID bygglov för murar inom 4,5 m från tomtgränsen. Själv har jag tillsammans med grannen byggt en mur i tomtgränsen, 1,3 hög och 3,8 lång. Vi måste söka bygglov i efterhand trots det att vi byggt den i samförstånd.
JonasHolm: Japp... Inte kul när man som "amatör" i smanhanget måste kolla och dubbelkolla allt han säger... Det vore ju en trygghet om man hade en oberoende expert på kommunen som man visste att han hade koll, men så bra blev det inte... /Jonas
saturnus: [citat] Mitt plank är inte olovligt, det fastställde kammarrätten. Nu var det inte jag som överklagade kommunens godkända bygglov för planket, utan det var grannen. Men vad gäller kostnader för överklaganden, så tror jag inte dessa påverkar skatte- uttaget något. Överklaganden (besvär) över beslut, är något vi skall värna om, men visst, det har skett en skärpning med bl a
Vreborret: [citat] Nej måttangivelsen (3meter) gäller plank eller mur dvs inte uteplats. jmfr pbl 8:4 punkten 4 8-)
fresve: Jag har idag en balkong som jag anser är för smal för att användas, en utbyggnad på ca 1.5 meter ( ~ 10 m2 ) skule göra den klar mer användbar! Behövs bygglov? Bifogar genväg till bild.. Balkongen skall alltså byggas hus så den blir lika bred som garaget går ut, kolla bild så förstår ni. http://fresus.se/cpg144/displayimage.php?album=9&pos=4
volvo: Svarar på frågorna utifrån antagandet att tomten inte ligger på detaljplanerat område eller ett område där det finns en översiktsplan. [citat] Chansen att få ett bygglov snabbt och smidigt på detta alternativ är stor. Åtminstonde om ni inte bygger högre eller bygger i en alltför avvikande stil. Däremot är det inte alls säkert att det bölir lättare att få bygglov med denna
Faidros: Vad som är en komplementbyggnad verkar inte vara så noga bestämt i plan- och bygglagen. Det ser ut som om kommunerna själva definierat vad en komplementbyggnad är. T.ex. har Svenljunga och Sävsjö inga begränsningar av antalet våningar, medan Uppsala skriver att "en komplementbyggnad är en byggnad i högst en våning". Som du ser tillåter de olika byggnadsyta också. Du måste nog