Tomten är i ett fritidshusområde inom detaljplanen, så vi vet i princip att bygglovsansökan kommer att godkännas (om så med någon modifikation). Kan man då börja bygga en frigga <10m2 innan huvudbyggnaden godkänts?

Vi vill gärna bygga friggan i år så att vi har någonstans att sova medan det stora huset byggs (prel nästa vår), men vi vet inte om bygglovet på stora huset hinner bli klart innan sommaren i år.

Om detta generellt inte är ok; finns det några "kryphål" eller undantag som ni känner till?

Det första huset på tomten brukar normalt bli en huvudbyggnad, vilket kräver bygglov. I ert fall tror jag dock att ni kan få tillstånd att bygga en friggebod utan bygglov eftersom den kan räknas som en byggbod.

Kontrollera med bygglovshandläggarna om vad som gäller i just din kommun. I Värmdö kommun vet jag personer som har fått sätta upp en byggbod på en obebyggd fritidshustomt. Var noga att prata med kommunen innan du bygger.

OK, det med byggbod var ju intressant. Undrar om den inte måste vara "tillfällig" i så fall - dvs inte stå på gjutna plintar?? Får väl helt enkelt snacka med kommunen för att reda ut detta.

Vi byggde friggebod direkt. Hörde att man egentligen behöver bygglov, men vem f***n saknar förståelse för att man sätter upp en friggebod? Även om någon skulle klaga så hinner man säkert upp med huset innan det blir något av det.

Gör dock inget baserat på vad jag skriver, utan ta det säkra före det osäkra eller något i den stilen... :)

Jag tror inte det är några problem med att få bygga en "byggbod" på plintar. I alla fall var det inte det för våra grannar.

Prata med kommunen innan du bygger, chansa inte. Det är nämligen stor chans/risk att kommunen kommer ut för syn på plats av din tomt och ditt hus. Om det då står en svartbyggd bod där som du inte har tillstånd till kommer det bara att leda till problem.

Tack för råden! Ska börja kolla upp detta lite noggrannare nu. Tyvärr har jag hört att det beror lite på vem man får prata med på kommunen. Får väl muta med en bulle kanske :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.