S
Skaune: Ja vet jag, 221 är fritidshus och 220 helår permanenthus. Säga att den tomt får bygga 1 ½ plan och får bygga hur stor man vill ända till 4 meter från gräns. Men vad är skillnad handlar om 221 och 220. Skillnad det någonting handlar om pengar. Förut hade banklån var seperat mellan 221 o 220 men nu är de samma ränta. Kunde inte hitta information vad skillnad regler mellan 221 och
0 svar · 4,6k läst
F
Forsgren: Ja, jag instämmer med föregående inlägg. Att fylla upp massor mm för att få det per definition som ett soutteränghus skall vara ok, dock så kräver det ju ett marklov också då man förändrar höjden på marken.
2 svar · 7,1k läst
M
mattias_j: Ja, garaget är väl egentligen en utbyggnad, det är mest platsbrist som gör att vi sätter ihop garaget med huset. Men det kommer ändå att vara samma tak över hus och garage och det blir en ingång från garaget till huset. Huset är ett 1-plans och det är därför ingen övervåning på det.
2 svar · 6,3k läst
K
Knaparn: Tack för snabba svar! Troligt blir att vi bygger som vi tänkt och hoppas på det bästa.. =)
3 svar · 11,3k läst
A
alexaGBG: Tack för råden! Ska börja kolla upp detta lite noggrannare nu. Tyvärr har jag hört att det beror lite på vem man får prata med på kommunen. Får väl muta med en bulle kanske :-)
5 svar · 4,4k läst
bonnier
bonnier: Verkar som Per66 har slutat besöka denna sida och inte kan tala om för oss hur det slutade...man inser ibland att man ändå har det ganska bra även om man kan irritera sig otroligt på grannar.
22 svar · 3,0k läst
A
AndreasK: Lerum har 30 kvm som max. Ingen begränsning på antalet gånger man bygger 30 kvm.
4 svar · 6,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det värmer att höra! Kör hårt, och lycka till nu.
14 svar · 3,6k läst
Fasting65
Fasting65: ALLA fastighetsägare skall skriva på. Det skrev jag tidigare. Vissa hus/fastighetsägare har en fastighetsägare, andra har två. En del har fler ägare, men likväl ska alla skriva på.
15 svar · 4,8k läst
yonna
yonna: Eftersom du inte får ha tex husvagn stationär på tomten tvivlar jag på att du får tillfällighetsplacera ett hus där. Kortare tid går nog bra. Kolla med kommunen.
1 svar · 4,3k läst
E
ergopulse: [citat] svar:här ett citat : en detaljplan skall alltid ha en genoförandetid den skall minst vara fem år och högst femton år Efter genomförandetiden får en plan ändras eller upphävas utan att rättigheter som uppkommit genom planen beaktas.slut citat kan det vara så att vår plan kan ändras då den fastslogs 1990??
4 svar · 9,4k läst
B
billy_baver: Fråga 1: "Förbindelsepunkt" = stället där kommunens VA-nät kopplas samman med fastighetens eget VA-system. Regeln ska garantera att fastighetens avlopp drivs ut i nätet med självfall.
4 svar · 2,1k läst
H
håvis: Faidros: Jag var lite oklar där, men jag menade höja/sänka.
3 svar · 1,9k läst
cian
cian: Om området inte är detaljplanerat så fungerar det så att grannarna måste beredas möjlighet att uttala sig om alla förändringar. Det är alltså starkare möjlighet för grannpåverkan i detta fall ( i alla fall i Uppsala). Sedan är det ändå byggnadsnämden som tar beslutet. Fö tycker jag att rådet att bjuda in grannarna är bra. Sätt dom med en kopp kaffe framför utsikten och nämn
11 svar · 4,2k läst
M
maas: I kommunen där jag bor måste avståndet mellan ett nybygge å en fastighet med djur (hästar,kor mm) vara minst 150m.
2 svar · 3,1k läst
F
Familjen_Bygg: Du har två problem; 1) med takkupa kommer byggnadshöjden att öka eftersom denna räknas där en tänkt 45 graders linje träffar taket i fasadlivets förlängning rakt upp. Med 45 graders tak blir det precis i ovankant på fasaden. Har man en takkupa kommer denna troligtvis att "sticka upp" ovanför takplanet. Är det den maximala byggnadshöjden som ni överskrider? 2) för att ett en-plans
2 svar · 2,8k läst
saturnus
saturnus: Jag hade inte tagit för givet, att Dina stolpar är bygglovsbefriade, då de sticker upp 1.5 meter. Men det är möjligt att grindstolpar är bygglovsbefriade. Jag har själv en mur längs tomtgränsen som är 1.1 m. hög, och inget bygglov behövdes. Du nämner även staket, och för ett sådant behövs inget bygglov, ( upp till 1.8m.) enligt vår kommun. Staketet skall vara så att man kan se
1 svar · 5,8k läst
N
Nils: TACK för detta svar . Om läser texten från Regeringskansliet ser man att det förmodligen blir tillåtet med bod på 15 m2 utan bygglov 1 januari 2008.
3 svar · 6,8k läst
P
Pokke: Nej det behöver du inte, och troligen inte för att bara bredda garaget heller. /Ola
4 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Byggnadshöjd verkar normalt räknas till takfoten om inget annar anges.
15 svar · 7,4k läst
H
hempularen: Det där låter som myndighetsmissbruk i mina öron. Om kommunen satt i system att mot bättre vetande fatta olagliga beslut. Med den frekvensen måste det vara mot bättre vetande, SÅ inkompetenta är det inte möjligt att de är.
2 svar · 4,5k läst
pefo
pefo: Precis, kolla med grannen för att undvika trassel. Kolla också med kommunen vad som gäller för utfarter. Kan tänkas att max 80cm gäller en bit in från gatan, liknande de regler som gäller i många kommuner för korsningar och utfarter.
2 svar · 3,7k läst
D
Dublin: Den är väl gällande tills den ersätts av någon nyare, begreppet "aktuell" är ju lite luddigt. I mitt området har jag känslan av att det finns en hel del godkända avvikelser men o andra sidan är detaljplanen från -47.
2 svar · 4,1k läst
saturnus
saturnus: det är situationsplanen över din tomt du använder, kommmunen och lantmäteriet har den. Är det utanför detaljplanerat område du skall bygga, så behöver det inte vara så komplicerat. Tala med kommunen vad som krävs till din bygglovsansökan. Du kan i princip rita huset själv, men det finns många duktiga studerande som går något byggprogram, som enkelt och till låg kostnad kan
3 svar · 2,8k läst
L
lillemannen: [citat] Nu är ju denna tråden lite gammal men vi fick också brev från vice ordförande. Saken hör till den att vi råkade få en borgerlig tillfällig majoritet den dagen och hon skrev också att stadsbyggnadskontorets hade svaga argument. Hon tyckte det var glädjande att kunna meddela positivt förhandsbesked. Nu vet vi att vi hade fått rätt hos Länsstyrelsen som vi redan hade kontaktat
15 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: Dom kan verka konstiga, dom där bestämmelserna, många gånger. I vår kommun med mycket villabebyggelse, får vi bebygga 1/3 av tomten. Således vår tomt i nuvarande bostaden är på 730kvm, husets takyta är på över 300kvm= mindre avvikelse. Men innan vi byggde (1993) så rev vi ett tidigare 1 1/2-plans hus på tomten, och förutsatte att vi fick bygga ett 1 1/2-plans igen. Men det gick
10 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Inte mycket att göra åt. Om de bullrar på orimliga tider, typ efter midnatt, före 05 osv (och inre bara vid enstaka tillfällen). Så tror jag att man kan anmäla bygget som en sanitär olägenhet, men då skall det nog vara värre än truckar och annan biltraffik. Saker som sprägning bilning osv. I princip får man bygga hur mycket vägar man vill på sin tomt. Om man förändrar nivån mer
1 svar · 4,5k läst
C
chrille505: Vi fick byggt vårt hus via en totalentreprenad och inflyttningklart. I denna entreprenad var där sökt och godkänt ett bygglov för både hus och garage/sidobyggnad. Garaget beslöt vi att bygga helt själv med gjuten betongplatta och färdigmonterat isolerat garage, beställt och levererat av hustillverkaren. Detta gjordes efter godkänt husslutbesiktning. När det ett halvår senare skulle
0 svar · 4,3k läst
E
ergopulse: Hej! har en fråga ! Om en ändring av plan har skickats ut -1987 och vunnit lagakraft 1990 vilket innebar att de som var skrivna på sin fastighet 1987 har större byggrätt men förre ägaren var fast boende 1989 vad gäller bör/kan jag överklaga och få större byggrätt eller??
0 svar · 2,2k läst
I
Irene_DA: Att ha en konflikt med grannen är fruktansvärt tärande och depprimerande. Jag håller själv på att försöka komma igen efter att grannen först byggt över gränsen med en mur som täcker trekammarbrunnen som dom p.g.a. slarv med mätning lagt en bit in på vår tomt. Dessutom är placeringen på ett berg som jag tänkt ha med i min trädgårdsplanering vilket naturligtvis blev ett stort
21 svar · 8,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.