Tycker det ser helt OK ut exteriört, och det är ju det det handlar om. Frågan är väl snarare hur det ser ut från insidan med dom här fönstren.

Om det var jag så skulle jag ta ett snack med KA. Det är ju han som skall intyga att huset är byggt enligt bygglovet. Vissa avvikelser tycker en KA är så små att dom glöms bort i relationshandlingarna som skickas in (alltså en beskrivning på vilka avvikelser som finns). Många avvikelser kan tydligen avskrivas som byggfel (typ att man glömde fasadtjockleken när man stakar ut för grunden så att ett hus "bidde" 20mm för stort. Om KA inte tar upp det extra fönstret så är risken liten att kommunen överhuvudtaget skall upptäcka det. Om du samtidigt inte pratar alltför vitt och brett om fönstret så är risken att en nitisk granne (om skulle råka ha en sådan) skall upptäcka att det finns något att klaga på liten.

En annan variant som man också skulle kunna köra på lite mer lagligt. Är att acceptera borttagningen av fönstret. Så får du bygglovet och kan sätta igång bygget. Sök sedan omedelbart om förändrat bygglov med fönster. Då kan du tvinga upp ärendet i nämnden, och i värsta fall sätta igång en överklagans process. Allt utan att ditt bygge försenas. Handläggaren lägger ju nu in personligt tyckande i processen som han/hon inte har laglig grund för. Men har trumf på hand genom att kunna segdra på ärendet tills ni delar handläggarens personliga smak. I värsta falll så får ni väl bygga med fönstret monterat inne i väggen så att dte bara behöver sågas upp lite senare om överklagande etc skulle dra ut på tiden.

lier skrev:
Tycker det är fint med halvmånefönstren och det skär sig inte heller på erat hus. Så jag fattar inte heller vad problemet är bara för ett fönster  :-/ Förstår inte vad det är handläggarna stör sig på. :-/
Fattar inte heller vad problemet är....
Inte konstigt det tar 3-6 månader att få igenom ett bygglov när de medvetet "stör sig" på folks hus...
Avund? eller vad annars??

hempularen skrev:
En annan variant som man också skulle kunna köra på lite mer lagligt. Är att acceptera borttagningen av fönstret. Så får du bygglovet och kan sätta igång bygget. Sök sedan omedelbart om förändrat bygglov med fönster. Då kan du tvinga upp ärendet i nämnden, och i värsta fall sätta igång en överklagans process. Allt utan att ditt bygge försenas. .

Inte en helt dum idé....... ::)
Börjar bli läge att komma igång med bygget snart så....

Har dom ätit flugsvamp eller?

Om du inte får ha tre fönster så kommer huset att se stympat ut tycker jag.
Det kommer att bli en tom glugg som om huset tappat en tand.
Mittenfönstret på ena sidan väger upp punchverandan på andra sidan.

"Oroligt", det måste väl vara ett av de minst oroliga husen man kan tänka sig.

Som det ser ut nu så tycker jag att det ser ut som jag inbillar mig att ett skärgårdshus skall se ut.

Stå på dig och lycka till!

spikers_corner skrev:
Om du inte får ha tre fönster så kommer huset att se stympat ut tycker jag.
Det kommer att bli en tom glugg som om huset tappat en tand.
Mittenfönstret på ena sidan väger upp punchverandan på andra sidan.
Exakt!!!!
Det är så vår konstruktör ser på saken.
Det är ju betydligt mer symmetri med 3 fönster än med bara 2...

lier skrev:
Tycker det är fint med halvmånefönstren och det skär sig inte heller på erat hus. Så jag fattar inte heller vad problemet är bara för ett fönster :-/ Förstår inte vad det är handläggarna stör sig på. Det vore väll en sak om du skulle ha ett jätte torn på taket eller bygger för stort mm. Men ett fönster??? Mycket att haka upp sig på.. Nä stå på er!! Ni kan väll inte bli nekat bygglov bara för ett stackars litet fönster som dessutom e fint. :-/

Nu är det ju Ekerö vi pratar om - vi har handläggarna som inte fick plats på nedersta nivån hos Dante...

Skämt åsido - förra stadsarkitekten på ekerö fick sparken - det var visst lite för mycket åsikter om exakt vilken färg hus skulle ha (trots att detaljplanen sa att det var irrelevant) och lite för många accepterade flådiga byggen för nära vatten (och så konstigt, fin bil hade han nog också [smiley=evil.gif] )

Personligen tycker jag huset är vackert, och passar utmärkt in med andra hus uppe vid kungsgården och runt svartsjö slott.

Severus, det är inte så jäkla svårt att sätta in ett fönster, jag har gjort det :-) . Timell har ju visat ett antal gånger hur man gör. Bygg utan att bygga in ett dolt fönster, och så sätter du in det själv efter att de varit där och kollat. Bara markera var reglarna sitter innan de stänger väggen.

Eller så ritar du in likadana fönster som på andra sidan, fast utan verandan ;-) Fult - men symmetriskt. Jag vet att man var symmetrifanatiker på 1700-talet - men gällde det inte bara per synlig sida ? Som nån sade, man ser ju aldrig sidorna samtidigt...

Lycka Till!

Mvh
/Angelven

Severus: Bara nyfiken på hur det har gått för er. Har ni haft några framsteg?

Personligen tycker jag att det blir klockren symmetri med 3 fönster, och jag hoppas verkligen att ni får som ni vill till slut.

Gummigum skrev:
Ja jag är nog också benägen å fundera över valet av halvmånefönstren faktiskt. Bra å få veta vad de heter, jag har alltid kallat dem citronskivefönster ;-)
De heter egentligen lunettfönster, fick jag lära mig av en arkitekt.

Jag bara måste fråga...

visst rör det sig om 2 fönster på baksidan av huset och 3 fönster på framsidan av huset?

Hur i h-e kan handläggaren på kommunen få det till att det blir osymmetriskt? Kanske när man lägger ritningen av framsidan och baksidan bredvid varandra, men i verkligheten så måste handläggaren springa som en galning fram och tillbaka för att överhuvudtaget se att fönsterantalet skiljer sig åt.

Jag röstar för att du kör på Hempularens lagliga variant och överklagar när ni väl börjat bygga. Om inte annat för att officiellt visa för kommunen att de gör fel och förhoppningsvis underlätta för kommande nybyggare.

Nu bad Severus visserligen inte om en recention av huset. Måste ändå säga jag tycker det verkar bli en trevlig stuga. Men jag har ett par konstruktiva uppslag:

1. Fönster av den omtvistade typen brukar man hitta inne i takfotsvindar, nästan ända nere vid golvet. I ert fall hamnar fönstren i boningsrum. Inget fel i detta, men jag upptäcker att arkitekten placerat fönstrens undersida på samma höjd från golvet som rummets övriga fönster. Detta är alltså ett brott mot byggtraditionen, vilket medför att fönstren hamnar - en aning oproportionellt - högt upp under takfoten. Om ni sänker fönstren ned mot golvet upptäcker ni att fasaden får en helt annan harmoni. Dessutom får ni trevlig - diagonal - ögonkontakt mellan sovrummen och trädgården därnere. Gå in i ett par gamla hus och kolla själv hur det känns!

2. Jag har all förståelse om du - av kostnadsskäl - väljer bort frontespis över entrén. Men tycker du inte själv att trädgårdsfasaden är snyggare än entrésidan? En kompromiss KANSKE kunde vara att markera mittpartiet med en annan typ eller storlek av fönster än på axlarna.

Jag ser på bloggen att ni fått bygglov!?
Då är det bara att gratulera :)

Blev ni tvungna att göra någar förändringar?

spikers_corner skrev:
Jag ser på bloggen att ni fått bygglov!?
Då är det bara att gratulera  :)

Blev ni tvungna att göra någar förändringar?
Tack!

Massor med förändringar....... >:(
Har inte lagt in det som blev godkänt på bloggen ännu.
Anledningen är att ritningarna denna gång gick direkt till arkitektkontoret och inte på min mail :(

Fönstrena blev som jag villa ha från början, mot konstruktörens vilja ;D
Och de gick igenom hos kommunen!!!

Liggande/stående panel fick vi inte ha...

Och så försvann det tredje halvmåne fönstret

Vet av egen erfarenhet att Ekerö kan vara mycket tuffa men det är inget mot vad en annan Stockholmskommun är. Jag hjälper några med ett bygglov där stadsarkitekten förutom fönster i princip bestämt färg på panel och tak i ett område med mycket brokig bebyggelse. Visst kan man köra sitt eget race men då får man räkna med minst ett halvårs väntan till. Det blir till att låtsas lyssna intresserat och utropa lovord till "förslagen" från småpåven. ::)

Det som slår mig är hur lite dessa "smakdomare" ofta vet. Kopplar man in riktiga experter, dvs konsulter som får betalt av kunden på frivillig basis, står de ofta frågande inför stadsarkitektens "förslag".

Tycker annars just ingenting om Severins fönster. Har den något knäppa åsikten att det är hans hus och att han borde få bygga såsom han vill bo. ;)

mvh
David

Hej Serverus.
Jag var inne på er hemsida.
Jösses va ni får mycket för era pengar!
500000 för tomten!
1 654000 + 300000 för hela herrgårde
Hur har ni lyckats med detta?
Jag är helt fascinerad!
Har hört att det i princip inte GÅR att bygga under 2000000!
n!!!???
Hur mkt räknar ni tillkommer i andra kostnader? Bygglov, ingår grund?, ingår byggherrekostnader? m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.