Byggahus.se

KATASTROFGRANNE!!!

1. A
    Medlem · 218 inlägg

antelund

Medlem
    Hej!

Måste nog vara så att jag har världens mest knäppa granne! Vi byggde ut vårt hus i tomtgränsen mot denna granne. När vi ville söka bygglov förhalade han detta i tre månader eftersom han själv ville bygga ut vägg i vägg och därmed lämna in sina handlingar samtidigt. Vad det förde med sig orkar jag inte ta upp här.

Problemet vi har nu är att det att i samband med att våra takterrasser närmade sig slutförandet fann vi ingen fullgod lösning i tomtgränsen. Vi hade båda sökt bygglov för varsitt galvat staket vilket skulle innebära en 60cm bred spalt mellan våra staket. I samråd med vår gemensamma entreprenör fortsatte vi mura upp skiljeväggen ytterliggare 130cm vilket löste allt.

Nu iefterhand har jag förstått att detta krävde ett bygglov vilket jag har ansökt om. Grannen däremot vägrade skriva på handlingarna. Lämnade in ansökan ändå oh nu ligger handlingarna hos honom för betänkning i tre veckor!

Fråga: Om han nu vägrar skriva under och med motiveringen att han ångrat sig, vad händer då? Hur stor är sannolikheten att han får rätt hos byggnadsnämden tror ni?

Samma granne bygger murar hej vilt nere på tomten utan bygglov samt frångår gällande bygglov med sin carport. Sjuk i huvudet är en underdrift!!!

Som tur är så består muren av två seperata murar som sedan putsats så den ser ut som en.

Tackar på förhand

//A

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 696 inlägg

hempularen

Moderator

Re: KATASTROFGRANNE!!!

Förstår inte riktigt. Har alltås grannen en likadan uppbyggnad av muren som du?

Och du har sökt bygglov i efterhand, men inte grannen?

Är det möjligen så att han är sur för att efterssom du sökt bygglov, så blir även han tvungen att göra det, och bygglovet koster väl en del antar jag.

3. A
    Medlem · 218 inlägg

antelund

Medlem

Re: KATASTROFGRANNE!!!

Ja, när vi byggde till gjorde vi det med seperata väggar med en luftspalt mellan. Muren ovanpå är helt enkelt en förlängning uppåt av våra båda väggar. Sedan är denna putsad så det ser ut som enbart EN hel mur med en gemensam toppinklädnad. Halva muren på min sida och halva på hans.

Pratade med stadsbyggnadskontoret idag och de tyckte enbart han gjorde skit för sig själv. Bygglovschefen var mycket positiv till det hela och menar att grannen dessutom får svårt att motivera en eventuell överklagan av bygglovet jag kommer få. Så var det ur världen ;)

Tack

//A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.