2 063 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
detaljplanstermer
Ska köpa tomt och i detaljplanen står två saker om placering, utformning, utförande jag inte riktigt förstår. Citat från detaljplanen i kursiv:
1 Lägsta höjd på färdigt golv ska vara 0,3m över marknivå i förbindelsepunkt.
Vad är förbindelsepunkt?
2 Dagvatten skall fördröjas i magasin inom fastigheten.
Vem bestämmer hur stort magasinet ska vara?
1 Lägsta höjd på färdigt golv ska vara 0,3m över marknivå i förbindelsepunkt.
Vad är förbindelsepunkt?
2 Dagvatten skall fördröjas i magasin inom fastigheten.
Vem bestämmer hur stort magasinet ska vara?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Frågan 2. Regeln säger bara att dagvattnet får inte rinna bort från din tomt in på en annan tomt. Det är upp till dig att ha en tillräckligt stor stenkista för att förhindra det. Hur stor den skall vara bör du kunna få råd om av byggare /markentrepenör. Ev. måste det godkännas i samband med bygganmälan. Men om den är för liten så är det ditt ansvar, oavsett om kommunen godkänt din planerade stenkista. Det handlar inte bara om att göra den rätt från början. Den planregeln innebär också att de tydligt kan ålägga dig att gräva om den när den blivit igensatt om sisådär 30-40 år (Det kan de igentligen alltid, men genom den tydliga formuleringen här så lär det vara klarare hur ansvaret ser ut).
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jo, den regeln hade jag egentligen redan räknat med. Efter att jag läst även detaljplansbeskrivningen förstår jag det som om att det här var frågan om att dagvattnet skulle fördröjas innan det släpptes ut i det kommunala nätet. Kan det vara så, eller har jag missförstått?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Ja det kan det vara, jag tänkte att det handlar om du inte får släppa ut det alls, utan att dte skall infiltreras på din tomt, men din tolkning hade jag inte tänkt på.
Det finns många områden där kommunen inte tillåter att dagvatten släpps ut i avloppsnätet trots att det inte finns något dagvattennät att släppa det till. Det var något i den vägen jag tolkade det som. Men det kan vara fel.
Fråga kommunen.
Det finns många områden där kommunen inte tillåter att dagvatten släpps ut i avloppsnätet trots att det inte finns något dagvattennät att släppa det till. Det var något i den vägen jag tolkade det som. Men det kan vara fel.
Fråga kommunen.
Fråga 1: "Förbindelsepunkt" = stället där kommunens VA-nät kopplas samman med fastighetens eget VA-system.
Regeln ska garantera att fastighetens avlopp drivs ut i nätet med självfall.
Regeln ska garantera att fastighetens avlopp drivs ut i nätet med självfall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden