Vettetusan om man ska fråga här...

Bakgrund

Bekant bor i lgh, vaknar en dag av buller och bång. Tittar ut o ser mosterborren arne som borrar för sprängning. 24h senare så ligger en asfalterad väg längs med fastighetsgränsen (detta gäller två lägenhetshus, bekantingen bor i en bostadsrättsförening)

På portdörren står ett anslag om att det är en "tillfällig byggväg" som ska användas för renovering av grannhuset under två år...

Mr B tycker inte att det är speciellt roligt att ha truckar o andra bullermaskiner som jobbar tidig morgon...

Ingen information har levererats förren bygget defacto va ingång

Så nu finns det en sömnlös individ som undrar vad han kan göra förutom rena attentat, om det finns nån öppning till att få någon som helst typ av ersättning eller åtgärd?

Själv kunde jag inte ge nått svar överhuvudtaget på frågan... tex ersättning för bullerfönster, hindrande av arbetstider, upphäva bygglov... om det ens finns eller behövs för tillfälliga asfalterade byggvägar?... får de byggas längs fastighetsgräns?...

kostnads- och tidseffektiva lösningar är prio

Inte mycket att göra åt. Om de bullrar på orimliga tider, typ efter midnatt, före 05 osv (och inre bara vid enstaka tillfällen). Så tror jag att man kan anmäla bygget som en sanitär olägenhet, men då skall det nog vara värre än truckar och annan biltraffik. Saker som sprägning bilning osv.

I princip får man bygga hur mycket vägar man vill på sin tomt. Om man förändrar nivån mer ärn 50 cm kräver det bygglov. Men det skall mycket till för att ett sådant inte skall beviljas.

Jag tvivlar på att byggvägen kommer att traffikeras speciellt hårt annat än under kortare perioder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.