Byggahus.se
Min granne vid sommasrtugan är en notorisk svartbyggare. I 30 års tid så har han byggt och byggt och sällan sökt bygglov. I de fall han sökt bygglov så har han byggt på ett annat sätt. I ett fall så kom tom taket in på vår tomt. I ett tidgare fall så byggde han sin brygga på vår tomt.

Vi har hela tiden påpekat detta för honom att vi inte gillar det beteendet, vilket han fullständigt skiter i. Som parantes så kräver han av oss att vi ska såga ner lite vegetation som "ligger" på hans tak. Till slut anmälde vi får kommunen att det var ett svartbygge och han har haft möjlighet att göra kompletteringar och betala "böter". Naturligtvis skiter han i det också. I helgen så pratade jag med honom (i god ton) att vi gärna ser att han söker bygglov för detta. Han berättade då om hans ännu vildare planer att fortsätta bygga ut. Helt ok för mig om du söker bygglov svarade jag. Nej sa han. Jag tar böter och gör kompletteringar senare då får man som man vill ha det. Vad gör man då åt detta? Ska jag informera kommunen och vad kan dom göra?

Det värsta och tråkiga med hela historien att han använder grannar och närboende som vapen och snackar skit om mig och min familj för att få dom på hans sida och framhäva oss som syndabockar. Det enda vi vill är att han inte ska bryta mot lagen och respektera oss som grannar som vårdar om våra rättigheter.
 
Låter som han känner någon på fastighetskontoret. ;)
Med tanke på taket som stack in på er tomt inte behövde åtgärdas (?) så måste något vara fel i systemet.
 
Ett tak som sticker in på din tomt kan du i princip såga bort jäms med tomtgränsen, såvida han inte har servitut.
 
Servitut har han inte. Taket "vågar" jag inte såga av. Listan på hur illa han har bettet sig kan göras lång. Här är några:
Någon månad efter han köpt så börjar han spränga bort stenar på vår mark för att bygga bryggan som ligger på vår tomt. Sprängsten gjorde djupa sår på en av våra båtar. Efter ett påpekande så tyckte han att att vi skulle flytta båten. Bryggtomten fick han efter några år. Framförallt pga att vi inte orkade med resultatlösa påpekanden. Han fick av oss tillåtelse att bygga om och till ett båthus. Detta båthus blev ett 50% större hus som inreddes som villa. Därefter har han fortsatt bygga ut och det är det huset som växt in på vår tomt.

Han har genom kopparspik och växtgifter lyckats döda några större träd på vår tomt som skymde hans utsikt. Dessförinnan sågade han ner en björk på vår tomt innan vi hann berätta att man inte får göra så.

Han har stulit timmerstockar från oss som vi använt till att dra upp båtar på.

Senast försökte han mer eller mindre kräva av oss att riva en sjöbod som stör hans utsikt för att det inte finns ett bygglov. Sjöboden har stått där i 70 år påpekade jag.

Att han känner någon handläggare alternativt mutor någon ser jag som en självklarhet. Hans son har lyckats köpa lite mark och sökte bygglov för ett mycket kontroversiellt hus. Handläggningstiden var en timme!! Ingen granne hade fått någon som helst tid på sig att yttra sig. All de närmaste grannarna reagerade starkt och ville överklaga. Efter några hot från grannens sida (- Överklagar ni det här så ska ni se på fan-) så blev det bara vår familj kvar som lämnade in överklagan på att inte vi hade fått yttra sig. Vi fick rätt men hade bara en vecka på oss att kommentera under den värsta semestertiden.

Hotet blev verklighet genom att han gick runt till alla närboende och hittade på en massa lögner om oss och samlade in en protestlista om att vi försökte stoppa en ungs familjs dröm (de nämaste grannarna skrev inte på). Protestlista och ett följebrev som kort och gott kan sammanfattas som förtal kom med i bygghandlingran som motiv från handläggaren att alla i området vill ha huset. Observera att bygglovet aldrig har varit uppe i någon nämnd och ingen från kommunen har varit på plats.

mmmmm

Egentligen ville jag bara skriva av mig för jag är hjärtligt trött på att laglydiga och normala människor som inte vill bråka så totalt blir mobbade från samhället och från människor som är duktiga på att sätta sig själva på en piedestal.
 
Vilken mardrömsgranne!
Av ren kuriositet undrar jag vad bötesbeloppet för svartbygge ligger på. Antingen är beloppet extremt lågt eller så är din granne "loaded".

mvh
David
 
Lämna in en anmälan till polisen(med din specade lista på vad han gjort). Lämna sedan in samma lista till komunens "byggavdelning" (kan ju heta lite olika i olika kommuner). I och med detta är det en offentlig handling som massmedia har rätt att ta del av. Tipsa sedan massmedia som föreslagits. Den här typen går det inte att resonera och vara vänlig mot, de skall sågas jäms med fotknölarna ;), det är tyvärr det enda språk de förstår. Hamnar det i tidningen så får ju grannar mm veta hur det i verkligheten ligger till utan att ni behöver lägga kraft på det hela. Som läget är nu så är det han som "skriver historien/verkligheten" och dikterar vilkoren. Ta gärna hjälp av någon kunnig i dessa ärenden. Med sitt agerande har han förbrukat sitt förtroende. När detta rullar igång kommer han troligtvis komma till er och gråta/skälla men stå på er
LYCKA TILL!!!
 
Men herregud....POLISANMÄL!

Sån här skit skall ni inte behöva ta, försök fånga bevis för det han gjort och ta strid...det här slutar inte lyckligt!

Karln (förutsätter att det är en HAN) måste sättas dit helt enkelt. Så här får man inte behandla folk!

Keep us posted!
 
Jag håller fullständigt med föregående insändare - POLISANMÄL!!

Jösses, finns det sådana människor?! >:(
Vilket rikspucko!

Borde ju ringa till TV3s Insider och höra om de är intresserade av att utrusta dig med dold kamera!
 
Ett tips innan du anmäler till lämplig myndighet, som jag tror är en bättre lösning än att gå till pressen:

Som alltid, se till att förarbetet är välgjort. Ha god dokumentation av de lagbrott som begåtts och se till att ha bevis för dem. Skippa allt om att personen varit otrevlig och fokusera på att han begått lagbrott.

Och innan du anmäler, prata med grannen och se till att samtalet spelas in. Du kan exempelvis ringa till honom, ta upp vad du kräver att han ska åtgärda och spela in hela samtalet. Om ni på telefon avtalar om att han ska åtgärda detta inom en viss tid, så har du då avtalet dokumenterat. Om han svarar med hot så har du då dokumenterat hoten. Det är fullständigt lagligt att spela in telefonsamtal du själv deltar i och du behöver inte upplysa den andra parten om att samtalet bandas. Du får också använda bevisningen vid eventuell rättegång, utan problem.

Kom dock ihåg: om det kan lösas utan inblandning av tredje part så är det alltid en oerhört mycket bättre lösning, så försök prata med honom igen, men var tuff när du gör det. Bli inte rädd för konflikt utan om han säger emot eller hotar, så stå på dig.

Berätta för honom att du inte kan acceptera att detta fortgår och att du känner dig tvingad att anmäla honom ifall han fortsätter med sina hot och fortsätter ignorera er. Och som sagt, se för guds skull till att samtalen finns inspelade. Teknisk bevisning är mycket bättre än vittnen.
 
En annan bra metod är att tipsa massmedia. Förhoppningsvis har ni någon "lokal"tidning i närheten?
Ibland verkar det nästan så att den granskande makten styrs via media och inte via lagar o polis. . . .
 
Hur går det med grannen/arna?
 
Ja hur går det?

Hoppas ni anmält honom till alla myndigheter som det bara går...

Han måste bort helt enkelt...

Stå på er.
 
Oacceptabelt beteende som du/ni absolut inte kan tolerera. Polisanmäl honom och meddela media.

Jag personligen hade haft high life med varenda pinal som varit på min tomt. (läs demolerat)

Ge han en tidsfrist att ta bort det annars ta bort det åt honom.
Bara till att köra hårt mot hårt för en sådan person förstår inget annat språk.
 
Usch o fy...känner bara för att säga fy f-n för såna människor (djur).... >:(

Stå på er, vi är många som lider med er.

//Benny
 
Hur har det gått? Man blir så förbannad på sådant beteende... >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.